סיוע מוראלי לרשות

לפי האירופים, אם לפלסטינים אין לחם ואין עוגות, שיאכלו עצמאות

מאז סוף האינתיפאדה השנייה, בשנת 2005, הרשות הפלסטינית מנהלת מדיניות של שמירה על שקט באמצעות הגדלת מספר עובדי המדינה. מכיוון שהמסים שהרשות גובה אינם מספיקים כדי לשלם לכל העובדים, התשלומים התבססו במידה רבה על כספי תרומות מאירופה, מארה"ב וממדינות המפרץ.

אולם בשנים האחרונות, גם ההלוואות מאירופה ומארה"ב אינן מספיקות כדי לכסות על הצרכים. התוצאה היא, שהרשות הפלסטינית צוברת חובות עצומים לבנקים ולספקים. החובות הללו הם כל-כך גדולים היום, שכל ניסיון של הרשות להמשיך ולסחוט כספים מהספקים שלה או מהבנקים, עשוי להוביל לקריסתם. אך מצד שני, הרשות הפלסטינית חוששת להפסיק לשלם לעובדי המדינה, לפטר עובדים מיותרים או להעלות את המסים, שכן כל ניסיון כזה יוביל למחאה עממית שתסכן את המשך קיומה של הרשות.

לרשות יש כבר יש ניסיון עם מחאות כאלו: לפני חודשים מספר הממשלה הפלסטינית ניסתה להעלות את מס ההכנסה, ונאלצה לסגת בעקבות הפגנות שפרצו בערי הגדה, ואיום של המעסיקים שהם יפסיקו לשלם גם את המסים שהם משלמים היום.

הפלסטינים גם אינם יכולים להסתמך על תרומות מהעולם. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, התכווץ מאוד הסיוע שהרשות מקבלת מאירופה ומארה"ב. בעקבות המשבר והצמצום בצריכת הנפט בעולם, קטנו גם ההכנסות של מדינות המפרץ, ולכן גם הן צמצמו את התרומות שלהן לרשות. בנוסף, מדינות המפרץ צמצמו את התמיכה ברשות גם בגלל החשש מה"אביב הערבי", שמאלץ אותן להפנות כספים לטובת התושבים שלהן, וגם בגלל שהן מחלקות את התרומות שלהן בין הרשות, החמאס והמתנגדים של הנשיא מחמוד עבאס מתוך הרשות.

צעדי ענישה

האירופים מודעים לכל הבעיות הללו של הרשות, והאינטרס שלהם הוא לסייע לרשות לשרוד. מכיוון שהמשבר הכלכלי באירופה אינו מאפשר להם לסייע באמצעות כספים, הם מנסים לסייע יותר בעזרת תמיכה מוראלית.

מנקודת-המבט של האירופים, אם לפלסטינים אין לחם ואין עוגות, אז שיאכלו עצמאות. האירופים מאמינים שכיוון שהפלסטינים מעוניינים בעצמאות, המחווה שהאו"ם עשה כלפי הרשות יגרום לפלסטינים להמשיך ולתמוך בממשלתו של עבאס גם אם אין לה כסף לשלם משכורות.

התגובה של ישראל למהלך הפלסטיני באו"ם - אי-העברת כספי מסים ובניית אלפי יחידות-דיור - מנוגדת לכל מה שהאירופים מנסים להשיג. המסר והצעדים שישראל מבקשת לנקוט, באמצעות החרמת כספי המסים וההודעה על הרחבת הבנייה בשטחים, מחלישים את הרשות, גם בגלל שהם מקטינים עוד יותר את ההכנסות שלה, וגם בגלל שהם פוגעים באמונה של הפלסטינים בכך שהם יזכו לקבל מדינה עצמאית בזמן הקרוב.

מנקודת-המבט של אירופה, אין לה כמעט ברירה אלא להגיב בחריפות על הצעד הישראלי. אם ישראל לא תיסוג מהחלטותיה, ייתכן כי האירופים ינקטו צעדי ענישה ויפגעו בישראל באמצעות מגבלות על הסחר בין ישראל לאירופה.

הכותב הוא כלכלן במכללה האקדמית נתניה