פרויקט תמ"א ענק בצפון ת"א: 300 דירות חדשות ייבנו

במסגרת שיתוף הפעולה בין החברות יחוזקו נגד רעידות אדמה 51 בניינים בצפון תל אביב, הכוללים 900 דירות ■ רוב הדירות החדשות: פנטהאוזים ודופלקסים

קבוצת חג'ג' נכנסת לתחום התמ"א 38: כ-900 דירות ב-51 בניינים בתל אביב יחוזקו מפני רעידות אדמה על ידי קבוצת חג'ג' וחברת קריגר נדל"ן. זאת, בעקבות הסכם לשיתוף פעולה שנחתם בסוף השבוע בין החברות.

במסגרת שיתוף הפעולה שנחתם ל-7 שנים, חברת קריגר נדל"ן, שרכשה זכויות לתמ"א 38 ב-51 בניינים בת"א, תעביר לידי קבוצת חג'ג' את ניהול וביצוע העסקאות. לפי ההסכם, קבוצת חג'ג' תחזיק ב-50.1% מהפרויקט וקריגר נדל"ן ב-49.9%.

בקבוצת חג'ג' מעריכים, כי הקבוצה תחזק את הבניינים נגד רעידות אדמה ותוסיף ממ"ד לכל אחת מכ-900 הדירות הקיימות בבניינים שיחוזקו. בתמורה יקבלו חג'ג' וקריגר זכויות לבניית קומה וחצי נוספות בכל בניין, שבמסגרתן מעריכות החברות השותפות, כי יקימו 300 יחידות דיור, רובן פנטהאוזים, דופלקסים ומיני פנטהאוזים, בשווי של 1.4 מיליארד שקלים.

הבניינים שישופצו שוכנים באזורים מבוקשים בצפון העיר, ובהם בניינים ברחובות טאגור ובית צורי ברמת אביב, בשכונות בבלי ו-ל', ובשכונות נוספות מעבר לירקון, שבהן הבהירה עיריית תל אביב בעבר כי תינתן עדיפות להתחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38 ולא במסגרת פינוי-בינוי. בניינים נוספים הכלולים בהסכם נמצאים גם ברחובות משה שרת, יהודה המכבי, בזל, בארי, דה האז וירמיהו בצפון הישן של העיר.

עוד מסרו בחברות כי לעשרה מהבניינים הונפק היתר בניה, ואלה ייצאו לבנייה מידית, כאשר 41 הבניינים הנוספים נמצאים בשלבים מתקדמים לקבלת היתר בוועדות התכנון השונות.

"שינוי פני העיר"

קבוצת קריגר, המתמחה ברכישת זכויות תמ"א 38 בבניינים באזור המרכז, חיפשה בחודשים האחרונים שותף עם חוסן פיננסי למימוש הפרויקטים המתוכננים שהתחייבה לממש. קריגר העניקה לבסוף בלעדיות לקבוצת חג'ג' לניהול וביצוע הפרויקטים, הנאמדים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל.

לדברי יו"ר דריקטוריון קבוצת חג'ג', צחי חג'ג', "מדובר רק בפרויקטים שבהם הדיירים חתומים על הסכמה לביצוע הפרויקט. כל הפרויקטים מאושרים תכנונית, ולחלקם כבר החלטות ועדה מקומית על מתן היתר בנייה".

גל הרשקוביץ, מבעלי קריגר נדל"ן, הוסיף: "מדובר בעיר שבה קשה למצוא דירה חדשה, בפרט באזורי הביקוש. שיתוף הפעולה בין החברות עתיד להניב מאות דירות חדשות ולענות על הביקוש. במקביל, עתיד שיתוף הפעולה לשנות את חזות פני העיר במסגרת התחדשות עירונית". הרשקוביץ הוסיף כי בהסכם בין החברות יתרון יחסי שונה לכל אחת מהחברות, איתנות פיננסית ויכולת מוכחת בשיווק ובביצוע פרויקטים של קבוצת חג'ג', וניסיון רב שנים של חברת קריגר בביצוע פרויקטים של תמ"א 38.

מתנגדים לעיריית ת"א: "קוברת את תמ"א 38"

התנגדויות ראשונות לתוכנית החדשה של עיריית תל אביב ליישום תמ"א 38: העירייה פרסמה לאחרונה תוכנית בנין עיר חדשה, הבאה להסדיר את מימוש תמ"א 38 - התוכנית הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, וזו הופקדה להתנגדויות הציבור. אלא שיש הטוענים כי התוכנית החדשה, המתייחסת למדיניות העירייה ברובעים 3 ו-4 בעיר, הכוללים את כל האזור המערבי לרחוב אבן גבירול, ואת כל האזור המזרחי לאבן גבירול, בקטע שבין שדרות שאול המלך מדרום ועד שדרות רוקח מצפון - שוללת כל סיכוי לממש את התוכנית באזורים אלה.

בשתי התנגדויות שהגישו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דיירים בבניינים ברחוב לואי מרשל 10 ו-12 וברחוב מודיעין 2 בעיר, נטען כי בתוכנית החדשה קבעה העירייה כי אין לסטות מקווי הבניין הקיימים לצורך הקמת ממ"ד - עובדה שבפועל מסכלת את האפשרות הפיזית להוסיף ממ"דים בבניינים ברובעים אלה. זאת, מאחר והוספת ממ"ד לבניין קיים מחייבת ברוב המוחלט של המקרים סטייה מקווי הבניין הקיימים, ועל כן תוכנית המתאר הארצית שאושרה על ידי המועצה הארצית מאפשרת סטייה מקווי הבניין לטובת הוספת ממ"ד.

"התוכנית המופקדת מחמירה מאוד לעומת התמ''א, ולמעשה, מבטלת אותה", מציין עו"ד דוד בסון, ממשרד הרטבי-בורנשטיין-בסון, שהגיש את ההתנגדות. "התוכנית סוטה ומגבילה את האמור בתמ"א 38 העדכנית. דווקא עכשיו, כלקח ממבצע 'עמוד ענן', כשאנשים ניצלו למרות שדירתם נהרסה כמעט לחלוטין, מכיוון שהיה להם ממ''ד צמוד לדירה". לדבריו, אם לא ניתן יהיה לסטות מקווי הבניין, לא ניתן יהיה להרחיב את הדירות, וזאת בניגוד לתמ"א 38 הקובעת שחריגה מקווי הבניין תותר.

לדברי עו"ד ענת בירן, שצפויה אף היא להגיש התנגדויות לתוכנית מטעם תושבי הרובעים 3 ו-4, "התוכנית החדשה לא נותנת מ"ר אחד יותר ממה שהיה קודם לכן, ולא מתמרצת כלכלית לממש שום התחדשות עירונית. התוכנית קובעת שברובע 3, הכולל 33 אלף יחידות דיור, יתווספו בסך הכל 4,000 יחידות דיור, בעוד רובע 4 הכולל 18 אלף יחידות דיור, יזכה רק לתוספת של 2,000 יחידות דיור. מדובר פשוט במספרים אבסורדים".

בירן מוסיפה, כי התוכנית קובעת שלא יינתנו הקלות בקווי בנייה או גובה, ולכן כל הנכסים ברובעים אלה למעשה נפגעים מאחר ואיבדו את זכויות הבנייה שהיו להם אם לא נוצלו עדיין. "באו לעשות תוכנית שמתיימרת להיות התחדשות עירונית, אך בפועל התוכנית דומה יותר לתוכנית שימור - מה שקובר את האפשרות לממש תמ"א 38 כפי שהממשלה התכוונה".

מעיריית תל אביב נמסר, כי "המועצה הארצית אישרה תמ"א 38 לכל המדינה ואפשרה לכל רשות להכין תכנית רשותית, תוך התאמתה לאזור ולשכונה תוך בחינת היבטים אדריכליים, נופיים ותשתיתיים וכך נעשה בתכניות הרובעים. תכניות העירייה לרבעים 3 ו-4 מטמיעות בתוכן את הוראות תמ"א 38 ומבחינות בין תוספת בנייה על בניין קיים לבין הריסה ובניית בנין חדש. בניגוד לנטען, אי מתן הקלות לקווי בניין מתייחס לבניה חדשה, כאשר התכניות כבר לקחו בחשבון הקלות לקווי בנין ועל כן הנושא של תוספת ממ"דים לבניינים קיימים נשאר ללא שינוי ביחס למצב היום".