גל שיווקים נוסף של משרד השיכון והמינהל - 5,762 יח"ד

גל השיווק הזה מגיע פחות מחודש מהודעה קודמת של המשרד והמינהל על גל שיווקים אחר במסגרתו הצהירו במשרד ובמינהל על שיווק 3,817 יחידות דיור ■ המכרזים הבולטים צפויים להתפרסם בירושלים, נהריה ואור עקיבא

משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל הודיעו היום על גל שיווקים נוסף שיכלול 5,762 יחידות דיור. גל השיווק הזה מגיע פחות מחודש מהודעה קודמת של המשרד והמינהל על גל שיווקים אחר במסגרתו הצהירו במשרד ובמינהל על שיווק 3,817 יחידות דיור. בניכוי 404 יחידות דיור שפורסמה בגל השיווקים הנוכחי כשיווקים חוזרים, מדובר ב-9,175 יחידות דיור שיצאו ועתידות לצאת לשיווק בקרוב. יש לציין שהפרסום של משרד השיכון והמינהל מתייחס לשיווק מגרשים ולא למכרזים שנסגרו, וגם שיווק זה לא יסתיים השנה וצפוי להיכנס גם לשנת 2013.

במסגרת גל השיווקים הנוכחי צפויים להתפרסם מכרזים בכל רחבי הארץ. המכרזים הבולטים צפויים להתפרסם בירושלים (404 יחידות דיור במתחם שנלר), בתל מונד שבשרון (238 מגרשים לצמודי קרקע), אור עקיבא (486 יחידות דיור), בנהריה (447 יחידות דיור בגבעת אושיסקין) ובפרדיס ( 40 יחידות דיור).

מכרזים נוספים עתידים להתפרסם באזורי הביקוש, אולם רובם קטנים בהיקפם. כך, יפורסמו מכרזים בתל אביב-יפו (90 יחידות דיור בעג'מי וגבעת עלייה), יבנה (47 יחידות דיור), הרצליה (84 יחידות דיור בשכונת נווה ישראל), רמת גן (26 יחידות דיור במשולש הגדול) ויבנה (47 יחידות דיור).

גם בגל שיווקים זה זוכים היישובים שמעבר לקו הירוק למנת יחידות דיור לא מבוטלת המסתכמת ב-1,048 יחידות דיור סך הכל ביישובים ביתר עילית, קרני שומרון, אפשרת, עמנואל, גבע בנימין וגבעת זאב.

סך השיווקים של 2012 עתיד לעמוד על כ-38 אלף יחידות דיור. נתון זה דומה לסך השיווקים בשנה שעברה אז עמדו מספר השיווקים על כ-37 אלף יחידות דיור וגבוה מסך השיווקים שנרשם בשנים הקודמות, 34.3 אלף יחידות דיור ב-2010 ו-28.2 אלף יחידות דיור ב-2009.

חשוב לציין שבעוד מספר השיווקים נראה מרשים, הקבלנים הם אלו שמווסתים את השוק ולא המינהל או משרד השיכון. כך, בעוד המשרד והמינהל יכולים לפרסם מכרזים, כל עוד הקבלנים לא ייגשו למכרזים אלו הם יסגרו ללא תוצאות וישובו לרשימות כפי שבאו. נתוני התחלות הבנייה האחרונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים על כך שלמרות השיווקים הנרחבים שהתבצעו השוק אינו קולט אותם. הסיבה לכך היא מצוקת המימון שנגזרת ממגבלות האשראי. גם במשרד השיכון מודים שמצב זה בעייתי ואומרים: " אנו חוזרים ומדגישים את ההכרח בהגדלת האשראי לקבלנים שמהווה את הדלק של ענף הנדל"ן על ידי שר האוצר ובנק ישראל".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאסאמר היום: "יש היום בישראל שיא של בנייה שלא היה כמותו מאז גלי העלייה הגדולים של שנות ה-90. המדיניות שהובלתי לשיווקים אגרסיביים של אלפי יחידות דיור בכל פעם שינתה את המגמה של עליית מחירי הדירות. אני שמח שעמדנו ביעדים השאפתניים שהציבה לנו הממשלה (35,000 יחידות דיור) ואף עברנו אותם, הודות למאמצים שהושקעו על ידי העובדים המסורים של המשרד ושל המינהל".