בלאק פריידיי? סייבר מנדיי? לא משנה, העיקר שתקנו

מיתון? סנדי? בסופ"ש האחרון פשטו בארה"ב יותר מ-247 מיליון קונים על החנויות ועל אתרי האינטרנט במהלך הנחות הבלאק פריידיי, מגמה שהתרחבה במסגרת מכירות הסייבר מנדיי ■ האם בקרוב הבלאק פריידיי יעשה עלייה לישראל?

יותר מ-247 מיליון קונים פשטו על החנויות ועל אתרי האינטרנט במהלך הנחות ה-BLACK FRIDAY, שהתקיימו בסוף השבוע האחרון בארה"ב - כך עולה מנתוני NRF (ארגון הצרכנות הפדרלי האמריקני), באמצעות סקר שביצע BIGinsight. המספר העצום הזה מצביע על עלייה ביחס לנתוני אשתקד שהסתכמו ב-226 מיליון קונים, ולמעשה מציב את בלאק פריידיי 2012 כשובר שיאים של כל הזמנים.

מסתבר שהעובדה שחגיגת הקניות השנה נפלה על חג ההודיה, ושנייה אחרי סופת סנדי, לא הפריעה להסתערות: רבים העדיפו לזנוח את תרנגול ההודו על השולחן ולנקות את שאריות הארוחה ביום המחרת.

ומה העמיסו הקונים? 8 מתוך 10 רכשו פריטים לעצמם (ולא כמתנה), 6 מתוך 10 קנו פריטי לבוש (58%). בין המתנות כיכבו צעצועים (35%), ספרים, משחקי וידיאו (40%), מוצרי אלקטרוניקה (38%) ותכשיטים (15%). כשליש מהרוכשים קנו גיפט קארד כמתנה.

סכום הקנייה הממוצעת עלה במקביל ל-423 דולר בממוצע לכל קונה, לעומת הסכום הממוצע אשתקד שעמד על 398 דולר.

בסיכום כללי עולה כי היקף הקניות השנה עמד על 59.1 מיליארד דולר - עלייה של 13% משנה קודמת. המספר הזה מהווה כשליש ממחזור המכירות השנתי של הקמעונאים בארה"ב.

חג ההודיה מיגר את האגרסיות

גם מחאת העובדים על הצורך לעבוד במהלך חג ההודיה לא השפיע: בענקית הקמעונאות וולמארט הכתירו את "יום שישי השחור" 2012 כחזק ביותר בכל הזמנים. כדי למנוע התקהלות המונית, בעיקר במחלקת האלקטרוניקה, הרשת הכריזה על המוצרים המוזלים במועדים שונים במהלך סוף השבוע. בהודעה שהוציאה וולמארט היא דיווחה כי במהלך יום שישי, מהשעה 8 בבוקר ועד חצות, נרשמה תנועה של 10 מיליון קונים, ו-5,000 מוצרים עברו בקופה מדי שנייה.

ההיערכות הלוגיסטית לקניות כוללת עמידה ממושכת בתורים ותפיסת מקום, קרוב ככל האפשר לדלת הכניסה לחנות. המקצוענים תופסים מקום מליל אמש, והרשתות מצידן נערכו עם פתיחת החנויות מוקדם יותר וכניסה למבצעים כבר בליל חמישי. הסקר מלמד כי 28% מהקונים הגיעו לחנות מחצות, לעומת 24.4% שעשו זאת שנה קודם לכן.

מצד שני, נשיא SEARS ו-KMART, רון בוייר, הגדיר את התנהגות הצרכנים השנה כרגועה ביחס לשנים עברו. בראיון לרשת CNBC הוא תלה את השינוי בכך שחג ההודיה מיגר את האגרסיות של הקונים, שכללו פחות "קיימפרים" שרעדו מקור במהלך הלילה מול החנויות.

צרכני כורסה

מנתוני הסקר עולה כי קונים רבים מצאו את מבוקשם באינטרנט: הגולש הממוצע השקיע 172 דולר מסך ההשקעה שלו בקניות און-ליין, כלומר כ-41% מסך הקניות לסוף השבוע הזה עברו דרך העכבר. בשנה שעברה, הנתון הזה עמד על כ-38%.

מתי בוצעו הקניות ברשת? 27% מהקניות נעשו במהלך חג ההודיה וכמעט מחציתם נעשו במהלך הבלאק פריידיי.

המכירות המקוונות טיפסו ב-26% ביחס לשנה שעברה להיקף של מיליארד דולר - כך לפי נתוני ComScore. האתר שזכה למספר הכניסות הגבוה ביותר הוא אמזון, אחריו בלטו אתרי האינטרנט של וולמארט, בסט ביי וטארגט ואחריהם אתר אפל. צרכני הספה חיפשו בעיקר טאבלטים וציוד לסלולרי והיוו יותר מ-16% מכלל פעילות האון-ליין: אייפד לבד תפס כ-10% - כך לפי נתוני IBM.

עוד עולה כי הקונה הממוצע רכש 5.6 מוצרים בממוצע בכל קנייה - נתון שמצביע על ירידה של 13% לעומת הכמות ב-2011. משך הקנייה המקוונת היה 6 דקות ו-39 שניות - ירידה של 10% ביחס לנתוני 2011, ועדיין מדובר בהשקעה מזערית ביחס לזמן שיש להשקיע בחנויות הפיזיות.

כ-4.6% מהגולשים שביקרו באתרים ביצעו קנייה בפועל: עלייה של 9% משנה שעברה. כ-0.7% מהמכירות המקוונות הגיעו מעמודי הפייסבוק. ומהי מידת המעורבות של טוויטר בפעילות המסחרית? מנתוני IBM עולה כי ביחס לשנים קודמות ההשפעה היא אפסית.

בכתבה שפורסמה באתר nypost.com, סיפרו קונים כי העדיפו לדלג על ארוחת החג לטובת בילוי באוהל מחוץ לסניף בסט ביי, במטרה להספיק לתפוס מסך טושיבה 40 אינטש שהוצע במחיר של 180 דולר.

צרכנית אחרת תפסה את המקום הקרוב יותר לכניסה לחנות במטרה להצטייד ב-3 מסכים: הדיל חתך 240 דולר מהמחיר המקורי - חיסכון של 700 דולר. את ארוחת החג שהיא פספסה לשם כך הביאו לה קרוביה בטייק אווי. מה עושים בזמן ההמתנה? חלק מהקונים מנצלים את הזמן הפנוי לרכוש און ליין דרך הסמארטפון.

ואם חשבתם שהצרכנים יכולים לנוח כעת ולחזור לשגרה, הקמעונאים חושבים אחרת וכבר נערכים עם הכנות לקראת הנחות חג המולד והמשך חגיגת הקניות ברגעים אלה ממש במסגרת ה"סייבר מנדיי".

נושאים עיניים לסייבר מנדיי

בניגוד לבלאק פריידיי המתקיים בישראל במספר רשתות באופן נקודתי ב-4 השנים האחרונות, ה"סייבר מנדיי" - הגרסה האינטרנטית של הבלאק פריידיי בארה"ב - פחות מפותח.

עם זאת, ישנן רשתות בתחום המחשבים והאופנה שאימצו את הסייבר מנדיי, ובמקביל לאחיו התאום בארה"ב, הרחיבו את מבצעי הבלאק פריידיי שהתקיימו בחנויות תחת הכותרת סייבר מנדיי.

כך למשל, רשת המחשבים הישראלית הייפר סטור מציעה באתר האינטרנט שלה מבצעים על סמארטפונים. למשל, הטאבלט נקסוס 7 של אסוס וגוגל מוצע ב-1,500 שקל, אייפון 5 ב-5,000 שקל, גלקסי נקסוס של סמסונג ב-2,000 שקל וגלקסי נוט 2 של סמסונג ב-3,400 שקל. כמו כן, יש מבצעי 1+1 על נרתיקים לסמארטפונים.

שילוח ישיר לישראל

בארה"ב, כמות החנויות שמקיימות את הסייבר מנדיי גדול בהרבה מישראל. כך, למשל, רשת בסט ביי (האמריקנית) מציעה לקנות את הטאבלט של סמסונג - גלקסי טאב 2 בגרסת 10.1 עם 16 ג'יגה ב-300 דולר במקום ב-400 דולר. האולטרה בוק Envy של HP, הכולל את חלונות 8 של מיקרוסופט ומסך 14 אינץ', מוצע למכירה ב-550 דולר במקום ב-800 דולר.

ברשת משחקי המחשב והקונסולה GameStop מציעה ערכת קינקט לאקס בוקס 360 של מיקרוסופט, כולל משחק ב-100 דולר במקום ב-110 דולר וגם ערכה הכוללת אקס בוקס 360, קינקט ואת המשחק מלחמת הכוכבים ב-350 דולר במקום ב-400 דולר.

באתר אמזון אפשר לקנות את הטאבלט - קינדל Fire ב-130 דולר במקום ב-160 דולר. בנוסף יש 20% הנחה על טאבלטים ולפטופים ו-50% הנחה על נרתיקים לאייפד ודיסק און קי.

באתר eBay אפשר למצוא את הטאבלט Xoom של מוטורולה ב-350 דולר במקום ב-490 דולר, מצלמה קומפקטית של קנון A3400 עם 16 מגה פיקסל, כולל נרתיק וכרטיס זיכרון 4 ג'יגה - ב-90 דולר במקום ב-180 דולר ואייפד ממוחזר מהדור השלישי של אפל עם 16 ג'יגה זיכרון וחיבור סלולרי - ב-510 דולר במקום ב-630 דולר.

בשביל ליהנות מהמבצעים בארה"ב, מהחנויות שלא מבצעות שילוח ישיר לישראל, ניתן להשתמש בחברות שילוח בינלאומיות, שמציעות את השירות הזה. חברת TNT אקספרס מציעה הנחה של 30% הנחה עד ה-15 לדצמבר.

קנייה חמה, קנייה קרה

"בפסיכולוגיה יש שני מצבים, חם וקר. הבלאק פריידיי מכניס את הצרכנים למצב חם שממנו קשה לצאת. כלומר, הצרכנים מאבדים שליטה ומתפתים לקנות גם מוצרים שאין בהם צורך", כך אומר ד"ר מוטי אמר, חוקר התנהגות צרכנים ומרצה בבית הספר למינהל בקריה האקדמית אונו.

לדבריו, צרכנים מקבלים את האשליה שהם יקנו רק מה שבהנחה גדולה, אך בפועל הם מתפתים לקנייה אמוציונלית ולא רציונלית, מתוכננת ולפי צורך.

ד"ר אמר מוסיף כי הבלאק פריידיי הוא תמצית ההוויה של העידן החומרי שבו אנו חיים כיום. "קמעונאים גורמים לצרכנים להרגיש שאם לא יגיעו הם יפסידו ובגדול. מחירים אטרקטיביים שתחומים בזמן יוצרים את התמריץ והמוטיבציה אצל הצרכנים לרוץ ולקנות, לא בכדי הוא הפך למותג מצליח וליום חג בארה"ב".

אמר מעריך כי זה רק עניין של זמן עד שהבלאק פריידיי יעשה עלייה לישראל. "תופעת העדר של הבלאק פריידיי עובדת בענק על הישראלים, וראינו דוגמאות טובות לזה כשאיקאה, זארה ו-H&M הגיעו לראשונה לישראל".

לדבריו, הישראלים אוהבים להראות שגם להם יש ושהם השיגו את זה במחיר טוב, "העיקר לא לצאת פראיירים".

הצרכנים באונליין מעדיפים לקנות דרך האייפד
 הצרכנים באונליין מעדיפים לקנות דרך האייפד

קניות ביום שישי השחור
 קניות ביום שישי השחור