המחקרים ממשיכים להוכיח: הספורט המקצועני מסוכן לבריאות

מחקר חדש של אוניברסיטת בוסטון מגלה, שוב, כי שחקני פוטבול והוקי קרח מקצוענים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה ללקות במחלות מוח כרוניות

השנים עוברות, הפוטבול ממשיך להיות ענף הספורט הפופולרי ביותר בארצות הברית, ובמקביל ממשיכות להיערם העדויות עד כמה המשחק הזה (ולא רק הוא) מסוכן לבריאות המשתתפים בו.

במחקר חדש של אוניברסיטת בוסטון, אודותיו פורסם ב"ניו יורק טיימס", נבדקו 85 אנשים שספגו במהלך חייהם חבטות ראש רבות מתוקף תפקידם - ביניהם אנשי צבא, שחקני הוקי קרח, שחקני פוטבול, מתאגרפים, ועוד. הממצאים: 80% מהנבדקים (68 אנשים), מרביתם ספורטאים לשעבר, אובחנו כסובלים מאנצפלופתיה כרונית (C.T.E). מדובר על מחלת מוח שהסימפטומים שלה כוללים אובדן זיכרון, דיכאון ודמנציה.

מבין 68 האנשים שאובחנו כסובלים מ-C.T.E, לא פחות מ-50 הם שחקני פוטבול לשעבר, מתוכם 33 ששיחקו בעבר בליגת ה-NFL.

המחקר הזה מצטרף לכמה מחקרים אחרים שנעשו בשנים האחרונות ותוצאותיהם היו מדאיגות אפילו יותר. ב-2010, נמצא כי על כל 1,000 משחקי פוטבול מכללות, נרשמו 21.5 מקרים של שחקנים שאושפזו עם זעזוע מוח.

מחקר אחר מצא שבין השנים 1976 ל-2009 נרשמו 253 מקרים של שחקני פוטבול בתיכונים שלא החלימו מפגיעות ראש, ונשארו עם נזק בלתי הפיך בעמוד השדרה או בצוואר. במחקר אחר נמצא ששחקן פוטבול סופג במהלך עונה 1,800 מכות בראש, שנחשבות למכות "בעלות השפעה מצטברת".

בארה"ב מסמנים את הפוטבול וההוקי, לפי הסדר הזה, כענפי הכדור בעלי גורמי הסיכון הכבדים ביותר לפגיעות ראש ולפגיעות עם נזק בלתי הפיך. כדי להבין על מה מדובר, נותנים את הדוגמה של ההוקי קרח: מחליקים מקצועניים פוגעים אחד בשני באופן חזיתי כשהם במהירות החלקה של קרוב ל-50 קמ"ש. אין בזה כמעט שום דבר שונה מהתרסקות לקיר בעת נסיעה באופנוע במהירות של 50 קמ"ש, וזה עוד לפני שמתחשבים במומנט שיוצר משקל הקסדה על הצוואר.