הצוק הפיסקלי העיק על אירופה: "הפתרון נדחה ל-2013"

סוכנות הדירוג S&P חתכה את דירוג האשראי של קפריסין ■ גם באסיה ננעל המסחר בירידות בשל הצוק הפיסקלי

בורסות אירופה נסוגו היום (ו') משיא של 19 חודשים על רקע סוגיית הצוק הפיסקלי בארה"ב. מדד Stoxx 600 ירד ב-0.3% אך עלה השבוע ב-0.6%. המדד עלה מתחילת השנה ב-15%.

יו"ר בית הנבחרים בארה"ב ג'ון ביינר לא הצליח להעביר את הצעתו לטיפול בסוגיית הצוק הפיסקלי, שכללה הטלת מס עשירים למשתכרים מעל מיליון דולר בשנה. להצעה התנגדו עמיתיו מהמפלגה הרפובליקאית - שמתנגדים לחלוטין להטלת מס עשירים - ומשהבין ביינר כי אין לו הרוב הדרוש להעביר את ההצעה, החליט למשוך אותה.

בשווקים חוששים כי הסיכויים למציאת פשרה עד סוף החודש פחתו משמעותית. עם זאת, ביינר אמר היום במסיבת עיתונאים כי ימשיך לעבוד עם אובמה למציאת פתרון. (לסיפור המלא)

"נכון לעכשיו, הפתרון נדחה לתחילת 2013 ועד אז הפוליטיקה תמשיך להעיק על השווקים", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-PFA Pension.

לחץ על קפריסין

סוכנות הדירוג S&P חתכה אמש את דירוג האשראי של קפריסין בשתי דרגות, ל-"+CCC", עם תחזית שלילית, על רקע לחץ פיננסי כבד על המדינה כאשר הדיונים לגבי חילוצה טרם הבשילו לכדי גיבוש חבילת סיוע.

על פי S&P, הסיכון לחדלות פרעון אצל קפריסין הינו "סביר ואף מתגבר", על רקע דיונים מתמשכים בין המדינה לגוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית באשר לחבילת חילוץ כלכלי.

בבריטניה הוציא המפקח על הבנקים דוח לפיו על על הממשלה הבריטית לשקול פירוק של הבנקים במדינה במקרה הצורך. הדוח מציין כי יש לנקוט בצעדים דרסטיים על מנת להבטיח יציבות פיננסית.

גם המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים על רקע סוגיית הצוק הפיסקלי.

הבנק המרכזי של יפן (BOJ) הודיע אתמול כי יוסיף עוד 10 טריליון ין יפני (כ-119 מיליארד דולר) לתוכנית רכישת הנכסים שלו, בעודו מותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 0.1%. הבנק המרכזי הצהיר כי הוא רואה "דרגה גבוהה של אי ודאות בכלכלה היפנית".