"הפרויקט הסולארי באשלים ייקר את תעריפי החשמל ב-1.25%"

כך קובעת רשות החשמל, במסגרת הצעה נגדית להצעתו של שר האנרגיה ■ "עדיף ביטול פרויקט אשלים על הסטת מכסות מרוח"

רשות החשמל קובעת כי פרויקט הקמת התחנות התרמו-סולאריות באשלים - פרויקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיה המתחדשת- ייקר את תעריף החשמל ב-1.25%. ההצעה נכללה במסגרת הצעה נגדית להצעתו של שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו להסיט 300 מגה-ואט ממתקני רוח לטובת מערכות PV סולאריות לייצור חשמל.

על פי בדיקה שערך הדרג המקצועי ברשות, המדינה תסבסד את תחנות הכוח שיוקמו באשלים בשיעור של 250 מיליון שקל לשנה, שהם כ-3.5 מיליארד שקל בסכום כולל, בערכים מהוונים. עמדת הדרג המקצועי ברשות הייתה כי אין לשנות ממתווה ההסדרה שאושרה, אך אם הממשלה תחליט בכל זאת להסיט מכסות לטובת ה-PV, יש לעשות זאת על חשבון הפרויקט באשלים והמכסות לביומסה ולמתקני רוח קטנים, ולא על חשבון המכסה למתקני רוח גדולים.

את פרויקט אשלים מנהל זה כחמש שנים החשב הכללי באוצר ובעבר לווה קידומו במתיחויות רבות עם רשות החשמל ועם אגף התקציבים באוצר. הרשות אף דרשה לקבל לידיה את האחריות לקידום הפרויקט.

מגלי"ם זכתה

בחודש שעבר החליטה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו, העומדת בראש ועדת המכרזים לפרויקט, לבחור בהצעת קבוצת מגלי"ם כזוכה באחד משני המתחמים להקמת תחנות כוח תרמו-סולאריות. מדובר בשתי תחנות בהספק של כ-110 מגה-ואט שאמורות להיבנות בהשקעה של כ-650 מיליון דולר כל אחת.

ההצעה הזוכה התבססה על תעריף השווה ל-79 אגורות לקוט"ש, לעומת תעריף של כ-60 אגורות המוצע למתקנים פוטו-וולטאיים ו-50 אגורות שהובטחו למתקני רוח. על רקע זה התנגדו באוצר להסטת מכסות מהרוח וטענו כי עלותה למשק תגיע ל-1.6 מיליארד שקל. הצעתה הנגדית של הרשות הייתה אמורה להביא לחיסכון של 2.5 מיליארד שקל ולהורדת התעריף בשיעור כולל של 1%. היזמים הסולאריים התנגדו להצעה בנימוק שתוליד סכסוכים משפטיים שיביאו להקפאת המהלך. במשרד האנרגיה טענו כי הסטת המכסות מהרוח ל-PV אינה כרוכה בעלות עודפת וכי בלעדיה לא ניתן יהיה לעמוד ביעדים לשילוב אנרגיה מתחדשת בייצור החשמל שנקבעו בהחלטות הממשלה.

בישראל אין כיום אפשרות חוקית להקים מתקני ייצור חשמל ברוח משום שהממשלה לא סיימה את הכנת תכונית המתאר שתגדיר את הדרישות לצורך קבלת אישורים להקמת המתקנים.

תגובת רשות החשמל: "אנו לא נוהגים להגיב על תכתובות פנימיות".