"יש מיליארדי חביות נפט בישראל; אל תפספסו את זה"

ד"ר הרולנד ויניגר דיבר בוועידת ישראל לעסקים 2012 על הפוטנציאל של טכנולוגיית פצלי שמן: "בתוך עשור תוכל מדינת ישראל לצעוד לכיוון של עצמאות אנרגטית, ולמחירי הפקה של 40 דולר לחבית"

לאוסון פרימן, סגן נשיא בנובל אנרג'י, קורא לממשלת ישראל לעודד יצוא גז מ"תמר" ו"לוויתן" וטוען כי מדובר באינטרס של המדינה.

"תמר ולוויתן הכילו כמויות גז שעלו בהרבה על ההערכות", אמר פרימן בפאנל "שוק האנרגיה - הצמיחה בישראל ומצב עולמי", בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס". "השאלה היא לאן הולכים לכאן. בפני קובעי המדיניות בישראל ניצבת ההחלטה איך לעודד חברות זרות להשקיע בשוק הגז הישראלי. אני סבור כי עליהם לדאוג ליצוא הגז. ישנן 2 דרכים לדאוג לאספקת גז: לשמור חזק על הרזרבות הקיימות או לייצא. אנחנו מוצאים גז במקומות שאף אחד לא חשב עליהם. האינטרסים שלנו ושל ממשלת ישראל דומים - ועלינו לנצל את חלון הזמן הזה".

בפאנל משתתפים גם ד"ר פאתיח בירול, הכלכלן הראשי של סוכנות האנרגיה הבינל', ומי שדורג על-ידי ה"פורבס" כאיש המקצוע המשפיע ביותר בעולם האנרגיה כיום; פרופ' ניק באטלר, הפרשן בכיר לענייני אנרגיה של "פייננשל טיימס", יועצו לשעבר של ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר וכיום סגן נשיא בקבוצת BP; קרלוס פסקל, יועץ לאנרגיה ויחסים בינלאומיים למזכירת המדינה של ארה"ב הילארי קלינטון; ד"ר הרולד וינגר, לשעבר מדען ראשי בענקית הנפט רויאל דאץ' של, וכיום מדען ראשי בחברת IEI.

בירול אמר כי "כשמדברים על מחירי הנפט תמיד חושבים על מחירי 2008, אבל זה לא מדוייק. צריך להתייחס גם למשך הזמן של המחירים - זה מה שמשפיע על הצמיחה הכלכלית הגלובלית. כיום מחירי הגז הטבעי גבוהים פי 5 באירופה ופי 10 במזרח - מאשר בארה"ב. לפני חמש שנים המחירים האלה היו זהים בשלושת האזורים".

לדבריו, "מחירי האנרגיה עולים כיום בצורה מלאכותית. בנוסף, אנחנו צופים ירידה בהשקעות אנרגיה בעולם בשנים הקרובות וזה ישפיע גם על המחירים". בירול נתן תחזיות אופטימיות באשר להתנתקות של ארה"ב מהתלות בגז ונפט של העולם הערבי. לדבריו, "תוך 10 שנים ארה"ב תהיה המפיקה השנייה בעולם של גז, ב-2015 היא תעקוף את רוסיה בהפקת הנפט וב-2017 היא תעקוף את סעודיה בהפקת הגז".

באטלר פירט 5 אפשרויות לפיתוח מאגרי הגז בישראל: "הראשונה היא להקים מתקן להנזלת הגז מלוויתן, אבל השאלה היא איפה. האפשרות הבאה היא ליצא את הגז לטורקיה ע"י צינורות. אפשרות אחרת היא להעביר את הגז לאילת, לעקבה ולאחר מכן הלאה. אפשרות אחרת העברה בצינור לקפריסין ושם לבנות מתקן הנזלה.

"האופציות האלה מושפעות מפוליטיקה. אני אתפלא אם הממשלה תסתמך על אחת משכנותיה. לדעתי טורקיה וירדן הן לא אופציות שנלקחות בחשבון ע"י הממשלה הישראלית. זה יותר שוק מקומי, לארה"ב ואירופה יש את הגז שלהן ולכן השוק הפוטנציאלי ביותר עבור הגז הישראלי הוא באסיה".

ד"ר הרולנד ויניגר הציג את הטכנולוגיה החדשנית של מיצוי תת קרקעי של פצלי השמן בישראל ודיבר על הפוטנציאל הטמון בה: "בשפלה הישראלית קיימות מיליארדי חביות של נפט. ההתקדמות הטכנולוגית מאפשר לנו לראשונה, למצות את המאגר האדיר הזה, מיצוי ירוק וכדאי מבחינה כלכלית. בתוך עשור תוכל מדינת ישראל לצעוד לכיוון של עצמאות אנרגטית, ולמחירי הפקה של 40 דולר לחבית. זו הזדמנות שישראל לא יכולה להרשות לעצמה לפספס".