לאומי: ייתכן שבעוד שנתיים נראה זינוק במחירי הדירות

הירידה החדה בהתחלות הבנייה, מ-45 אלף יח"ד בשנה ל-39 אלף יח"ד בשנה, מעוררת חששות שמא גל עליות גדול במחירי הדירות נמצא מעבר לאופק ■ לאומי: "הציבור עלול לנתח מראש מצב של צמצום בהיצע ולפעול בטרם מימושו בפועל"

אם הירידה בהתחלות הבנייה תימשך, ייווצר בתוך שנתיים-שלוש מחסור בדירות כפי שהיה בתחילתו של גל העליות הגדול בתחילת 2008 - כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירה שפרסמו היום (ה') בבלוג של הבנק.

התחלות הבנייה
 התחלות הבנייה

מקור: בנק לאומי

השבוע פורסמו נתונים שהעידו על ירידה בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי לרמה של 7,802 יח"ד בלבד, כלומר כ-31.2 אלף יח"ד במונחים שנתיים. מדובר ברבעון רביעי ברציפות של ירידה בהתחלות הבנייה, כאשר הקבלנים מלינים על הקושי בהשגת מימון לסגירת פרויקטים. התחלות הבנייה ירדו מרמה של 46 אלף יח"ד בשנה שהסתיימה ברבעון הראשון של 2011, לרמה של 39 אלף יח"ד בלבד בשנה שהסתיימה ברבעון השלישי של 2012.

"נתון זה של מספר התחלות הבנייה המצטבר בארבעת הרביעים החולפים צפוי להמשיך ולרדת ברבעון הרביעי של 2012 ובראשית 2013", כותבים כלכלני לאומי.

האם קצב התחלות הבנייה הנוכחי מתאים למשק הישראלי? לפי לאומי, מדי שנה נוספים בממוצע כ-40 אלף משקי בית חדשים למשק, ולכך יש להוסיף רכישות דירות ע"י תושבי חוץ, גרט של דירות ישנות ועלייה ברמת החיים ומעבר של משקי בית מסוימים מדירות קטנות לדירות מרווחות יותר.

"צירוף גורמים אלו מביא לדעתנו לצורך בהתחלות בנייה בהיקף של כ-45 אלף יחידות דיור בשנה לכל מגזרי האוכלוסייה, לעומת פחות מ-40 אלף דירות שהוחל בבנייתן במהלך השנה האחרונה והצפי שקצב זה עוד ילך וירד בעתיד הנראה לעין", נכתב בסקירה.

העלייה החדה בהתחלות הבנייה בשנים 2010-2011 הביאה למלאי דירות איתן. כך, למשל, במהלך 5 הרבעונים שהסתיימו ברבעון השלישי של השנה היו כ-83 אלף יחידות דיור בבנייה פעילה, עלייה מהותית בהשוואה ל-64 אלף יח"ד בממוצע בשנים 2008-2010.

לפיכך, כלכלני לאומי מעריכים כי מלאי הדירות היום "מספיק לצרכי השוק", אולם הבעיה עלולה להיווצר בעתיד: "במידה והיקף התחלות הבנייה יישמר לאורך זמן ברמה הנמוכה במידה ניכרת מהצורך הבסיסי של המשק (כ-45 אלף דירות) עלול להתפתח בתוך כשנתיים-שלוש מצב של מחסור בהיצע, כפי שהיה בראשית התהליך המואץ של עליית מחירי הדיור שהחל בשנת 2008. יחד עם זאת, יש לזכור כי הציבור עלול לנתח מראש מצב של צמצום צפוי בהיצע ולפעול בהתאם עוד בטרם מימושו המלא בפועל".

לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות עלו ב-10.2% בשנת 2008, המשיכו לעלות ב-21% בשנת 2009 וב-14% נוספים בשנת 2010.