גלובס-הומלס: מחירי הדירות לא ירדו באופן רוחבי בנובמבר

לפי שעה, נראה שהישראלים משתכנעים שגם אחרי הבחירות מה שהיה הוא שיהיה ■ התשואה על דירת 4 חדרים בתל אביב רשמה ירידה של 0.27% ל-3.08%

לא המלחמה בדרום שהגיעה הפעם עד לתל אביב, לא גזירות בנק ישראל שהחמירו בתנאי האשראי למשקיעים, לא שיווקי הקרקע האגרסיביים של משרד השיכון ואפילו לא ימי החורף הגשומים יחסית בחודש האחרון שהשאירו אנשים רבים בבית. גם בחודש נובמבר, מחירי הדירות המבוקשים לא התאפיינו במגמה שלילית. פה ושם ניתן כמובן להבחין במוכרים שמתפשרים על המחיר בניסיון למשוך קונים, אולם בשום אזור שבדקנו, על פי לוח המחירים של אתר הומלס, לא נרשמה בחודש האחרון ירידה במחיר המבוקש בכל סוגי הדירות.

נכון להיום השוק בעיקר מפגין יציבות מחירים. רק ארבעה אזורים מתוך ה-15 שבדקנו הציגו החודש עליות בכל סוגי הדירות - מודיעין, נתניה, נס ציונה-רחובות ואזור השרון.

ריח בחירות

עד לא מכבר, לא מעט מומחים העריכו כי בנובמבר ידם של הקונים תהיה על העליונה. הוראות השעה שהעניקו פטור ממס שבח למוכרי דירה שנייה אמורות היו להסתיים בסוף השנה וליצור לחץ של מכירות מצד אלה שרוצים לנצל את ההטבה. רק שבפועל, הבחירות טרפו את הקלפים ודחו את סיום ההטבה (עוד לא יצאה הודעה רשמית מטעם רשות המסים, אבל מדובר כנראה בצעד בלתי נמנע) עד לסוף אפריל 2013, כך שהמוכרים קיבלו עוד אוויר לנשימה וגנזו תוכניות להציע הנחות למתעניינים.

מעבר לכך, גם ריח הבחירות משכנע כנראה לא מעט ישראלים שמה שהיה הוא שיהיה. מצוקת הדיור אמנם עולה פה ושם על השולחן, אולם עד כה אף מועמד עוד לא נשא הבטחה או בשורה שישנו את כללי המשחק.

לפי שעה, הישראלים ממשיכים לקנות (היקף המשכנתאות בנובמבר חצה את ה-4 מיליארד שקל), היזמים בונים הרבה פחות (התחלות הבנייה ירדו בעשרות אחוזים ברבעון השלישי), ומשוואת ההיצע והביקוש נותרה בעינה.

איך שהדברים נראים כעת, כל עוד לא נראה פה קטסטרופה שתאלץ עשרות אלפי ישראלים למכור דירה במהירות שיא (פיטורים ללא אופק תעסוקתי, משבר כלכלי חריף במיוחד וכיוצ"ב), מתברר לדאבונם של ישראלים רבים שהביקוש וההיצע נפגשים ברמות המחיר הנוכחיות.

שוכרי דירות רבים, או ישראלים שיש להם לא מעט כסף פנוי ומסתפקים בתשואות ממוצעות (ברוטו) של 3%-4%, מגיעים במספרים גדולים לשוק הדירות ומזינים כאמור את ההיצע שממתין לקונים.

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים

התשואה על
 התשואה על

התשואה על
 התשואה על

התשואה על
 התשואה על