25 מצלמות חדשות נפרסו לאחרונה - ולא דווחו

המשטרה והמשרד לביטחון פנים מבצעים "ספרינט" של הצבת מצלמות במטרה "לשרוף" את יתרת תקציב 2012 בהיקף עשרות מיליוני שקלים ■ מצלמות הוצבו סמוך לצומת קסם וצומת גולני ■ היכן עוד כדאי להוריד את הרגל מדוושת הגז?

כאשר החלה הפרישה של מערכת האכיפה האלקטרונית "א-3" בכבישי הארץ הבטיחו המשרד לביטחון פנים ומשטרת התנועה כי המטרה העיקרית היא הרתעה ולא, חלילה, הצבת "מארבים סמויים" לנהגים במטרה ללכוד כמה שיותר נהגים.

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ, שהוא אחד האחראים הישירים לפריסת המערכת, מסר מפורשות בהודעת המשרד מפברואר השנה כי "השר אהרונוביץ הנחה את גורמי המקצוע במשרד לבט"פ ובמשטרת ישראל לפרסם את מיקומי המצלמות ומקטעי האכיפה מתוך שקיפות ושירות לציבור. מנכ"ל המשרד יעקב גנות הנחה כי המצלמות יוצבו באופן בולט ונראה לעין במטרה להרתיע, להזהיר ולהשפיע על הורדת המהירות בכבישים ולא כדי לתפוס ולפגוע בכיסם של הנהגים. בנוסף, בקטעים רלוונטיים יוצבו שלטי אזהרה המתריעים בפני הנהגים על הימצאות מצלמות בכביש".

מהבדיחה הקרויה "שלטי אזהרה" הפסקנו לצחוק כבר מזמן. לא זו בלבד שרבות מהמצלמות החדשות מוצבות בכבישים בהם אין שום שלט אזהרה, אלא שרובן מוצבות במכוון מאחורי עמודים ומכשולים אחרים, בזווית שמתוכננת מראש כך, הנהגים המתקרבים לא יכולים להבחין במצלמה גם באור יום גלוי - שלא לדבר על תנאי חשיכה שבהם אין סיכוי לראות את המצלמה.

אבל בדיקת "גלובס" מגלה שגם המרכיב השני באותה "שקיפות" מובטחת, פרסום מיקומי המצלמות באתר רשמי של המדינה, הוא לא יותר מבדיחה. מסתבר, שרשימות מיקומי המצלמות המפורסמים באתר הרשמי של המשרד לביטחון פנים אינן מעודכנות ומפגרות בחודשים רבים אחרי ההתפתחויות בשטח. כך למשל, הן אינן כוללות קרוב ל-25 מצלמות חדשות, שהוצבו בשבועות האחרונות במסגרת ה"ספרינט" של המשטרה והזכיין הפרטי, שנועד "לשרוף" עד סוף השנה את תקציב הביצוע בהיקף של עשרות מיליוני השקלים, שהוקצה לשנת 2012.

בשבועיים האחרונים לבדם נוספו עוד שלל מצלמות ביניהן כאלה שעתידות להפוך ליצרניות מזומנים רציניות. המרכזית שבהן הוצבה על כביש 5 לכיוון מזרח, כמה מאות מטרים לפני מחלף קסם. באזור זה, שהוא קטע ישר ומהיר, התנועה סואנת במיוחד ברוב שעות היום והמצלמה מכסה בו זמנית שלושה נתיבי תנועה.

עוד "מכרה זהב" עתידה להיות מצלמת המהירות החדשה שהוצבה החודש על כביש 77, כמה מאות מטרים מזרחית לצומת גולני, לכיוון מערב. גם במקרה זה מדובר באחד הקטעים הסואנים בצפון ו"הבונוס" שלו הוא פעילות רבה במיוחד בסופי השבוע. מצלמות חדשות צצו לאחרונה בצומת עין צורים על כביש לכיוון מערב, בצומת חלפתא על כביש עכו כרמיאל (כביש 85) עם כביש 806 לכיוון מזרח ועוד אחת בדרך לגוש שגב על כביש 805.

כל אלה בנוסף למצלמות החדשות שהוצבו בנקודות מפתח בגוש דן ושאותן סקרנו ב"גלובס" לאחרונה.

מהמשרד לבטחון פנים ומאגף התנועה במשטרה נמסר בתגובה כי המיקומים החדשים טרם עודכנו בשל העובדה שהם עדיין אינם מבצעיים, למרות שבחלקם כבר מותקנות מצלמות. ל"גלובס" הובטח כי ברגע שהמיקומים החדשים, ובכללם גם המיקומים העירוניים, ייכנסו לפעולה, יעודכנו גם מפות ורשימות המיקומים הרשמיות שמפורסמות באתר המשרד לבטחון פנים.