אהוד ברק - תרגיל דה גול?

ככל שאדם מתרחק מהפוליטיקה, כך הוא נראה יותר טוב

בורסת הניחושים על התפטרותו של אהוד ברק רותחת. אם שר הביטחון רצה להפתיע ולבלבל הרי שהוא הצליח. ברק אוהב את המשחקים האלה שנתפסים כאנליטיים ומעידים, לפחות לדעתו, על פיקחותו וערמומיותו. אני בכלל לא בטוח שיש לו תוכנית מסודרת לגבי ההמשך, הוא ישחק אותה לפי הנתונים והאירועים שיקרו בעתיד - הרחוק, אבל גם הקרוב.

רק זז הצידה

בכל אופן ברור שמדובר פה במהלך שלא כל מה שנראה בו הוא גם מה שקורה. הרושם הבסיסי הוא שברק בוודאי אינו עוזב את הפוליטיקה. הוא נראה יותר כמי שזז הצידה, מחכה ליום שבו יחזור אל התלם. אם אני צריך לנחש ולהניח את הסיבות למהלך הזה, אני חושב שמה שעשה לו את זה היו הפגישות השונות לגבי בריתות כאלה ואחרות, עם יאיר לפיד, עם ציפי לבני, עם שלי יחימוביץ'.

באיזשהו מקום הוא כנראה אמר לעצמו: "תראה, תראה, ברק, לאן הגעת, אתה הולך אל כל מיני אנשים שאתה לא בהכרח מעריך במיוחד כדי להשיג מה? להיות מספר שתיים של מישהו ועוד של מישהו שספק גדול אם יהיה ראש הממשלה? ואז, שוב אצטרך לבגוד במפלגתי ולרוץ להיות שר ביטחון אצל נתניהו או משהו כזה. בוא נחשוב אחרת, אהוד".

ניפגש בבחירות הבאות

המחשבה האחרת היא ללכת ולהמתין עד שכל אלה שרצים לבחירות הקרובות ימצו את עצמם, ובוודאי שכמה מהם גם יבזו את עצמם. אולי הוא גם מעריך שהבחירות הבאות, אלה שאחרי הקרובות, ייערכו במועד לא כל כך מאוחר. אז יש דרך יותר טובה שמישהו עשה אותה לפניי, ונראה שבשבילי היא הכי מתאימה בשלב זה. לזוז הצידה, ללכת אל המגדל ולהמתין. כמו שעשה שארל דה גול. חיכה וחיכה עד שבאו והתחננו לפניו שיחזור לעמוד בראש הרפובליקה הצרפתית.

מן המפורסמות הוא, שככל שאדם מתרחק מן הפוליטיקה, כך הוא נראה הרבה יותר טוב מאלה שנמצאים בתוכה. ההילה של שר הביטחון תישאר איתו. כלומר, יש סיכוי סביר בהחלט שכעבור תקופת זמן הוא לא יצטרך לחזר לפתחן של רשימות כאלה ואחרות, אלא שהן יבואו לחזר אחריו. ואז גם אפשר יהיה לייצר גוש, אבל אלה הם כבר פרטים שיתלבנו בבוא הזמן. לכן, ההימור שלי הוא שבבחירות האלה לא יהיה לנו יותר אהוד ברק, אלא אם באמת יקרה משהו יוצא דופן, אבל אנחנו לא נאבד אותו גם אם נרצה. הוא כן יהיה איתנו בבחירות שאחריהן.

נטישת חברים

בלי לנטוש כמה חברים ברק לא עושה שום דבר. הפעם אלה חמשת המוסקטרים שפרשו איתו ממפלגת העבודה. מה יהיה עליהם? כל מה שלברק היה לומר זה שהוא מאחל להם הצלחה. ברק כמו ברק.