קשת, רשת וערוץ 10 ישלמו כחצי מיליון שקל כ"א על מכירת אייטמים

זאת לאחר שהערעור שהגישו לרשות השנייה לא התקבל ■ 20% מהסכום יהיה על-תנאי לשנתיים ■ בנוסף יירדו תוכניות כמו "יופי של יום", "לחיות טוב" ו"בריאות 10"

ועדת הערר של מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו החליטה לא לקבל את ערעורן של קשת, רשת ו רוץ 10 בנוגע למכירת אייטמים בתוכניות בערוץ 2 ו-10, ולפיכן הטילה עליהן עיצומים כספיים.

הדבר מותיר על פיה את החלטת הרשות מסוף יולי, לפיה יו"ר הוועדה, ד"ר דליה זליקוביץ', הטילה על רשת קנס של 540 אלף שקל, על קשת קנס של 480 אלף שקל ועל ערוץ 10 קנס של 440 אלף שקל. זאת, בשל שילוב מסרים פרסומיים בתוכן של מספר תוכניות בערוצים המסחריים, תופעה שזכתה לכינוי "מכירת אייטמים".

הוועדה החליטה כי 80% מהסכום ישולם עד ל-1 בינואר 2013, אחרת יחולט הסכום מהערבויות הקיימות של הזכייניות בידי הרשות. יתרת הסכום (20%) תומר לעיצום כספי על-תנאי לתקופה של שנתיים, במקרה שהזכייניות יעברו עבירות דומות.

בנוסף, החליטה מנכ"לית הרשות בפועל, אילת מצגר, כי ייפסלו לשידור התוכניות שהיו מעורבות במכירת האייטמים: "בריאות 10" ו"משפחה 10" (ערוץ 10), "יופי של יום" (קשת) ו"לחיות טוב" (רשת).

ההחלטה על הטלת העיצומים הכספיים עלתה בעקבות דיון שקיימה הוועדה בשבוע שעבר בעקבות ערר שהגישו הזכייניות, שהופיעו בפני חברי הוועדה. הזכייניות הדגישו כי הן פעלו לביעור התופעה, הן ברמה הפרטנית והן על-ידי החתמת הגורמים העוסקים בהפקת התוכניות בהתחייבות שלא לקבל תמורה עבור התכנים הכלולים בהן.

הוועדה ציינה כי לא הוצגו בפניה נתונים הסותרים את ממצאי הנהלת הרשות בכל הקשור למכירת אייטמים בתכניות שנבדקו. עם זאת, בוועדה מציינים כי התחשבו בטענות נציגי הזכייניות כי הן מצויות בקושי תזרימי, הנובע, בין היתר, מהמצב הכלכלי ונוכח השינויים שנדרשו בלוח השידורים בתקופת מבצע "עמוד ענן" שהסתיים לאחרונה. לפיכך, הוחלט על הפיכת 20% מהסכום לעיצום על-תנאי.

לדברי ד"ר זליקוביץ', "אין זו הפעם הראשונה, ולצערי גם לא הפעם האחרונה, שתופעת מכירת האייטמים עולה על סדר יומה של הרשות, ומדובר רק על המקרים שנמצאו בבדיקה מדגמית. בהחלטתה זו מיישמת ועדת ערר את החלטת המועצה שהתקבלה לפני מספר חודשים, בה הוחלט למגר תופעות המהוות גניבת דעת של הצופים, ושעומדת בניגוד לחוק ולכללי הרשות. אני מקווה כי תופעות נלוזות אלה לא ימצאו את דרכן למסך, וכי הזכייניות ינקטו צעדים למניעת מצבים אלה בעתיד".

יו"ר המועצה, ד"ר אילן אבישר, הוסיף כי "מועצת הרשות השנייה רואה בחומרה את התופעה של התנהלות שעומדת בסתירה לחוק, לכללים ולזיכיון. המועצה לא תהסס להפעיל את מלוא כובד משקלה כדי להבטיח שהזכיינים יפעלו על-פי הכללים ולא יפרו את הוראות החוק והזיכיון".