על רקע החלטת וינשטיין: קריאות להתפטרות שר החוץ ליברמן

זהבה גלאון: "אם ליברמן לא יתפטר, אעתור לבג"ץ" ■ שלי יחימוביץ': "מדובר באדם קיצוני ומושחת; נתבע את התפטרותו לאלתר" ■ מנגד, רה"מ בנימין נתניהו מסר כי הוא "מאחל לליברמן שיוכיח את חפותו גם בנושא היחיד שנשאר"

על רקע פרסום החלטתו של היועמ"ש יהודה וינשטיין בעניין שר החוץ אביגדור ליברמן, נשמעו היום (ה') קריאות במערכת הפוליטית להתפטרותו של ליברמן עם ההחלטה על הגשת כתב אישום נגדו.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, איימה כי אם ליברמן לא יתפטר, היא תעתור לבג"ץ. "בג"ץ קבע כי על שר בממשלה לנהוג על-פי כללי יושר ומוסר, אבל ליברמן הפגין שחיתות ובריונות ומעל באמון הציבור. אם השר ליברמן לא יודיע על פרישה לאלתר, אעתור לבג"ץ לכפות זאת עליו", אמרה גלאון.

לדבריה, "השתלחויותיו של ליברמן בימים האחרונים נגד הקהילה האירופית, שנועדו להסיח את הדעת מכתב האישום נגדו, מעידות כי כל יום נוסף שהוא מכהן בתפקידו גורם נזק בלתי הפיך למדינת ישראל".

יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', התייחסה גם היא להחלטה בישיבת הסיעה היום ואמרה כי "מדובר באדם קיצוני במיוחד ומושחת. גם אם תתקבל החלטה שלא להגיש כתב אישום בפרשה הגדולה מחוסר ראיות, ורק החלטה להגיש כתב אישום בפרשת הקטנה כביכול של השגריר מבלרוס - אנחנו נתבע התפטרות של ליברמן לאלתר כפי שמחייב החוק".

ממפלגת העבודה נמסר כי "על אביגדור ליברמן להתפטר כבר היום. העברות המיוחסות לו הן חמורות ביותר, והתנהגותו הן מההיבט הפלילי והן מההיבט המוסרי והציבורי סיכנה ועודה מסכנת את הדמוקרטיה הישראלית ואת שלטון החוק. זאת בנוסף לכך שלכל ברור כי התיק בעבירות חמורות הרבה יותר, אשר בזכותן הפך ליברמן לאדם עשיר, נסגר הן בשל הכשלה מכוונת של החקירה והתשה של המשטרה והפרקליטות, והן בשל גרירת רגליים ורפיסות של היועץ המשפטי לממשלה".

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, קרא גם הוא לליברמן להתפטר מתפקידו לאלתר. לדברי לפיד, "לא ייתכן שאדם, שלדברי היועמ"ש פגע מהותית בציבור ופעל בניגוד עניינים חמור מול חובותיו לציבור, ימשיך לכהן בממשלה ולייצג את ישראל בעולם".

"לא ראוי"

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "התנועה עומדת על כך שליברמן יתפטר מתפקידו עם הגשת כתב האישום נגדו בגין הפרת אמונים, ולא יכהן כשר עד לסיום ההליך הפלילי בעניינו, וזאת לאור הנורמה המקובלת במדינת ישראל, והמושרשת בפסיקת בג"ץ, כמו גם לאור התחייבויותיו בעבר.

"אין זה ראוי כי אדם נגדו מתנהל משפט פלילי ייצג את מדינת ישראל בעולם או יחזיק בתיק בכיר אחר. אין מניעה לקיים את המשפט באופן מהיר ויעיל בניגוד להליך שהתקיים עד כה ולמנוע פגיעה מתמשכת בנאשם ובאינטרסים ציבוריים".

גם תנועת אומ"ץ תובעת משר החוץ אביגדור ליברמן להתפטר לאלתר מתפקידו. אם שר החוץ לא יענה לתביעה, מתכוונת אומ"ץ לעתור לבג"ץ.

אומ"ץ טוענת כי "העובדה שלא הוגש כתב אישום נגד ליברמן בתיק העיקרי שבו הוא היה חשוד בעבירות פליליות חמורות, לא מעניקה לו 'תעודת יושר', וליברמן חייב למלא התחייבות פומבית שנתן לפני כמה שנים, שעל-פיה מיד אחרי שיוגש נגדו כתב אישום יפרוש מן הממשלה.

"לא יעלה על הדעת שליברמן ימשיך לכהן כשר בממשלה כאשר רובצת עננה כבדה על ראשו, ועל-ידי כך יקבלו אזרחי המדינה דוגמה שלילית שמקבעת את השחיתות השלטונית".

גם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ שלמה מולה, קרא לראש הממשלה לפטר את ליברמן בעקבות העמדתו לדין. "אני פונה לראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול באחריות ולפטר את שר החוץ אביגדור ליברמן לאלתר. לא ייתכן כי מי שמואשם בהפרת אמון ובניגוד עניינים חמור בין חובותיו הציבוריות ובין מחויבות אישית, יכהן בשר בממשלת ישראל", אמר מולה.

מ"התנועה" נמסר: "התנועה קוראת לראש הממשלה לפעול על-פי הנורמות המשפטיות הנהוגות בישראל שעל-פיהן נהגו כלל השרים אשר הוגש כנגדם כתב אישום והתפטרו, ולהפסיק לאלתר את חברותו של ליברמן בממשלה. הדבר מצופה גם לגבי ליברמן".

"עינוי דין"

מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את שר החוץ אביגדור ליברמן על כך שההאשמות העיקריות נגדו בעשור האחרון ירדו היום מעל הפרק. "אני מאמין במערכת החוק בישראל ומכבד אותה. הזכות שהיא נותנת לכל אזרח בישראל באשר הוא להגן על עצמו מוקנת גם לשר ליברמן, ואני מאחל לו שיוכיח את חפותו גם בנושא היחיד שנשאר".

בנוסף, גם שר החינוך גדעון סער בירך את ליברמן בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור, "לאחר למעלה מעשור של עינוי דין, את תיק החקירה העיקרי שהתנהל בעניינו".

בהודעתו אמר סער כי "ביצוע ראוי של תפקיד ראש התביעה הכללית ושיקול-הדעת הנתון לו מחייבים לקבל החלטות מושכלות על בסיס התשתית הראייתית ושיקולים מקצועיים".

לדבריו, "מצערת העובדה כי השר ליברמן יועמד לדין בגין ספיח שולי יחסית של תיק החקירה העיקרי שנסגר, ושעליו קיימים חילוקי דעות בקרב משפטנים", הוסיף שר החינוך.

ח"כ דב חנין (חד"ש) מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות בפרשת תיקי ליברמן ואמר: "נוצר חשש ממשי כי 'מריחת' החקירה הובילה למריחת ההחלטה. שאלות קשות נותרות ללא מענה לגבי אדם הנושא בתפקיד ציבורי בכיר ביותר. את השאלות האלה ראוי היה להביא להכרעתו של בית משפט, ולא לגנוז אותן למשפט ההיסטוריה".

ליברמן עצמו הודיע היום כי ישתתף הערב בכנס צעירים של "ישראל ביתנו" בתל-אביב. בכנס, שיתקיים ב"פשן בר" ברחוב יהודה הלוי בתל-אביב, צפוי ליברמן לשאת דברים ולהתייחס להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בעניינו.