יו"ר קק"ל: "הנגב הוא הזדמנות שכל איש עסקים חושב עליה"

אפי שטנצלר התארח בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" ואמר את הדברים במסגרת מושב "הנגב - החזית הכלכלית של ישראל" ■ "היום כשיש את כביש 6, אפשר לקרב את הנגב למרכז במהירות גבוהה יותר"

"נכון לרגע זה, לא שמעתי עדיין על אף מפלגה שמדברת על הנגב בראש סדר העדיפויות שלו", אומר אפי שטנצלר, יו"ר קרן קיימת לישראל, במושב "הנגב - החזית הכלכלית של ישראל", המתקיים בועידת ישראל לעסקים 2012, אותו מנחה דנה ויס. "אנחנו מאמינים ששיפור איכות החיים בנגב יתרום למצבה של המדינה" פרויקט כזה הוא נחל באר שבע, שהיה מקום לאשפה והיום מדובר בפארק בגודל של 5,000 דונם עם דשא ומסלולי אופניים.

"הנגב הוא הזדמנות שכל איש עסקים חושב עליה. היום כשיש את כביש 6, אפשר לקרב את הנגב למרכז במהירות גבוהה יותר", אומר שטנצלר. הקרן הקיימת לישראל ביחד עם ידידנו מהעולם, נגייס מילארד שקל למנוע הצמיחה הכלכלי בישראל בנגב".

"צריך להביא איכות חיים לנגב שלא נופלת מהמרכז. אנחנו נביא שכונות ירוקות, בשביל לחסוך משאבים, במידה שלא קיימת במקומות אחרים בארץ. שכונה ירוקה תהיה באזור מצפה רמון. כאשר הנגב יגיע למאסה קריטית של תושבים, הכל יתרחש. רמת החינוך והתרבות תעלה וכל השאר. שהנגב יתעורר לחיים, זה יהיה מנוע הצמיחה החשוב לישראל".

"אי אפשר לסמוך רק על משרד הביטחון"

ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא EMC, שהשתתפה באותו הפאנל אמרה: "אני לא שבעת רצון מהתוצאות שהבאתי לנגב, אפילו שאני מקבלת פרס יקיר הנגב". "יש היום הרבה דברים שלא קורים בנגב, אי אפשר לסמוך רק על משרד הבטחון, צריך שיתוף פעולה של כל המשרדים. צריך תעדוף לאומי שמגיע ממשרד ראש הממשלה ומשרד האוצר".

"בנגב יש אוניברסיטה מעולה, ששאלנו בוגרים אם הם היו רוצים להישאר בנגב, 40% אמרו שהיו נשארים, אם היה להם תעסוקה מתאימה. רובם לא נשארים, כי אין תעסוקה", היא הוסיפה. "שובר לי את הלב שמפטרים עכשיו עובדים מהחדשות המקומיות, כי אין להם מקום אחר ללכת אליו במרכז".

יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה אמר באותו הפורום: "אני מקווה שתוך חודש וחצי אנחנו נצא עם מכרז עבודות התשתית לשדה תעופה. יש לנו תקציב של 700 מיליון שקל מרשות שדות התעופה. השדה יתחיל לפעול בתוך 3 עד 4 שנים בתמנע, כאשר הוא יעבור מאילת".

אודי גת, ראש המועצה האזורית חבל אילות ואחד מהמשתתפים בפאנל אמר כי "אנחנו מקימים בקמפוס בן גוריון את התואר לאנרגיה מתחדשת. אנחנו מקימים קריית מעבדות. אני מקווה שנצליח ליצור מצב אטרקטיבי שימשוך ב-20 שנה הקרובות 4,000 עד 5,000 תושבים בחבל איילות".

"הנגב הוא הזדמנות של המדינה", הכריזה עו"ד נעמה דהן, מנכ"לית קרן מיראז' המשתתפת בפורום. "עכשיו יש הזדמנות להקים כאילו עוד מדינה על בסיס המשאבים שכבר קיימים. 60% מהמדינה הוא הנגב וצריך להבין שהנגב הוא דבר נהדר. יש חיי תרבות נהדרים בבאר שבע ובנתיבות וקיים פער בין מה שקיים לבין משהו שיודעים עליו".

רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור שעוסקת בקידום הפריפריה אמר כי "יש חברות כמו EMC, דויטשה טלקום, ו-ECI אלו מגיעים בשביל ההון האנושי לנגב. אנחנו נמצאים עם 8,000 משפחות שרוצות לבוא, בלי שהשקענו בשיווק".

לדברי אורנה הוזמן בכור מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל, "בעשור הקרוב הולכים להיות מושקעים מעל 45 מיליארד שקל בנגב". הוזמן בכור מתכוונת לכך שצה"ל מתכנן לעבור דרומה ומספר פארקי תעשייה יעברו שיקום, מה שיוכל לספק מקומות תעסוקה לעוד עשרות אלפי משפחות. "אנחנו צריכים לתת תשתיות חזקות למשפחות שיעברו דרומה, מבחינת מקומות תעסוקה לשני בני הזוג וגם מבחינת אזורי בילוי כמו מסעדות ובתי קולנוע. צריך שיהיה תרבות פנאי בנגב, מה שיכול למשוך משפחות".

"צה"ל עובד כרגע על 9 מגה פרוייקטים, כאשר חלקם כבר בביצוע ובסוף 2014 נראה את המעבר של שמונה בסיסי הדרכה ממרכז הארץ לדרום", אמר תת אלוף ניסים פרץ, ראש מינהלת מעבר צה"ל לנגב. האיכלוס יהיה באמצע 2015 ויחידת התקשור גם תעבור לבאר שבע בסמוך לפארק המדע האזרחי".