החששות מהצוק הפיסקלי גררו את וול סטריט לירידות שערים

ביינר לא הצליח להשיג את תמיכת הרפובליקאים לתוכניתו לפתרון הצוק הפיסקלי - והשוק ירד ■ ביינר ואובמה: נמשיך לנסות להגיע לפשרה ■ אנליסטים ומנהלי השקעות בוול סטריט: הפתרון יידחה לתחילת 2013

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות על רקע החלטתו של יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר למשוך את הצעתו לפתרון הצוק הפיסקלי. הפתרון לסוגיה התרחק, אך אנליסטים שומרים על אופטימיות וטוענים שאחרי שתוכנית ב' נכשלה, תוכנית ג' בדרך - כבר בימים הקרובים. ביינר עצמו אמר היום שימשיך לעבוד עם אובמה כדי למצוא פתרון לבעיה, מה שמיתן את הירידות בשוק. (לסיפור המלא)

המסחר נפתח בירידות של עד 1.7% אך הן התמתנו לאחר מסיבת העיתונאים שכינס ביינר. עם זאת, המדדים עדיין מחקו כמעט לגמרי את העלייה השבועית שלהם. מדד S&P 500 עלה ב-13% מתחילת השנה - העלייה השנתית החדה מאז 2009.

"גדלו הסיכויים שניכנס ל-2013 ללא פתרון לצוק הפיסקלי", אמר לסוכנות בלומברג קווין קרון, אסטרטג ב-Stifel Nicolaus. "אני לא יודע אם יהיה הסכם או מתי יהיה הסכם. כרגע זה קלף פרוע".

ביינר משך את הצעתו לאחר שלא הצליח לגייס מספיק תמיכה בקרב עמיתיו הרפובליקאים. בינתיים, הקונגרס יצא לפגרת חג המולד והשעון מתקתק בעוד שורה של קיצוצים והעלאות מסים בהיקף של 607 מיליארד דולר אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר, מה שמאיים לגרור את כלכלת ארה"ב למיתון.

סלע המחלוקת הוא הרף בו יוטל מס העשירים. ביינר התגמש והציע שמס זה יוטל על המשתכרים מיליון דולר ומעלה בשנה (כזכור, הרפובליקאים התנגדו בהתחלה בתוקף למס עשירים) והנשיא ברק אובמה התגמש והעלה את הרף בהצעתו מ-250 אלף דולר בשנה ל-400 אלף דולר. הצדדים התקרבו, אך הפער עדיין גדול. הסיבה שביינר משך את הצעתו היא התנגדות בקרב עמיתיו הרפובליקאים להטלת כל מס על עשירים.

"חייבים לחשוב על המשקולת הזו, של 2% מהתמ"ג במחצית הראשונה של 2013", אמר לסוכנות בלומברג אוטו ווסר, מנהל השקעות ראשי ב-Research & Asset Management. "זה אומר האטה בצמיחה ולחץ על השווקים. שום דבר לא בטוח כרגע".

ביינר קרא לאובמה ולמנהיג הרוב בסנאט, הארי רייד, לקדם חקיקה שתמנע את הצוק הפיסקלי. ועדת התקציב של הקונגרס חוזה מיתון במחצית הראשונה של השנה אם הצוק הפיסקלי לא ייפתר.

נתוני מאקרו טובים שפורסמו היום לא מצליחים להקל על החשש מהצוק הפיסקלי. ההזמנות למוצרים בני קיימא עלו במפתיע ב-0.7% בנובמבר, הצריכה הפרטית עלתה ב-0.4% וההכנסה של משקי הבית עלתה ב-0.6%. (לסיפור המלא)

זמן קצר לאחר הפתיחה פורסמה הקריאה המעודכנת של מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש דצמבר, שירדה ל-72.9 נקודות מ-82.7 נק' בנובמבר. אנליסטים ציפו למדד בגובה 74.9 נקודות.

לחץ על מניות הבנקים

מניות הבנקים ירדו בעקבות החשש ממיתון עקב הצוק הפיסקלי. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה ו-JP מורגן .

בסקטור הטכנולוגיה, פייסבוק הודיעה כי היא מתחילה בניסוי במסגרתו משתמשים יאלצו לשלם דולר עבור שליחת הודעות פרטיות ברשת החברתית, במטרה להגדיל את הכנסותיה.

RIM דיווחה הלילה על תוצאותיה לרבעון השלישי: הפסד של 22 סנט למניה בהשוואה תחזיות להפסד של 35 סנט למניה והכנסות של 2.7 מיליארד דולר לעומת תחזיות של 2.66 מיליארד דולר.

רד הט פרסמה גם היא דוחות כספיים והציגה מכירות של 343.6 מ' ד' ברבעון שהסתיים ב-30 בנובמבר, בעוד אנליסטים ציפו ל-338 מ' ד'.

מלאנוקס עמדה במוקד על רקע הירידה במניה לאחרונה. מבדיקת "גלובס" עולה כי בשוק מתבצעת זה מספר שבועות מכירה מסיבית של מניות מלאנוקס - אם באמצעות מכירה סטנדרטית, אופציות או מכירה בחסר - על ידי מגוון של משקיעים, ביניהם קרנות גידור וגופים מוסדיים גדולים, כולל בנקים זרים מהשורה הראשונה. (לסיפור המלא)