שר האוצר יובל שטייניץ: לא עשינו חיים קלים לערוץ 10

בטקס החתימה על מתווה לוקר להצלת ערוץ 10 אמר שר האוצר: "המדינה תראה כל שקל בחזרה מחובות הערוץ; האינטרס של המדינה לא נפגע" ■ יו"ר הערוץ אבי בלשניקוב קרא לשטייניץ להקים ועדה שתעשה שינוי שורשי בשוק התקשורת כולו

"בחודש ספטמבר הודעתי על הקמת צוות מקצועי שיבחן את מצבו של ערוץ 10 ואת האפשרות למצוא הסדר שיאפשר לערוץ לפעול תוך שמירה על האינטרסים של מדינת ישראל" - כך אמר היום (ג') שר האוצר, יובל שטייניץ, בטקס החתימה על מתווה לוקר להצלת ערוץ 10.

לדבריו, "אתמול בלילה קיבלתי הודעה שמאמצים את ההמלצות, והודעתי מראש שאם הצוות יגיע להמלצות מוסכמות על כל הוועדה, אאמץ את ההמלצות, ועל כן אני מודיע: נפעל על-פי ההמלצות.

"הסוגיה איננה קלה. ההחלטה לבסוף הייתה לעשות מאמץ ולחפש פתרון. בגלל הדאגה לתקשורת ולתחרות בתקשורת, בגלל הצורך לקיים תחרות בשוק הפרסום, ובגלל שמדובר במאות עובדים. אני רוצה להדגיש שאנחנו הגענו להסדר אחרי ימים ולילות".

לדברי שטייניץ, "ההסדר הזה הוא לא פשוט, ולא עשינו חיים קלים לערוץ 10. המדינה הציבה דרישות חדות וברורות כדי שההסדר הזה יתאפשר. הוא מחלץ את הערוץ מההסדר ונותן לו אוויר לנשימה כדי שיוכל להמשיך ולהתמודד עם המשבר, אבל השאלה האם הערוץ ייצא מהמשבר נתונה לפתחכם.

"ההסדר כולל את האלמנטים הבאים: החובות היו כ-100 מיליון שקל. 35 מיליון שקל ישולמו מיד במזומן, ויתר החוב יתפרס ל-6 שנים, כשהתשלום בריבית שוק עם ערבויות ובטחונות, כך שהמדינה תראה כל שקל בחזרה. האינטרס של המדינה לא נפגע, והיא תראה מיד שליש מהסכום".

עוד אמר שטייניץ: "ויתרנו על תמלוגים לערוץ 10 ולזכייניות ערוץ 2, והזיכיון יוארך לשנתיים, ואני מקווה שעד אז יהיה שר תקשורת חדש. אני מאחל לערוץ 10 ולעובדים הצלחה ומקווה שתעשו תקשורת, עירנית, יעילה וטובה. ההצלחה של ההסדר תימדד רק בדבר אחד - שלא אראה אתכם פה עוד שנתיים".

"תעשיית הטלוויזיה זקוקה לעזרה"

מיכל גרייבסקי, יו"ר ועדת הכספים של דירקטוריון ערוץ 10, אמרה במסיבת העיתונאים: "בתחושות הבטן שלנו אנחנו מרגישים שהובלנו מהלך להצלת ערוץ תקשורת מוביל. הובלנו בחודשים האחרונים תהליך לא פשוט שהוביל למבוי סתום ולילות לבנים. מה שהדיר שינה מעיניי לא היה הסקופ הבא אלא טובתם האישית של כל אחד מהעובדים".

גרייבסקי אמרה כי החשש מפיטורים המוניים הוא שהנחה את עבודתה כל העת.

יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, אבי בלשניקוב, שיבח את שר האוצר שטייניץ ברוחב-לב על "יושרו" ואמר: "תעשיית הטלוויזיה בישראל קורסת וזקוקה לעזרה. לא כי אין אנשים ומנהלים טובים. מזה תקופה ארוכה שהרגולציה לא השתנתה. לא נעים לכם לעשות שינויים בגלל שהתקשורת מסקרת אתכם".

בלשניקוב קרא לשטייניץ להקים ועדה שתעשה שינוי שורשי בשוק התקשורת כולו, ואשר הוא יהיה אמון עליה, והיא תגיש לו את המלצותיה, כדי שהוא יעשה שינוי. "אלה אלפי משפחות. זה מנוע צמיחה היי-טקיסטי. אתה יצרת מקומות עבודה, תעשיית הטלוויזיה יכולה להיות אחד ממנועי הצמיחה של המדינה. אנחנו תעשיית יצוא שמוכרת בכל העולם ומכניסה מיליונים רבים. אל תראו בנו חבורה שמציגה מעת לעת על המסך. אנחנו תעשייה שמעסיקה אלפי עובדים".

בלשניקוב ביקש משטייניץ לסייע גם לחדשות המקומיות. "חובה לעזור לחדשות המקומיות, כי מגיע להם. הם זה אנחנו. אנחנו נצמדנו אליך, אתה המושיע, אבל הדרך עוד ארוכה. אנחנו הולכים מכאן לכנסת להעביר את החקיקה. נצטרך אותך יחד איתנו, כשם שהיית איתנו עד היום, כדי שנספיק להעביר את החוק עד סוף השנה. אחרת ב-31 בדצמבר על-פי חוק נצטרך להוציא את השאלטר מהשקע".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "היועץ המשפטי לממשלה רואה חשיבות רבה בגיבוש המתווה אשר יאפשר את המשך קיומו של ערוץ מסחרי נוסף. היועץ המשפטי לממשלה סבר כי אין מקום לסגור את הערוץ בעיתוי הנוכחי ובכך לצמצם את חופש הביטוי של אזרחי המדינה ותושביה ומגוון הדעות בשיח הציבורי.

"היועץ המשפטי לממשלה הביע את עמדתו ואף שוחח עם ראש הממשלה בנושא מספר פעמים. במסגרת זו גם נפגש היועץ המשפטי לממשלה בלשכתו עם נציגי ערוץ 10 ושמע את טענותיהם.

"הדיונים לגיבוש המתווה האמור לוו על-ידי נציגיו של היועץ המשפטי לממשלה. נציגי היועץ המשפטי לממשלה נטלו חלק פעיל בעבודה לגיבוש הסדר אופטימלי מבחינת כללי ההסדרה בתחום שידורי הטלוויזיה, כמו גם חיזוק איתנותו הכלכלית ועצמאותו של הערוץ.

"היועץ המשפטי לממשלה ימשיך ללוות את הליכי החקיקה ויבחן אף את הההסדרים המתגבשים, לאור עקרונות היסוד של שלטון החוק וחופש הביטוי".