מנכ"ל חדשות 2: "על הפרק פיטורי עשרות עובדים"

אבי וייס: "הקיצוץ שנידרש אליו יחייב פיטורים של עשרות עובדים והורדה של תוכניות כמו 'אולפן שישי' ו'פגוש את העיתונות'"

"מעולם חברת החדשות של ערוץ 2 לא הייתה פגיעה יותר ברמה הכלכלית" - כך אומר ל"גלובס" מנכ"ל חברת חדשות 2, אבי וייס.

ביום שלישי השבוע צפוי דירקטוריון חדשות 2 לקבל החלטות מרחיקות לכת על קיצוץ עמוק בתקציב החברה. בתחילה נדרש קיצוץ של 10 מיליון שקל לפחות, אבל לאחר מכתב שנשלח מזכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, לחברת החדשות בשבוע שעבר, התגבשה הערכה כי הקיצוץ שיתבקש יהיה עמוק יותר, ווייס התבקש להכין תוכנית קיצוצים דרמטית.

- באיזו רמה יפגע הקיצוץ בתפקוד חברת החדשות?

"בכל רמה. על הפרק פיטורי עשרות עובדים, הורדה של רצועות שידור בסופי השבוע כמו 'אולפן שישי', 'מגזין השבת' ו'פגוש את העיתונות' והפחתה של שעות שידור של חברת החדשות".

- איך התעוררה פתאום המצוקה הזו?

"המשבר התזרימי קפץ בעקבות 'עמוד ענן'. ועם זאת, המשבר עצמו נמצא כבר כמעט שנתיים על הפרק. ככל שחלף הזמן הבנו שזה לא משבר בר-חלוף, אלא מצב נתון, וכך מתנהל שוק הטלוויזיה.

"כל הגורמים בשוק הטלוויזיה מפסידים כסף. יש בין עשרות למאות מיליוני שקלים חובות לכל אחד מהגופים בשוק התקשורת בכלל. ועדיין, אף אחד לא אמר, 'אם הרייטינג כל-כך גבוה, והצופים באים בכל ערב בהמוניהם, ובכל זאת כולם מפסידים, אז יש כשל שוק מתמשך, ובוא נטפל בו'. מאז 1992, אז חוקק חוק הרשות השנייה, לא חל שום שינוי בשוק התקשורת, ומאז שקם ערוץ 10, לפני 12 שנה, יש דימום חזק בשוק, וכולם מדממים".

לדבריו, "עתיד זכייניות ערוץ 2 כל-כך לוט בערפל, עד שהן מקצצות את עצמן באופן דרמטי, וכך גם אותנו. יש קושי תזרימי כזה, עד שאנחנו לא יודעים איך אנחנו משלמים את המשכורות בעוד יומיים. אנחנו מרגישים את המצוקה באופן דרמטי".

קשת ורשת הן חברות-האם של חברת החדשות של ערוץ 2 ומחויבות על-פי חוק להעביר לה את תקציבה השנתי. דירקטוריון החברה מורכב ממנכ"לי הזכייניות ונציגיהן ומ-4 נציגי ציבור שממנה המדינה. הזכייניות, שמפטרות גם אצלן, מפירות את החוק כשהן לא מעבירות את הכסף לחדשות.

- אולי הן פשוט מחזיקות אתכם כבני-ערובה?

"ידוע שמצבן קשה, ואולי לא היה מעולם קשה יותר. ואנחנו חלק מהן, זה לא שאצלן חוגגים. גם שם יש בעיה של תשלומי משכורות. עוד חודש אנחנו בינואר 2013, ועל-פי חוק, תקציב החברה הוא מינימום 60 מיליון שקל. הם נתנו כל שנה 30 מיליון שקל יותר ממה שהחוק מחייב. הן לא מדברות אלינו באיומים, הן משתפות במצבן ואנחנו רואים את זה".

"כשל שוק"

- מנכ"ל רשת אבי צבי כתב לשר האוצר כי לא יהסס "להחשיך מסך".

"אף אחד לא דיבר איתנו עדיין על החשכת מסך. ברגע שאתה מוריד את 'אולפן שישי' לחצי שנה, זו החשכת מסך. מה שערוץ 10 עשו ביום שישי שלהם, כשהוא שם שידורים חוזרים, זו החשכת מסך. כשאתה מוריד את 'פגוש את העיתונות' - וזו אופציה ריאלית - זו החשכה. כך גם לקצר את המהדורה המרכזית לחצי שעה".

לדברי וייס, "יש פה כשל שוק בלתי אפשרי, וכל השוק במצב קשה ביותר. כשכולם מפסידים ברור שמשהו לא עובד נכון וצריך פתרון כולל לכל התעשייה. הרי יש נתוני צפייה חסרי תקדים, אבל הם לא משקפים את מצבה של חברת החדשות. גם לחברת החדשות וגם לזכיינים הובטח שכל פתרון שיימצא בוועדת לוקר, יתקיים באופן שוויוני גם כלפינו. אנחנו מצפים שהגורמים המקצועיים יעמדו במילתם. הופתענו לגלות ששום דבר ממה שהובטח לנו לא קרה בפועל. אני שמח שלערוץ 10 נמצא פתרון. אבל המצב שנוצר גורם שלא רק ערוץ 10 במצב נורא, כך גם חדשות 2".

- ומה באשר למשכורות הטאלנטים אצלכם?

"השכר בחברת החדשות הוא מהנמוכים בשוק התקשורת הישראלי. וזה כולל את כולם. קיצצנו בשכר במהלך 2012 וברור שאנחנו שוקלים עוד גל של קיצוץ. זה הולך גם לפיטורים. קיצוצי השכר זו הפעולה הראשונה שעשינו ב-2012 כדי לא להגיע לפיטורים".

"נכון לעכשיו", אומר וייס, "אין לנו תקציב לסיקור הבחירות, חודש וחצי לפני הבחירות. ואם יהיה עוד אירוע ביטחוני כמו עמוד ענן לא נוכל לסקר אותו באותה מידה. נאלץ לעשות את עבודתנו העיתונאית והטלוויזיונית ברמות נמוכות הרבה יותר. יש חשש שלנו שעומד להיגרם עיוות גדול, ואף אחד לא מבין שזו בעיה של כל שוק הטלוויזיה".