סוסיתא לא נוסעת: תערוכה המגחכת על סמלי הממלכתיות הישראליים

תערוכת יחיד של בועז ארד מלגלגת בציניות על סמלי הממלכתיות וההוויה הישראלית

מנורה וענפי זית מקבלים את פני הבאים בכניסה לתערוכת היחיד של בועז ארד בגלריה רוזנפלד. טוב, לא בדיוק מנורה, רק כמה צינורות ניקוז מפלסטיק אפור שחוברו להם יחדיו. גם ענפי הזית עשויים ממקל מטאטא ויעה ירוק מפלסטיק. אבל גם אלה סמלים ראויים למציאות שלנו, לפי ארד לפחות.

כותרת התערוכה "סוסיתא", מוקדשת לזכר המכונית הישראלית הראשונה, גאווה לאומית עשויה פיברגלס ופוליאסטר, שנפלה טרף לשיני הזמן והגמלים. ארד מלגלג בחיוך עצוב על ההוד וההדר הבדויים של סמלי הממלכתיות הישראליים, כמו גם על התרבות העממית הדביקה וחסרת הגבולות שלנו.

הוא לא חוסך שבטו כשהוא מחלץ מזיכרונות בית הספר את שרידי המסטיקים שהודבקו תחת השולחן. אצל ארד תפחה והתפתחה ערימת המסטיקים הלעוסים והפכה לפסל בדמות בן גוריון העומד על הראש.

את מורשת החומוס הוא מייצג בדיוקן עצמי שהטביע בצלחת. חמורו של משיח הוא ספסל מאולתר שזנבו הוא צמח יהודי נודד מפלסטיק. דיוקן אייכמן מייצג את תרבות הפקידות והבירוקרטיה. הנדודים מתגלמים שוב בזוג פסלים צבעוניים, יציקת פלסטיק חלולה על צינור ניקוז. אף הם מציגים דיוקן עצמי של האמן, הנושא על גבו תינוק כנמלט, או כציטוט מפסלים אפריקניים שהפכו מזכרות לתיירים.

ארד מעיד על עבודותיו שהן מקבצות "קצוות של היסטוריות ואידיאולוגיות. העבר כגוש תקוע שאי אפשר להכיל. פוליטי שלא מייצר עמדה מוסרית, אשמה או גאווה". את פיזור העבודות בחלל, שבמבט ראשון יוצר רק תחושת תלישות וחוסר הקשר, הוא מתאר כ"איברים ללא גוף", כך הוא יוצר להם מסגרת, טעונה בתחושת חסר מרירה.

גלריה רוזנפלד, שביל המפעל 1, בנין 6, ג'-ה' 12:00-19:00, ו' 11:00-14:00, ש' 11:00-13:00

לא לבדה

האמנית מיכל שמיר משתמשת בתערוכת היחיד שלה בגלריה שלוש כפלטפורמה לדיאלוג עם אמנים אחרים וגם עם רקדנים

תערוכת היחיד של מיכל שמיר בגלריה שלוש היא מיצב עשוי חומרים פשוטים. בלטות רחוב מנותצות וציפורים מצוירות על נייר שקוף למחצה, מקומטות ומרחפות ביניהן, כפסולת מושלכת. עשרות הציפורים שצוירו בקפידה ואז נמעכו והושלכו או הודבקו על הקיר, נראות כפולשות לחלל נטוש. תחושת הנטישה מתעצמת לנוכח מאוורר תקרה המסתובב-מרשרש על הרצפה דווקא, טורד את המנוחה, אולי מגרש את הציפורים. מפריע במקום להקל.

התערוכה פולשת - לראשונה בתולדות הגלריה - לחנות "תולעת ספרים" שבקומת הקרקע, שם הניחה שמיר ספרים "חתומים", ארוזים במסקינטייפ גס. הם פזורים כאילו באקראי בין ספרי התצוגה של החנות, אך מי שלוקח אותם בידו אינו מצליח לפענח את סודם.

התערוכה כולה עוסקת בתחושת ה"אין כניסה", ההיעדרות והאין. במעלית נוסעת ערימת כסאות שכאילו הוזמנו לשמש באירוע, אולי לשבעה, אך נתקעו בשום מקום, נוסעים מעלה ומטה ואינם מגיעים לעולם.

השיבושים והתעתוע הם חלק מהחומרים המורבידיים שמעסיקים את שמיר ביתר שאת בשנים האחרונות, מאז מות אביה. את תחושת היתמות היא מפיגה באמצעות חיבורים מפתיעים. לתערוכה הפעם בחרה להזמין את האמנים ניר עברון, ציבי גבע וליאב מזרחי, ולקיים דיאלוג עם עבודותיהם, שמשולבות בתערוכה.

דיאלוג מעניין נוסף היא מקיימת עם הכוריאוגרפים נעה דר, רננה רז וסהר עזימי, שיציגו עבודות מחול בחלל התערוכה באירוע חד פעמי שיתקיים בימים חמישי ושישי בעוד שבועיים (3.1, 4.1). התערוכה, על כל מרכיביה, תשמש כנקודת מוצא והתייחסות לפעולות הרקדנים.

שיח גלריה עם האמנית בתערוכה יקיים ביום ו' הבא, 28.12, בשעה 12:00. ב'-ה' 11:00-19:00, ו' 10:00-14:00, ש' 11:00-14:00. הכניסה חינם. מופעי המחול בתשלום 35 שקל. לפרטים: www.chelouchegallery.com

נגה בנגא

תערוכת יחיד לנגה אנגלר ותערוכת מכירה לסיום השנה

בגלריה נגא נפתחה בסוף השבוע תערוכת יחיד לאמנית נגה אנגלר, המציגה ציורים הנעים בין נוף לפנים. למרות שהנושא הוא נוף צפוני, הררי מיוער או מדברי, המבט נלכד בפינת החדר. מתנגש וקורס לתוך עצמו בזוויות קליידוסקופיות, כמעט קוביסטיות. הפאלטה הצבעונית של אנגלר מצומצמת ומזכירה את צבעי הגוף. התערוכה מלווה בספר אמן.

במקביל תתקיים בסוף השבוע תערוכת מכירה חד-פעמית ממחסני הגלריה, ובה יימכרו עבודות של אמני הגלריה, ביניהם מוש קאשי, אורלי מיברג, טליה קינן ועוד רבים וטובים. המכירה בהנחה של 30%, (החל מסביבת 1,000 דולר) במשך שלושה ימים בלבד, ה'-ש', 20.12-22.12.

גלריה נגא, אחד העם 60, קומת קרקע. המכירה בקומה ג', ב'-ה' 11:00-18:00, ו', שבת 11:00-14:00. www.nogagallery.com

תרומה

טרמינלי

תערוכת תמיכה בגלריה משרד למגזין "טרמינל"

גלריות רבות מקיימות בשלהי דצמבר מכירות מיוחדות לסוף השנה. אחת מאלה היא תערוכה שמיועדת לגיוס כסף לתמיכה במגזין האמנות "טרמינל", שעורכת ומוציאה לאור רחל סוקמן, בעלת גלריה משרד בתל-אביב. המגזין, היוצא לאור מאז 1996, סוקר אמנים, תערוכות ואירועי אמנות מרכזיים בארץ ובעולם. הוא נתמך אמנם על-ידי משרד התרבות, אך פועל ויוצא לאור באופן פרטי ותוך קשיים כלכליים. כעת עומד המגזין בסכנת סגירה וסוקמן מנסה לגייס לו כספים גם באמצעות החתמת מנויים.

אמנים רבים תרמו לתערוכת המכירה מעבודותיהם, המוצעות למכירה במחירים נמוכים מהרגיל. האמנים יקבלו 20% מערך המכירה. מחירי העבודות החל מ-600 שקל.

גלריה משרד בתל-אביב, זמנהוף 6, ד'-ה' 12:00-19:00, ו' 11:00-14:00. נעילה: שבת 29.12 11:00-16:00 www.officeintelavivgallery.com