הצעת ביינר לפתרון הצוק הפיסקלי נפלה; מה הלאה?

(עדכון) - ביינר: "אני רוצה לפתור את הבעיה הזו" ■ סלע המחלוקת: על מי יוטל מס העשירים? ■ אנליסטים: "בימים הקרובים תוצג תוכנית ג'. תהיה פשרה"

זה היה כנראה רק הפרומו למה שעלול לקרות אם הקונגרס לא ימנע את הצוק הפיסקלי: יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר משך הלילה את הצעתו, שזכתה לכינוי "תוכנית ב'" (Plan B), לפתרון הצוק הפיסקלי. התוכנית כללה מס עשירים למשתכרים מעל מיליון דולר בשנה, אך ביינר לא הצליח להשיג תמיכה אפילו בקרב עמיתיו הרפובליקאים - וההצעה נמשכה. (לסיפור המלא)

התגובה בשווקים הייתה מיידית וברורה: בריחה מנכסי סיכון ונהירה לנכסים בטוחים. החוזים העתידיים על שוקי המניות בוול סטריט נפלו בכמעט 2% (לאחר מכן הירידה התמתנה), הנפט והסחורות ירדו, הין היפני התחזק ושוקי אסיה (ולאחר מכן אירופה) ירדו גם כן.

מדובר בתגובה מתונה יחסית כיוון שבשוק עדיין ישנה ציפייה לפתרון הצוק הפיסקלי בימים האחרונים שנותרו לחודש, עד אשר ייכנסו לתוקף באופן אוטומטי שורה של קיצוצים והעלאות מסים ב-607 מיליארד דולר ב-1 בינואר, מה שעלול לגרור את כלכלת ארה"ב למיתון. אנליסטים ומשקיעים מדברים כעת על "תוכנית ג'" שתוצג בימים הקרובים ותמנע מפולת בשווקים.

"אני בטוח שבימים הקרובים תבשיל תוכנית ג'. יש עוד זמן למו"מ. 2013 תהיה טובה למניות", אמר לרשת CNBC ג'ים מקפרי, ראש מחלקת מחקר מניות ב-CIMB Securities.

ביינר עצמו כינס היום (ו') מסיבת עיתונאים ואמר כי ימשיך לעבוד עם אובמה למציאת פתרון לצוק הפיסקלי: "אם הנשיא והקונגרס לא יפעלו, המסים יעלו לכל האמריקנים וקיצוצים כואבים בתקציב הביטחון ייכנסו לתוקף בעוד 10 ימים. אני רוצה לפתור את הבעיה הזו. זה אומר שמנהיגי בית הנבחרים, הסנאט והנשיא ימשיכו לעבוד יחד כדי לפתור את הבעיה".

סלע המחלוקת: על מי יוטל מס העשירים?

למרות העצבנות בשווקים, אנליסטים מסרו ל-CNBC כי הדמוקרטים והרפובליקאים יקיימו מו"מ אינטנסיבי וימצאו פתרון. סלע המחלוקת הוא הרף בו יוטל מס עשירים. בעוד ביינר הסכים למס עשירים על מי שמשתכר מעל מיליון דולר בשנה, הנשיא ברק אובמה דורש להטיל את המס על מי שמשתכר מעל 400 אלף דולר בשנה (תחילה הציב אובמה רף של 250 אלף דולר). ההערכה היא שכאשר 2 הצדדים יסכימו על הרף בו יוטל מס עשירים, ניתן יהיה לנשום לרווחה.

"הרפובליקאים כבר הסכימו להטיל מס עשירים. אני לא יודע באיזה רף יוטל המס - איפשהו בין 250 אלף דולר למיליון דולר של הכנסה שנתית - אבל תהיה פשרה", אמר הנס גוטי, מנהל השקעות ראשי ב-Finaport.

ג'ייסון יוז מ-IG Markets סבור ש"מספר הקסם" יהיה בטווח של 600-750 אלף דולר; שם תימצא הפשרה.

אחרי שביינר משך את הצעתו אמש, אובמה הבטיח שרוב האמריקנים לא יחוו העלאת מסים. מהבית הלבן נמסר בתגובה כי "הנשיא יעבוד יחד עם הקונגרס כדי לפתור את הסוגיה ואני מקווים למצוא פתרון מקובל על 2 הצדדים שיגן על מעמד הביניים ועל הכלכלה.

אמירה זו סייעה לרכך קמעה את תגובת השוק, אך ברור שאם לא יושג הסכם, התגובה בשווקים תהיה קשה. לפי שעה, המשקיעים נאחזים באופטימיות. מארק שריף מבנק יוליוס בר אמר ל-CNBC כי ישנו "סיכוי קטן" שלא יושג הסכם: "אני מאמין שהם יגיעו להסכם, יש סיכוי קטן שזה לא יקרה. העולם ימשיך להתקיים. אם לא יושג הסכם ב-24 השעות הקרובות, זה לא סוף העולם".