גוגל בייבי

לדרור ברמן יש ג'וב חלומי ומסלול קריירה אולטימטיבי - מנהל קרן ההשקעות של יו"ר גוגל אריק שמידט ■ לפרויקט 40 עד 40 של מגזין G

בגיל 34, לדרור ברמן יש ג'וב חלומי. הוא קם כל בוקר ומחליט באילו חברות וסטארט-אפים הוא ישקיע את עשרות מיליוני הדולרים שמגלגלת הקרן שהוא מנהל. את הקרן מממן מכיסו הפרטי הבוס הישיר שלו - אחד בשם אריק שמידט, שבמקרה הוא גם יו"ר והמנכ"ל לשעבר של ענקית האינטרנט גוגל. עם אישה, עם כלבלב ועם בית בפאלו אלטו, ברמן ללא ספק זכה במסלול קריירה אולטימטיבי.

לפרויקט 40 עד 40 של מגזין G

ברמן היה סטודנט בולט בכיתה ששמידט לימד במסגרת התואר השני במינהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד. בסיום הלימודים הוא הצליח לשכנע את המרצה שלו להקים קרן השקעות שתשקיע בסטארט-אפים, וכך נולדה לה Innovation Endeavors.

"אריק מאוד חכם ומרשים, ואני בהחלט מרגיש בר מזל בעצם זה שהוא סמך עליי כשלא היה לי הרבה ניסיון", מספר ברמן, "יש לנו קשר קרוב והוא מעורב בחזון ובאסטרטגיה קדימה של הקרן. מצד שני, הוא נותן את החופש לבנות ומשתדל לא לדחוף את הדעות וההחלטות שלו יותר מדי. סוג של שותף, אבל פחות מעורב ביומיום".

- העובדה ששמידט נותן לך יד חופשית וחשבון פתוח להשקיע בחברות לא מלחיצה?

"מלחיץ זה לא, זה יותר מדרבן. אם זה היה מלחיץ אותי, לא הייתי עושה את זה. אני מרגיש את האחריות ואת הרצון החזק להצליח. אני משתדל לאסוף כמה שיותר אנשים חכמים מסביבי כדי שיעזרו לזה להיות מוצלח. יש מעט מאוד מגבלות כספיות ואחרות לגבי מה שאני והקרן יכולים לעשות כיום, אבל המטרה היא לתעדף ולעשות את הדברים שיספקו את הערך הגבוה ביותר לעולם ולנו. זה מה שמניע אותנו. הסיפוק שאפשר לקבל מהעבודה הוא עצום".

סוג שונה של חשיבה

ברמן, יליד אזור, שירת כלוחם ביחידה מובחרת בצבא ועם שחרורו יצא לטיול הגדול. כששב למד מדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון, עבד בחברה משפחתית לציוד אלקטרוניקה, ובהמשך שימש כמפתח וכראש צוות בחברת נייס. ב-2008 נסע ללמוד MBA בסטנפורד, שם פגש את אריק שמידט, והשאר כאמור היסטוריה.

כיאה לזהותו כישראלי, קרן Innovation Endeavors מרבה להשקיע בסטארט-אפים ישראליים. עד כדי כך, שבשנה שעברה היא זכתה להיות הקרן שהשקיעה הכי הרבה השקעות ראשוניות בחברות בארץ, לפי נתוני חברת המחקר IVC. בין החברות שהשקיעה בהן ניתן למצוא Any.Do, שמפתחת אפליקציה לניהול משימות; Shaker, שמפתחת עולם וירטואלי בפייסבוק; Quixey, שמפתחת מנוע לחיפוש אפליקציות; ו-BillGuard, שמספקת פלטפורמה לניטור הונאות בכרטיסי אשראי.

- עד כמה שמידט מכיר את הסטארט-אפים הישראליים?

"אנחנו משתדלים לעשות אירועים שבהם הוא נפגש עם הצוותים ושומע מה הם עושים. כשהוא היה ביוני בישראל, הוא נפגש עם כל הסטארט-אפים המקומיים והתרשם מאוד מהרמה הטכנולוגית. כתוצאה מזה, החלטנו שאנחנו הולכים להגביר את פעילות ההשקעות בישראל".

- מה יזם צריך בשביל להצליח?

"באופן כללי, יזמים צריכים להיות סוג מאוד מסוים של אנשים שהם מאוד חכמים, מוכשרים ועם המון כוח רצון לדחוף קדימה. יש כל-כך הרבה עליות וירידות בתחום, וזה מצריך כל-כך הרבה יכולות שונות כמו להבין שוק, עבודת צוות וגדילה כל הזמן".

- מה מייחד את היזם הישראלי לעומת עמיתיו בחו"ל?

"היזם הישראלי יכול לעבור אדפטציה מהירה וללמוד לעבוד על שוק מרחוק; ללמוד דברים מבחוץ ופחות לחשוב פנימה. יזמים ישראלים נוטים לטייל הרבה בעולם. לנסוע, לחקור עולם, ולתקשר עם אנשים מתרבויות שונות, וזה חלק ממה שמעצב יזם טוב, כי זה עוזר לו לעבוד על שווקים מרחוק וזה מצריך סוג שונה של חשיבה, שאין בהכרח ליזמים שנמצאים בסיליקון ואלי או באירופה.

"אני תמיד אומר ש-90% מהיזמים רואים 10% מהבעיות, וכדי לראות את שאר הבעיות אתה צריך את היכולת לצאת החוצה, לפתוח עיניים ולראות דברים שלא נמצאים מתחת לאף, כי אז אתה רואה את אותן הבעיות שאחרים רואים.

"גם ברמה הבין-אישית אני רואה יתרון שיש לישראלים. יש בארץ יותר מ-4,000 סטארט-אפים, אבל כל חברה כזו היא איזשהו קודקוד בתוך רשת גדולה של יזמים שעוזרים זה לזה יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם. לכן, כיזם ישראלי, כשאתה מגיע לוואלי אתה לא מתחיל מאפס, אלא יש לך רשת שדוחפת אותך קדימה. יש בוואלי רשתות של יזמים הודים למשל, והם מאוד גדולים אבל הם לא דוחפים באותה דרך".

לעבוד עם אנשים שמנצחים

העבודה השוטפת של ברמן באה לידי ביטוי בהיכרות עם סצנת הסטארט-אפים המקומית וגם עם זו שבארצות הברית. הוא נפגש, רואה ובוחן יזמים, ומתייעץ עם אנשי הקרן על ההשקעות העתידיות. אמנם להיות האיש עם היד על מזוודת המזומנים זה מרשים ומכובד, אבל השאלה היא אם לא מדגדג קצת לעבור לצד השני וליזום רעיונות חדשניים.

"אני מסתכל על הקרן בתור הסטארט-אפ שלי. היכולת לעבוד עם אנשים שמנצחים ולהיות אטרקטיביים בעולם שבו אנחנו עובדים - זה ההישג שלי. יש לנו הרבה אפשרויות לעשות דברים מעניינים וליצור חברות בעצמנו באמצעות הקרן. אני בהחלט רואה את זה כמשהו יזמי, ואני רוצה בהמשך חיי להיות מעורב בעשייה באזורים האלה".