נחשף ב"גלובס": משכנתאות ב-4.1 מיליארד שקל בנובמבר

היקף המשכנתאות בנובמבר גבוה בכ-42.6% לעומת החודש המקביל, וגבוה בכ-21% לעומת חודש אוקטובר, שהיה חודש חגים

הציבור נטל מהבנקים משכנתאות ב-4.1 מיליארד שקל בחודש נובמבר. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') בנק ישראל, בהתאם לחשיפת "גלובס" ב-28 בנובמבר.

כזכור, בנובמבר נכנסו לתוקף ההגבלות החדשות של בנק ישראל בתחום המשכנתאות. אך למרות ההגבלות ולמרות מבצע "עמוד ענן", היקף המשכנתאות בנובמבר גבוה בכ-42.6% לעומת החודש המקביל, וגבוה בכ-21% לעומת חודש אוקטובר, שהיה חודש חגים.

לפי נתוני בנק ישראל, מתוך סך המשכנתאות בנובמבר, 3.1 מיליארד שקל נלקחו בריבית משתנה ו-996 מיליון שקל בריבית קבועה. סך המשכנתאות בריבית קבועה עלה ב-23% בנובמבר (לעומת אוקטובר) והמשכנתאות בריבית משתנה עלו ב-20.7%.

בשוק המשכנתאות מעריכים כי חודש דצמבר צפוי להיות חזק יותר מנובמבר, מכיוון שמי שהציג חוזר רכישה מהבנק יכול עד סוף השנה לקחת משכנתא גם אם היא אינה עומדת במגבלות החדשות של בנק ישראל.

בחודש הראשון של כניסת המגבלות לתוקפן, עדיין לא מורגש השפעתן, אולם מוקדם עדיין לקבוע שהן אינן אפקטיביות. בקרב הבנקים מעריכים כי רק בעוד כמה חודשים ניתן יהיה להעריך אם מגבלות המינוף אכן הצליחו לקרר את שוק הדיור. בענף מעריכים כי בתחילת השנה צפויה ירידה בהיקף המשכנתאות, הן בשל העובדה שמסורתית זו נחשבת לתקופה חלשה יותר, והן בשל ציפייה שהמגבלות של בנק ישראל יתחילו להשפיע.