האוצר רוצה לחשוף ישראלים שמעלימים מס בארה"ב

מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, נפגש בשבוע שעבר עם עמיתו האמריקני, סטיבן מילר ■ האוצר מבקש מהרשויות בארה"ב לחתום על הסכם להעברת מידע על חשבונות בנק של תושבים בשתי המדינות ■ ומה עושים בינתיים אזרחי ארה"ב?

משרד האוצר עושה בימים אלה מאמצים לחתום על הסכם עם משרד האוצר האמריקני, שיכלול העברת מידע על חשבונות הבנק של תושבי החוץ בשתי המדינות - כך נודע ל"גלובס". במסגרת המאמצים, נפגש בשבוע שעבר מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, עם עמיתו האמריקני, סטיבן מילר.

אם ייחתם ההסכם, יוקם גוף שיהיה אמון על העברת המידע הנדרש לאמריקנים, ובתמורה יעבירו הרשויות האמריקניות לישראליות פרטים על חשבונות בנק של ישראלים החיים בארה"ב.

האוצר מנסה לסייע לבנקים המקומיים להתמודד עם הרגולציה המחמירה בארה"ב, במסגרת כללי ה-FATCA האמריקניים הנוקשים (ראו הרחבה בהמשך), שהרשויות האמריקניות דורשות להחיל בישראל ובעולם.

במסגרת כללים אלה נדרשים הבנקים בעולם, ובכללם הבנקים הישראליים, להעביר לרשויות המס בארה"ב את רשימת החשבונות של כל התושבים בעלי אזרחות אמריקנית, פרטי החשבון שלהם והצהרה כי שילמו מס כראוי. במקרה של תקלה אצל אחד הלקוחות, צפויות הרשויות האמריקניות להטיל סנקציות על הבנקים.

מדובר בדרישות דרקוניות למדי, שעוררו ביקורת חריפה בקרב הבנקים בעולם. אחד הפתרונות להתמודדות עם דרישות אלה הוא הסכם של המדינה לשיתוף-פעולה מול ארה"ב. ההסכם יאפשר לבנקים להעביר את פרטי חשבונות הבנק למדינה, שתישא ותיתן עם הרשויות האמריקניות.

האוצר נכנס לעניין לאחר לחצים של איגוד הבנקים והבנקים עצמם על האוצר ועל בנק ישראל. באוגוסט האחרון הקים האוצר ועדה לבחינת יישום התקנות בישראל, בהשתתפות נציגי האוצר, בנק ישראל, רשות ניירות ערך ומשרד המשפטים.

בפני המדינה עמדו 3 אפשרויות: הראשונה שלא להתערב, ולתת לבנקים לחתום על ההסכמים עם הרשויות בארה"ב. השנייה היא מודל שווייץ ויפן: הסכם ישיר בין הבנקים לארה"ב, בהתערבות המדינה אם יתעורר צורך.

אפשרות שלישית מבוססת על ההסכם בין אנגליה לארה"ב, ולפיה המדינה מקבלת אחריות מלאה על הבנקים: חותמת איתם על הסכם, ובמקביל חותמת על הסכם עם ארה"ב.

שינויים בסודיות הבנקאית

בבנקים העדיפו שהאוצר יבחר באפשרות השלישית, שכן אז הם חשופים לרגולטור ישראלי בלבד, שהם מכירים, והוא נחשב פחות אגרסיבי מהרגולטור האמריקני. ואולם הדבר מחייב את הבנקים להעביר לרשויות בישראל מידע על לקוחותיהם.

ממסמך של משרד האוצר האמריקני שפורסם בנובמבר עולה כי אכן הממשל האמריקני מקיים דיאלוג עם משרד האוצר המקומי לגיבוש הסכם הדדי, שבמסגרתו יעבירו גם הרשויות האמריקניות לרשויות בישראל פרטים על חשבונות בנק של ישראלים החיים בארה"ב. חתימת הסכם כזה תחייב כאמור את האוצר להקים מחלקה מיוחדת ולגייס משאבים לא מעטים.

ההסכם לא צפוי להיות סימטרי: האמריקנים יידרשו להעביר פחות מידע מזה שיידרשו הישראלים להעביר, אבל גם המידע החלקי יסייע למדינה במלחמה בהעלמות מס של ישראלים בארה"ב.

גורמים באוצר טוענים כי כדאי לנצל את ההזדמנות ולבצע שינוי מהותי עבור כלל בעלי החשבונות בישראל, שיכלול העברת מידע על פרטי חשבונם ויגביר דרמטית את המלחמה בהעלמות מס והלבנת ההון בישראל. לצורך כך יידרשו גם שינויים רגולטורים בתחומי הסודיות הבנקאית.

"זו ביצה שעדיין לא נולדה, אבל כל האפשרויות פתוחות", אומר גורם בכיר במשרד האוצר. רעיון זה צפוי להיתקל בהתנגדות ממשרד המשפטים והבנקים.

האמריקנים לא מחכים: מושכים את הכסף ורוכשים דירות יוקרה

בזמן שמשרד האוצר הישראלי עמל על הסכמה עם מקבילו האמריקני על יישום כללי FATCA, הבנקים ותושבי חוץ אינם מחכים. בבנקים כבר הושקעו מיליוני שקלים בהיערכות ליישום הכללים והחלו לפנות אל לקוחות אמריקנים והתריעו בפניהם על הצפוי. חלק מהלקוחות אף הוזהרו כי מוטב להם לסגור את חשבון הבנק. "נוצר מצב אבסורדי: הבנק נאלץ ממש לגרש לקוחות", אומר גורם באחד הבנקים.

לפי גורמים בבנקים, חלק מהלקוחות האמריקנים לא מחכים ליום הדיווח, ופשוט מוציאים את הכסף ורוכשים נדל"ן בישראל. "ככל שמועד יישום החוק מתקרב, תושבים אמריקנים מושכים עוד ועוד כספים מהבנק לטובת רכישת נדל"ן", מציין גורם באחד הבנקים. האמריקנים רוכשים בעיקר דירות יוקרה, ללא משכנתא.

בימים של גאות בשוק הדיור ושיא בהיקף המשכנתאות, נוסף עוד שמן למדורה. הפעם זה מגיע מכיוון בלתי צפוי: החמרת כללי הרגולציה בארה"ב בנושא העלמות המס.

שאלות ותשובות

- מה זה FATCA?

FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) הוא חוק אמריקני, שצפוי להיכנס לתוקף במהלך 2013 ומחייב בנקים בעולם לדווח על חשבונות ונכסים שהם מנהלים עבור אזרחים אמריקנים, במטרה לגבות מהם מס. בנק שלא יעביר את המידע הנדרש יהיה כפוף לסנקציות: קנסות כבדים עד איסור על הבנקים לפעול בארה"ב.

- מדוע נוצרו כללי ה-FATCA?

בשנים האחרונות הגבירו רשויות המס בארה"ב, בעידודו של הנשיא ברק אובמה, את מאמצי גביית המס, על רקע המשבר הפיננסי והגירעון הגבוה, גם במחיר של עימות עם ממשלות ובנקים זרים. הרשויות קיימו חקירות נגד בנקים בשווייץ בחשד שרבים מלקוחותיהם האמריקנים מעלימים מס.

- מה ההשפעה על ישראל?

על-פי הערכות, בישראל מתגוררים יותר מ-100 אלף אזרחי ארה"ב. הבנקים הישראליים יחויבו לדווח לרשויות המס בארה"ב על חשבונותיהם, גם במקרים שבהם מדובר בתושב ישראלי. הבנקים נדרשים לאתר את כל התושבים האמריקנים בקרב לקוחותיהם, ולהחתים אותם על טופסי דיווח. יישום ההוראות עלול לגרום לקשיים רבים, לאור הסתירות בין התקנות האמריקניות לבין חוקים ישראלים ועלויות התפעול הכבדות הכרוכות ביישום ההוראות. לא רק הבנקים הישראליים כפופים לכללי ה-FATCA, אלא גם כלל המוסדות הפיננסיים: גופי הגמל, הפנסיה והביטוח.

- מה יכולים הבנקים בישראל לעשות כדי להיערך?

ישנן 3 אפשרויות: הראשונה, להפסיק לעבוד עם ארה"ב (אפשרות שאף בנק לא ירשה לעצמו); השנייה, לאמץ באופן מלא את הדרישות, גם במחיר של פגיעה בלקוחות; השלישית, לאמץ באופן חלקי את הדרישות. אולם אז עלולות הרשויות האמריקניות לתפוס את הבנק בהפרה, דבר שעלול להסתיים במקרה הגרוע בהעמדה לדין פלילי.