"אין סיבה שדירה לזוג צעיר תעלה יותר מ-800 אלף שקל"

הקבלן אורי דורי הצטרף במפתיע לאחים חג'ג' ולרוני מאנה בשיווק מגדל מגורים בקרית קריניצי ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הפרויקט וגם על מחירי הדירות, אותם הוא מכנה "לא הגיוניים"

בחודש אפריל 2011 מיהרו רבים בענף להספיד את הקבלן הוותיק אורי דורי. גזית גלוב רכשה אז במפתיע, תמורת 82 מיליון שקל, את חלקו של דורי בחברה שהקים ועדיין נושאת את שמו. דורי לא היה מוכן למהלומה הזו ונראה היה שהוא יפרוש לחיים פרטיים.

שנה וחצי אחרי, דורי, שחגג באוקטובר יום הולדת 70, בלב העניינים. באוגוסט האחרון הוא השלים רכישת 20% ממניות חברת הביצוע אורתם סהר ובמקביל הוא מעורב בלא מעט עסקאות. במאי האחרון הודיעה חברת רג'נסי הבורסאית של האחים חג'ג' על רכישת אופציה לשיווק מגדל מגורים במתחם משולש קריניצי ברמת גן יחד עם שני שותפים - רוני מאנה ואורי דורי. את האופציה רכשו השותפים מחברות אזורים, צמח המרמן ואשדר המחזיקות בזכויות לבניית שלושה מגדלי מגורים נוספים. כעת, לאחר שהשותפים גיבשו למעלה מ-80 משתתפים לקבוצה ואחרי שהאופציה הוארכה, הסכים דורי לדבר על כניסתו המפתיעה לשותפות.

דורי: "זה לא שפתאום נודע לי על חג'ג'. אני מאמין בהם והיה לי קל להחליט משום שהפרויקט מדהים. כמי שעוסק כל כך הרבה שנים בנדל"ן, אתה נדלק על דברים מיוחדים. בכל גוש דן אין דבר כזה".

- אתם בעצם עושים את ה"סיפתח" לכל השכונה.

"זה מה שמצא חן בעיני. העובדה שאנחנו יכולים להציע היום, ואני רוצה להיות זהיר, בערך 25% פחות במחיר".

- פחות ממה שיציעו הקבלנים?

"כן. ואפילו מדברים על הפרש גדול יותר. כבר התחילו למכור דירות באזור במחירים שאני לא מבין אותם. נמכר פה דופלקס ב-3.7 מיליון שקל, ואנחנו מוכרים דירות גן ב-30% פחות, זה דרמטי. בפרדס רייספלד (שכונה סמוכה בקרית אונו) המחירים בסדר גודל של 20% יותר ואני מדבר על יד שנייה. זה מטורף. כשראיתי את שני הדברים האלה אמרתי 'אני הולך איתם'".

- זו פעם ראשונה שאתה נמצא בצד של מארגן קבוצות רכישה. איך נראים הדברים משם?

"עד עכשיו קניתי קרקעות, בדרך כלל לטווחים ארוכים. בנינו יותר מ-20 אלף דירות ביזמות. בקבוצת רכישה אני פחות מחויב לכל מיני דברים, לשיטות עבודה. אז נהניתי מאוד להצטרף ולראות איך זה עובד, ואני לא עוסק בשיווק כמובן".

"80 יחידות זה פנטסטי"

השותפות המשולשת של הפרויקט, חג'ג', מאנה ודורי, הביאה למעשה איש מקצוע מכל תחום לתמונה. קבוצת חג'ג' מארגנת ומובילה קבוצות כבר זמן רב, מאנה אחראי על החלק השיווקי ודורי הביא את השם ואת הקשרים שעזרו להביא לקוחות ולנהל מו"מ עם המוכרות. "הכניסה שלי לתמונה נתנה נוחות לכולם", הוא מודה.

- בינתיים השיווק לא קל ונזקקתם להארכה.

"80 דירות זה פנטסטי. אם היינו מצליחים לשווק 20-30 דירות המצב היה שונה, אבל כשמגיעים ל-80 דירות המשמעות היא שהפרויקט תפס. לכן גם לנו שווה להאריך את האופציה.

"ההצלחה שלנו עשתה תיאבון לבעלות הקרקע לקבל 30% יותר וליהנות מזה. עד עכשיו הם היו בפאניקה ופחדו לצאת ואני חושב שעכשיו הם קיבלו את הביטחון. הם רואים שזה הולך והם מבסוטים. מבחינתנו - שיצאו גם הם בשיווק. הם לא מפריעים לנו".

"מחירי הדירות לא הגיוניים"

בניגוד לפרויקט שמקדם כעת דורי יחד עם שותפיו, המציאות הנדל"נית בארץ מקוממת אותו. מתחם כמו משולש קריניצי פונה לאוכלוסייה מסוימת, כמו לא מעט שכנות אחרות חדשות במרכז, ואולם יש אוכלוסייה רחבה שזקוקה לפתרונות אחרים. "בתקופת המחאה אנשים דיברו מהלב. מהלב ומהבטן. זה אמיתי, כי מחירי הדירות לא הגיוניים. לא יכול להיות שזוג צעיר ישעבד את עצמו בצורה כזו, כמו שקורה פה. אין סיבה שדירה לזוג צעיר תעלה יותר מאשר 800 אלף שקל עד מיליון שקל".

"מי שאשם בעליית המחירים היא המדינה, שאינה מספקת פתרונות ולא השכילה להוציא מספיק קרקעות. יש ביקוש קשיח לדירות במדינת ישראל והצורך לדירות הוא אמיתי. תראה מה קרה בחריש, איזו התנפלות הייתה שם. זה דוחף את כל השוק כלפי מעלה. מתן פתרונות ייצור יציבות. בכל מקום שבו איכשהו סיפקו יותר קרקעות, נוצרה יציבות".

- בחריש הוציאו הרבה קרקע, אבל גם נתנו סבסוד גדול במחיר הקרקע.

"למה שלא יהיה סבסוד גם במקומות אחרים? מה זה הסבסוד? הסבסוד זה מחיר הקרקע. כל המצוקה המטורפת שיש במדינת ישראל זה בגלל מחיר הקרקע. הרי הבנייה בישראל עולה כמו בעולם, וקצת פחות".

- למה קצת פחות?

"הסטנדרטים שלנו הם לא נמוכים מהסטנדרטים של אנגליה, במובן מסוים הם אפילו יותר גבוהים מהאירופאים. אנחנו יותר ירוקים מהאירופאים והאמריקאים, אנחנו דורשים יותר ביטחון, יותר הגנה מרעידות אדמה. גם תקני החניה שלנו יותר גבוהים. אז אם אתה הולך ומשווה תפוח לתפוח, אצלנו יותר זול".

- אבל עדיין מאוד יקר.

"בגלל המיסוי והקרקע. זאת אומרת, המדינה לוקחת את עיקר הכסף. המדינה יכולה להחליט שכמו שהיא עשתה בחריש, היא לוקחת מחיר קרקע נמוך מאוד. זה לא שהמדינה שילמה על הקרקע - שילמנו על קרקע בדם אבל לא שילמנו בדמים. זה הסיפור האמיתי, ואז אם המדינה הייתה מחליטה על הורדת מחירי הקרקע, אז אפשר יהיה לספק דירות לזוגות צעירים במחירים סבירים מאוד".