משרד הפנים יצמצם שטחים פתוחים בערים לטובת מגורים

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דנה בשינויים בתמ"א 35 ■ ירוקים: התוכנית תפגע בשטחים פתוחים, בערים ובפריפריה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה היום (ג') בשינויים בתמ"א 35 - התוכנית הארצית לבנייה, פיתוח ושימור, והיא צפויה לאשר תוכנית לצמצום שטחים פתוחים במרכזי הערים לטובת בנייה למגורים. הדיון שהתקיים היום עורר סערה בקרב ארגונים ירוקים וראשי המועצות האזוריות, שהעלו חשש כי שינוי התמ"א, שמבטיחה כיום שמירה על רצף של שטחים פתוחים, יביא לחיסול השטחים הירוקים.

הדיון התקיים על רקע החלטות הממשלה להגדיל את היצע הקרקע למגורים ולעדכן את תמ"א 35 כך שתיתן ביטוי למדיניות הממשלה בכל הנוגע ליישום המלצות ועדת טרכטנברג.

במנהל התכנון הסבירו שההצעה לשינויים איננה פוגעת בשטחים הפתוחים ובערכי טבע ונוף, שכן היא עוסקת אך ורק בשטחים הנכללים במתחמים העירוניים שנקבעו בתמ"א 35. "עדכון תמ"א 35 יידון בוועדות המחוזיות תוך היוועצות עם הוועדות המקומיות הגובלות ומרכז השלטון המקומי", ציינו במינהל התכנון. עוד אמרו במינהל, כי ההצעות לשינויים בתמ"א כוללות קיצור הליכי תכנון לצד הרחבת מתחמים עירוניים, כך שלא יידרש לצורך זה הליך בירוקרטי של אישור שתי תוכניות - תוכנית מתאר מחוזית ותוכנית מפורטת, אלא תידרש רק תוכנית מפורטת אחת. בנוסף הוצע, כי "ניתן יהיה להרחיב ישובים עירוניים עד להיקף של 20% מהשטח המאושר בוועדה המחוזית ללא צורך באישור המועצה הארצית. כמו כן, ניתן יהיה לפתח אזור למגורים בשולי אזור התעשייה באמצעות תוכנית מפורטת אחת בלבד".

"הצעה מבוהלת"

ראש בית הספר לסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' ערן פייטלסון, שהיה אחראי על נושא השטחים הפתוחים בצוות שניסח את תוכנית המתאר של מחוז מרכז, הסביר כי "הבעיה עם שינוי התמ"א היא משולשת: היא תוביל לפגיעה בשטחים פתוחים, היא תוביל לפגיעה בערים כי זה יעודד פרבור, ובמיוחד היא תוביל לפגיעה בפריפריה כי הכסף יושקע בפיתוח המרכז. יתר על כן, הנתונים מראים שהשינוי הצפוי לא דרוש כלל. מדובר בהצעה מבוהלת שאינה במקומה, יוצרת רעש ופאניקה אבל בלי הצדקה עניינית".

מנגד, סבור עו"ד עפר טויסטר, המתמחה בדיני תכנון ובנייה ומייצג יזמי נדל"ן, כי המחסור ביחידות דיור מחייב ביצוע שינויים בתמ"א. "ישראל צריכה להחליט אם היא רוצה לספק דירות בצורה מספקת או לא. תוכנית כמו תמ"א 38 מוסיפות יחידות דיור רק בטפטוף, ועוד 100 דירות באזור ביקוש לא יפתרו את הבעיה. מאחר ומדובר כבר באזורים בנויים, יש הכרח לבנות גם על בשטחים הפתוחים הסמוכים להם. אי אפשר להגיד שצריך להוריד את מחירי הדירות, ולא לבנות אותן. כדי להוריד מחירים צריך היצע, בפרט במרכז הארץ".