זעזוע בשווקים: הקונגרס הוריד המסך על פתרון לצוק הפיסקלי

כאוס בזירה הפוליטית; ביינר לא הצליח לשכנע את סיעתו לתמוך אפילו בתכניתו החלופית ■ בית-הנבחרים יצא לפגרת חג המולד והשיחות עם אובמה נותרו תלויות באוויר ■ הבית הלבן: מאמינים שעדיין ייתכן הסכם

הקמיקאזים - כך כינו פרשנים בארה"ב את חברי הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים בוושינגטון, שסרבו לתמוך אמש (ה') בתכנית חלופית לפתרון חלקי של בעיית הצוק הפיסקלי, שהניח לפניהם יו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקן ג'ון ביינר, בתקווה לכופף את ידו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בכל זאת, דובר הבית הלבן אמר אמש כי הנשיא אובמה עודו מאמין שיהיה אפשר להשיג הסכם על הצוק הפיסקלי עד 1 בינואר.

התבוסה שהנחילו לביינר חייליו שלו חוללה כאוס בזירה הפוליטית האמריקנית ומזערה את הציפיות שהבית הלבן והרפובליקנים יצליחו לגבש נוסחת פשרה שתמנע נפילת ריסוק מהצוק ב-1 בינואר.

ביינר הוציא אמש את בית-הנבחרים לחופשת חג המולד, השיחות בינו לבין אובמה נותרו תלויות באוויר, בלי מועד לחידושן, והתהום מתחת לצוק מתחילה להסתמן במלוא אימתה. עד לפני יומיים ניהלו אובמה וביינר שיחות פרודוקטיביות שהצמיחו קירוב עמדות, אך הפלג הימני בסיעה הרפובליקנית תקע סכין בגבו של ביינר - ובגב הווירטואלי של כלכלת ארה"ב. כגודל התקווה, גודל האכזבה.

הצעת ביינר היתה פוטרת מהעלאות מס את כל אזרחי ארה"ב שהכנסותיהם נמוכות ממיליון דולר בשנה. (להשוואה: הצעתו של אובמה, במו"מ עם ביינר, היתה פוטרת מהעלאת שיעורי המס בעלי הכנסה מתחת ל-400 אלף דולר בשנה). משמעות הצעת ביינר היא, כמובן, העלאת שיעורי המס לאלה שהכנסותיהם עוברות רף של מיליון דולר. את הסרכה האידיאולוגית הקטנה הזו לא היו מוכנים לקבל מחוקקי הסיעה הרפובליקנית, שמזוהים עם מסיבת התה. מבחינת טהרנים אלה, העלאת מס כלשהי, גם על מיליונרים, היא בבחינת חילול הקודש, מהלך שפשוט לא ייעשה.

וכך, לאחר יום של מאמצים סיזיפיים להכפיף את המחוקקים הרפובליקניים למרותו, נאלץ ביינר להרים ידיים ופרסם את ההודעה הלקונית הבאה: "בית-הנבחרים לא הצביע על הצעת החוק בעניני מס מפני שהיא לא קיבלה מספיק תמיכה מחברי הסיעה שלנו". ביינר קרא לאובמה לפעול יחד הסיעה הדמוקרטית בסנט ולמצוא פיתרון שיעלה בקנה אחד עם הלך הרוח של הרפובליקנים בבית-הנבחרים. זה, כמובן, חלום באספמיא ואנליסטים רבים שאלו הלילה, בתכניות מלל בתקשורת האלקטרונית: מה בדיוק רוצים הרפובליקנים, או יותר נכון, אנשי מסיבת התה שבקרבם? האם הלך הרוח שלהם הוא תמות נפשי עם פלשתים? האם הם מוכנים לדרדר את המשק לתהום רק כדי לפגוע באובמה? איך קרה שהמפלגה הרפבוליקנית נהפכה לזנב של כלב מסיבת התה? בעלת טור ב"ניו יורק טיימס" כינתה את הקיצונים הימניים בסיעה הרפובליקנית "נמיות נגועות בכלבת".

הדמוקרטים לא הסתירו את עליצותם לנוכח קשייו של ביינר. עכשיו ברור שהוא מצביא ללא חיילים. למעשה, כל המו"מ המתוקשר שלו עם אובמה היה אחיזת עיניים. אם הוא לא הצליח לכפות על סיעתו לאשר העלאת מיסיהם של מיליונרים, איך אפשר היה לצפות שיעלה בידו לשכנע את מחוקקיו לסמוך ידם על העלאת מיסים לאלה שמשכרים יותר מ-400 אלף דולר, כפישהציע אובמה? זו מפלה אישית. יש אומרים שבבחירות הפנימיות הקרובות של סיעתו, ב-3 בינואר, ביינר לא ישוב וייבחר כיו"ר הבית.

לו היה ביינר מצליח להעביר בבית הנבחרים את תכניתו להעלאת מסי מיליונרים, היא לא היתה עוברת, כאמור, את משוכת הסנט ושולחן הנשיא, אך היא היתה מספקת לו תחמושת בקרב על דעת הקהל: הנה, הרפובליקנים עשו משהו, והדמוקרטים הכשילו אותם. עכשיו, ניטל ממנו הנשק הפוטנציאלי הזה והמפלגה הרפובליקנית ספגה מכה קשה נוספת בדעת הקהל. אובמה, לעומת זאת, נהנה מאהדה גוברת בציבור, כפי שעולה מסקר גאלופ האחרון.

בהעדר חקיקה מתקנת מיידית, תחול ב-1 בינואר העלאת מיסים אוטומטית שתפגע בכל אזרחי ארה"ב. במקביל, ייכנס לתוקף קיצוץ רוחבי ברוב סעיפי ההוצאה של הממשל הפדרלי. התוצאה תהיה ירידה חזקה בהזרמת כספים למשק בעיצומו של של תהליך הבראה כלכלי. זה, בתמצית, נזק הנפילה מהצוק הפיסקלי. יש המנבאים לצמיחה שלילית ברבעון הראשון של 2013 בגלל הנפילה החזויה. כפי שהדברים נראים עתה, זעם הציבור על ההתפתחויות האלה יפונה כלפי הרפובליקנים.