עובדי הכור הגרעיני בדימונה יקבלו תוספת שכר של 6%

לראשונה מאז 2000 תינתן תוספת שכר דיפרנציאלית של 6% בממוצע בתמורה ההסתדרות הסכימה להגמיש את תנאי הגיוס של מהנדסים חדשים

כשנה וחצי לאחר שהכריזו על סכסוך עבודה חסר תקדים ואף פתחו בעיצומים, מאות עובדי הכורים הגרעיניים בדימונה ובשורק ועובדי המכון הביולוגי בנס ציונה ייהנו מתוספת שכר ייחודית בגובה 6% בממוצע. התוספת תינתן באופן דיפרנציאלי, כך שעובדים ברמות שכר נמוכות יותר יקבלו תוספת גבוהה יותר. על פי ההסכם הקיבוצי, שנחתם אתמול (ג') בין ההסתדרות הכללית ומשרד האוצר, תוספת השכר תינתן בנוסף לתוספות השכר שלהן זכאים כל עובדי המגזר הציבורי.

ההסכם כולל את המהנדסים, ההנדסאים, הטכנאים, עובדי הייצור ועובדי המנהלה, אולם לא נכללים בו עובדי המחקר, שמועסקים בפועל על ידי יחידת סמך במשרד הביטחון ומנהלים מו"מ באמצעות איגוד עובדי המחקר. סכסוך העבודה הוכרז בעקבות טענת העובדים לפערים עצומים בין השכר של מרביתם לבין השכר של עובדי המחקר. הפער הזה, שעומד על כ-80% לטענת העובדים, מוכר זה שנים ארוכות לאנשי ההסתדרות ולממונה על השכר באוצר.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההסכם החדש, ההסתדרות הסכימה לאפשר גיוס של מהנדסים חדשים בתנאים מיטיבים, שלא על פי טבלאות השכר הנהוגות, כדי להתמודד עם התחרות עם המגזר הפרטי ולמשוך אנשים איכותיים. עוד נודע, כי ההסכם יאפשר להעסיק עובדים בחוזים אישיים לצורך מה שמוגדר "פרויקטים מיוחדים". באגף הממונה על השכר ביקשו לקבל תמורות נוספות, כמו הגמשת הסכמי העבודה כך שיעניקו יותר גמישות ניהולית, בעיקר כדי להקל על היכולת לנייד או לפטר עובדים.

בסופו של דבר ההתנגדות של ההסתדרות גברה על הדרישה הזו. באוצר דרשו לבצע במסגרת ההסכם מספר שינויים מבניים כדי להביא להתייעלות כלכלית וכן להפוך את עובדי הכורים לעובדי מדינה לכל דבר ועניין, אולם גם זה לא הבשיל לכדי הסכמה מצד הוועד וההסתדרות.

מכתב לנתניהו

סכסוך העבודה שהוכרז לפני כשנה וחצי הפתיע רבים בשוק העבודה ובמערכת הביטחון, שכן עד אז מעולם לא הוכרז סכסוך עבודה במתקנים הרגישים הללו, שעל פי פרסומים זרים עוסקים בייצור יכולת גרעינית צבאית.

הפרשה פורסמה לראשונה בעקבות מכתב ששלחו נציגי העובדים ישירות אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו כתבו, כי "פערי השכר הם בלתי נתפסים ומבחינתנו גם בלתי אנושיים. ברור לך שאין לנו ברירה, אלא לצאת לשביתה כללית עד שעיוות זה יתוקן. אנו פונים אליך רגע לפני על מנת שתתערב ותמנע מכולנו את הנזק וגם את הבושה". שלושה חודשים לאחר מכן פתחו העובדים בעיצומים, שכללו בין היתר חסימה של כביש הגישה אל הכור בדימונה ובלימת קבלנים וספקים שביקשו להיכנס למקום.