בליכוד מבטיחים: נוריד את מחירי הדירות ב-30%

בליכוד מבטיחים 80-90 משכורות לרכישת דירה, בבית היהודי מתכננים לחלק קרקעות ובמפלגת העבודה שואפים לבנות מאות אלפי דירות בבעלות העיריות ■ "גלובס" שאל את כל המפלגות 4 שאלות לקראת הבחירות; רק ש"ס לא ענתה

הבית היהודי

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות למצוקה?

כל צעיר או צעירה המסיימים שירות לאומי או צבאי יזכו בחצי דונם בפריפריה, עליה יוכלו לבנות בית תוך כשבע שנים. נוסף על כך, שחרור חסמים שאינם מאפשרים היום בנייה חופשית באזור השומרון שבמרכז הארץ, יגרמו לירידה במחיר גם בת"א.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה?

יש להוריד את מחיר הדיור לרמות הממוצעות במדיניות מערביות, שם מחיר דירה אינו עולה על מספר דו-ספרתי של משכורות. עם זאת, המדינה לא צריכה ולא יכולה לקבוע מחיר דיור, אלא לעשות צעדים שיבטיחו הגדלת היצע על ידי שחרור חסמים והקצאת קרקע.

אנו מתנגדים גם למאבק בדירות שניות להשקעה. צעדים שננקטים במטרה להפחית באופן מלאכותי את רכישתן של דירות אלו עשויים להוביל לעליית מחירים בתחום הדירות להשכרה.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה ושר השיכון בנושא משבר הדיור?

המדיניות צריכה להתבסס על אינטרס לאומי, ולא אינטרסים מגזריים שייצג שר השיכון.

4. האם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או המינהל? האם תסכימו כי התיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

אנו לא עוסקים בחלוקת תיקים. עם זאת נדרוש כי תיקי השיכון והפנים המשפיעים באופן מהותי על נושא הדיור לא יוחזקו בידיים סקטוריאליות.

התנועה

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות למצוקה?

פתרון מצוקת הדיור הוא נדבך מרכזי בסדר היום החברתי-כלכלי של התנועה. מחירי הדירות הגבוהים פוגעים אנושות ביכולת של זוגות צעירים עובדים לבנות להם כאן בית. הרפורמה בדיור מבוססת על ההבנה שממשלת ישראל לא תרוויח על חשבון אזרחיה מהעלאת מחירי הקרקעות.

הצעדים מורכבים מפתרונות מבניים ארוכי טווח ומפתרונות נקודתיים שאמורים לרסן משמעותית את שוק הנדל"ן, וביניהם: צמצום השליטה של מינהל מקרקעי ישראל בנושא הקצאת הקרקעות; הצעת חקיקה שתאפשר הגדלת זכויות בנייה באופן שיוזיל את עלויות הבנייה של חלק מהדירות ויהפוך אותן לדיור בר השגה; קיצור ופישוט הליכים בירוקרטיים; הקצאת מגרשים לבניית בתים ביישובי הפריפריה; קידום פרויקטים של פינוי-פיצוי,יצירת מאגר דירות בנות השגה שיוקצו לזכאים במחיר מוזל; בנייה במחיר למשתכן - שינוי הקריטריונים לטובת הציבור העובד; הגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי; הגדלת היצע המעונות ועוד.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בארץ?

מחירי הדירות צריכים להיקבע מכוחות השוק. בישראל נדרשות היום כ-190 משכורות לקניית דירה, בעוד שבארה"ב נדרשות רק 60 משכורות. הנתון הזה היה ידוע בשנים האחרונות לממשלת נתניהו, שבחרה שלא לטפל בכשלים המבניים. השאיפה של המשק, של החברה ושל המדינה היא שמספר המשכורות הנדרשות ירד משמעותית, כך שלאזרח תתפנה הכנסה שאותה יוכל לחסוך, להשקיע ולדאוג לאיכות חייו. התנועה שואפת להוריד את המחיר הממוצע לדירה ללא יותר מ-90 משכורות ממוצעות.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה ושר השיכון במשבר הדיור?

התנועה רואה במדינה ובמינהל גורמים ראשוניים ומרכזיים להתפתחות בועת נדל"ן. הממשלה ומשרד השיכון התמכרו לתפיסה שלפיה אדמות המדינה הן משאב למקסום הכנסות, עד שהביאו את הכלכלה, הציבור והחברה לשוקת שבורה.

4. האם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה את תיק השיכון ו/או את המינהל? האם תסכימו שהתיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

לכשנרכיב ממשלה, אנו נדרוש התחייבות למתן פתרון מיידי בנושא מצוקת הדיור בישראל.

הליכוד

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה לקראת הבחירות ומהם הפתרונות למצוקה?

בהחלט. נושא הורדת מחירי הדיור מוצב בראש סדר העדיפות של הליכוד וישראל ביתנו בגיבוש תוכנית העבודה של הממשלה הבאה.

הפתרונות הם הגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש על ידי עידוד, הסרת חסמים והקלות במיסוי למסלולי התחדשות עירונית - פינוי בינוי ותמ"א 38; יישום רפורמה בתכנון ובנייה, שתביא לזירוז הליכי האישור של פרויקטים חדשים; הארכת תוקף חוק הווד"לים, מסלול שחוקק על ידי הממשלה והניב עד עתה קרקעות לעשרות אלפי יחידות דיור, ויישום הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בישראל?

מחירה של דירה ממוצעת בישראל צריך לרדת מהטווח של 120-130 משכורות לטווח של 80-90 משכורות. משמע, ירידה הדרגתית של 30%. כל הפעולות יבוצעו תוך שמירת יציבות המערכת הפיננסית.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה בכלל ושר השיכון בפרט בנושא משבר הדיור?

הממשלה הנוכחית קיבלה משק דיור במחסור של 100 אלף דירות, יחד עם ריבית נמוכה שעודדה רכישת דירות להשקעה, ולכן ביקושים גבוהים ומשבר חמור של בועת הנדל"ן מתנפחת במהירות. בזכות זיהוי מהיר של הבעיה וכמה צעדים שנקטה הממשלה ובנק ישראל, מחירי הדיור הפסיקו להשתולל והוכשרה הקרקע למהלך של ירידת מחירים.

4. האם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או את מינהל מקרקעי ישראל? האם תסכימו כי התיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

הדיור הפך נושא כלכלי חברתי לאומי ראשון במעלה, ולכן תיק השיכון לא יימסר למפלגה סקטוריאלית ויהיה בידי אחד מחברי הכנסת של סיעת הליכוד ביתנו.

באופן מוחלט לא נעביר את האחריות למפלגה סקטוריאלית.

יש עתיד

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות למצוקה.

תוכנית המפלגה תגדיל היצע הדירות להשכרה ויוריד את מחירי הדיור. ייבנו 150 אלף יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך בעשר ערים מרכזיות. דירות אלה יושכרו במחיר הנמוך ב-35% משכר הדירה הממוצע ויאפשרו הטבות לאוכלוסיות מועדפות, כדוגמת שוטרים ומורים, אנשי מערכת הביטחון, כבאים, אחיות ועובדים סוציאליים. 5% מהדירות יוקצו לדיור ציבורי. פרויקט זה ימומן בכספי המוסדיים וייבנה על קרקע ממשלתית בעלות אפס.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בארץ?

יישום התוכנית יביא להורדת מחירי הדיור לאזור השפוי שבו היו עד לפני חמש שנים.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה ושר השיכון במשבר הדיור?

ממשלות ישראל נכשלו פעם אחר פעם ביצירת פתרונות אמיתיים לדיור, התנהלות שעליה משלם בעיקר מעמד הביניים. לא נכנס לממשלה שלא תשנה את הקריטריון המגוחך שנקרא ותק בנישואין, ותחזיר הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות.

4. ההאם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או המינהל? האם תסכימו כי התיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

בניגוד לאופן שבו מתנהלת הפוליטיקה הישנה, המפלגה אינה עוסקת בתיקים ובג'ובים. איננו עוסקים במשחקי בניית קואליציות. באנו לשנות.

מפלגת העבודה

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות?

סוגיית הדיור והפתרונות היא אחת מהסוגיות המרכזיות אליהן התייחסה המפלגה.

א. דיור בר השגה למעמד הביניים: המפלגה תחתור להאצת בניית מאות אלפי יח"ד (עד 100 מ"ר) באזורי ביקוש, על קרקעות ציבוריות בבעלות עיריות (תוך שמירה גם על הייעוד הציבורי של הקרקע באמצעות בניית מבני ציבור). העיריות יחכירו אותן לזוגות צעירים לתקופה של עד עשר שנים על פי קריטריונים קבועים (מחיר ההחכרה כ-600 אלף שקל כאשר עלות הקרקע הינה אפס). בתום התקופה תרכוש העירייה את הדירה במחירה המקורי ותחכיר אותה לזוגות צעירים חדשים.

ב. הסדרת מערכת היחסים בין השוכר והמשכיר בחקיקה, ועידוד ותמרוץ יזמים לבניית פרויקטים של שכירות ארוכת טווח, תוך פיקוח על עליית שכר הדירה וכן עדוד אכלוסן של דירות ריקות.

ג. חיזוק מערך התכנון וניהול המקרקעין: מפלגת העבודה תפעל לביטול הפרטת מקרקעי ישראל, לחיזוק מערך התכנון הציבורי באמצעות הקצאת תקנים וסמכויות, לביטול כפילויות במערך התכנוני הקיים ולקביעה כי קרקעות מתוכננות הנמצאות בידי קבלנים ואינן מנוצלות יושבו לציבור.

ד. מתן פתרונות לזכאי הדיור הציבורי - דיור ציבורי. מפלגת העבודה תפעל מיד לקידום בנייה ייעודית וחד-פעמית של 800 דירות ציבוריות. במטרה להבטיח מלאי שוטף של דירות ציבוריות המפוזר בארץ, יועברו 5% מהדירות בכל בניין באזורי ביקוש לבעלות המדינה בתמורה להנחה במחירי הקרקע.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בארץ?

חייבת להיות קורלציה סבירה בין מחיר דירה לשכר הממוצע. לכן, אם להסתמך על המקובל במדינות אירופה, הערך של דירה ממוצעת בישראל צריך להיות בסדר גודל של 80 משכורות ממוצעות ולא יותר מ-120, כפי שזה היום.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה ושר השיכון במשבר הדיור?

נתניהו דוגל בשוק החופשי ועד למחאה החברתית לא נקף אצבע על מנת לעצור את הנסיקה במחירי הדיור וזו לא טעות אלא מדיניות מכוונת. כל משרד מנהל מדיניות עצמאית שתואמת לעתים אינטרסים פוליטיים של העומד בראשו, והדוגמא הטובה ביותר היא הקריטריונים לזכאות של משרד השיכון.

4. האם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או את מינהל מקרקעי ישראל? האם תסכימו כי התיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

מי שמתווה את מדיניות הדיור במדינת ישראל הוא ראש הממשלה האחראי על שר השיכון ועל מינהל מקרקעי ישראל. מפלגת העבודה פועלת להחלפת השלטון ולהרכבת הממשלה הבאה שתביא לשינוי מדיניות גם בתחום זה ולא עוסקת בחלוקת תיקים פרטנית.

חד"ש

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות למצוקה?

בוודאי - משבר הדיור בישראל הוא אחד מהממדים המרכזיים ביותר של המשבר החברתי. קבוצות שונות ומגוונות בחברה סובלות ממצוקת דיור בצורות שונות, ולכולן צריך לתת מענה.

המדינה צריכה ליזום פרויקט בנייה ציבורי להשכרה במחירים נמוכים. אנו מציעים שלפרויקט הזה יופנו חסכונות הפנסיה באופן שיספק גם חיסכון בטוח וארוך טווח לאזרחים. נוסף על כך אנו מציעים שיזמים פרטיים יחויבו להעמיד לרשות הדיור החברתי תמורת תוספת באחוזי בנייה והקלות במסים.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בארץ?

אנחנו צריכים להבטיח שלאנשים תהיה קורת גג. עשירים כמובן יכולים לרכוש לעצמם דירות יוקרתיות ויקרות, אך אי אפשר להשלים עם מצב שבו לאנשים עניים אין דירה לגור בה. לכן אנו בעד מעורבות ממשלתית, בנייה מתקציב המדינה של דירות ציבוריות, וחובת הקצאה של דירות נוספות שהוקמו במיזמים פרטיים, זאת בתמורה להקלות בנייה או הקלות במיסוי.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה בכלל ושר השיכון בפרט בנושא משבר הדיור?

ממשלת נתניהו הפקירה את תחום הדיור בדיוק כפי שהפקירה תחומים אחרים - הבריאות, הרווחה והשירותים הציבוריים. הממשלה הזו ממשיכה בדבקות הדתית שלה באידיאולוגיה בשוק החופשי, ומקדמת את האינטרסים של הנדל"ניסטים והקבלנים במקום להתערב בשוק לטובת הציבור הרחב.

4. ההאם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או את מינהל מקרקעי ישראל? האם תסכימו כי התיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

אנחנו מעוניינים בשינוי מדיניות. הזהות הפרסונלית של השר חשובה פחות. מדיניות השיכון והדיור בישראל נקבעת במידה רבה על ידי ראש הממשלה ושר האוצר. אנו נעשה את הכול על מנת ששני השרים הללו לא יהיו מהליכוד-ביתנו שהיא מפלגה הנלחמת באופן עקבי נגד העם בישראל.

קדימה

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות למצוקה?

מצוקת הדיור, שהובילה לפרוץ המחאה החברתית, הוכיחה כי צעירים רבים חשים חוסר ביטחון. קדימה תבלום את עליית מחירי הדיור על ידי הקפאה זמנית, למשך שנתיים, של שכר הדירה לדירות קטנות ובינוניות. הסדרים המגבילים את עליית שכר הדירה קיימים במדינות רבות בעולם, ובכלל זה בארה"ב, קנדה, איטליה, בלגיה, גרמניה ובמדינות אחרות.

על מנת למנוע מצב שבו מחירי השכירות יועלו באופן חד ערב כניסת החוק לתוקפו, מוצע כי שכר הדירה יוקפא רטרואקטיבית.

כדי לעודד את הגדלת היצע הדירות בשוק, החוק המוצע לא יחול על דירות חדשות שאוכלסו לאחר יום הצעת החוק. כמו כן, החוק יעודד פיצול דירות למגורים. בכך שבעבור דירה שחולקה מתאפשרת קביעת שכר דירה חדש לכל אחד מחלקיה. בכל מקרה, זהו פתרון לטווח קצר. אין בו טעם אם לא ינצלו את השנתיים האלה כדי להביא לפתרון שורש.

בטווח הארוך, נציע דרכים להגדלה משמעותית של היצע הדירות, שתביא לירידת מחירי הדיור: תוכנית "בנק הקרקעות": מכרז מיידי על עשרות אלפי יחידות קרקע, כדי להציף את השוק; הנהגת שיטת "מחיר למשתכן" במכרזי הקרקע, שבו זוכה הקבלן שהציע מחיר דירה סופי הזול ביותר; הרחבת תוכניות דיור ציבורי במרכזי הערים הגדולות בתקציב של מיליארד שקל; תמריצים למיזמי בנייה המיועדים לדירות קטנות ולדירות לשכירות.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בארץ?

צריך להיות מדובר במחיר ריאלי, שתואם את גובה ההכנסה של משפחה צעירה, כדי לשנות מציאות שבה צעירים לוקחים משכנתא במינוף של 90% ומשעבדים את המשך חייהם.

מצב שבו משפחה צריכה לשעבד 135 משכורות חודשיות על מנת לשלם משכנתא אינה מתקבלת על הדעת.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה בכלל ושר השיכון בפרט בנושא משבר הדיור?

שוק הנדל"ן בישראל מתאפיין בתנאים של שוק מונופוליסטי. כתוצאה מכך לא מתקיימת בו תחרות חופשית, מחירי שכירת דירה בערים הגדולות בארץ זינקו בשלוש השנים האחרונות בעשרות אחוזים.

4. האם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או את מינהל מקרקעי ישראל? האם תסכימו כי התיק ייוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

"קדימה" אינה עוסקת ב"כיסאולוגיה", נושא הדיור נמצא בתוכנית העבודה שלנו כנושא מרכזי, לאחר הבחירות נעשה כל שביכולתנו לקדם אותו. מי שנותן יותר זכאי לקבל יותר, בין היתר בנושא זכאות לדיור ובצורכי מס למשכנתא.

מר"צ

1. האם מצוקת הדיור תהיה חלק ממצע המפלגה ומהם הפתרונות למצוקה?

כן, בהחלט. מרצ מאמינה שהזכות לדיור היא זכות בסיסית ושעל המדינה מוטלת החובה להבטיח לכל תושביה קורת גג ראויה. הממשלה חייבת לבנות דירות חדשות לדיור ציבורי ולהגדיל את הסכומים שמועברים לזכאים לסיוע בשכר דירה. אנחנו פועלים להחלת חוק הדיור הציבורי, שחוקקה מרצ, ומאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחות משמעותיות, ולהתניית אישורים לבנייה חדשה בכך שאחוז מסוים מהדירות יהפוך לדיור ציבורי ולדיור בר השגה. בנוסף, אנחנו מציעים רפורמה בתחום השכירות, שמטרתה להגביר את ההגנה על שוכרי הדירות, ולאפשר בישראל שכירות ארוכת טווח.

2. מה צריך להיות מחיר ממוצע של דירה בארץ?

לא בטוח שזה נכון, או ריאלי, לקבוע מחיר. צריך להחליט שלא יהיו בישראל אנשים ללא קורת גג, וצריך לפעול למען דיור בר השגה ולמען הורדת מחירי הדיור. בשוק החופשי, צריך לפעול בצד ההיצע ולדאוג לשחרור קרקעות לבנייה.

3. מה עמדתכם ביחס לתפקוד הממשלה ושר השיכון במשבר הדיור?

הממשלה נכשלה במשימתה לספק דיור לתושביה והפקירה תחום זה לידי השוק החופשי, מדיניות פושעת שהביאה לעליית מחירי הדיור ולמשבר רחב היקף. מחירי הדיור, בין אם לרכישה או להשכרה, הרקיעו שחקים בשיעורים חסרי תקדים תחת שרביטו של נתניהו והקואליציה, והממשלה ושר השיכון לא ראו לנכון להתמודד עם המצב. כל ההבטחות שניתנו עם פרסום דו"ח טרכטנברג נעלמו ושר השיכון האחרון הוא ללא ספק בין האשמים, בכך שדאג לציבור הבוחרים שלו בצורה סקטוריאלית ומפלה.

4. האם תדרשו כתנאי להצטרפות לממשלה, אם וכאשר, את תיק השיכון ו/או את מינהל מקרקעי ישראל? האם תסכימו כי התיק יוותר בידי מפלגה סקטוריאלית?

לא, נסתפק בתיק האוצר ו/או בתיק הפנים. המציאות הפוליטית היא כזו שיש בה גם מפלגות סקטוריאליות וחרדיות בפרט. היות שזה המצב, לא ניתן ולא יהיה נכון להגיד שאין לתת למפלגה זו או אחרת תיקים מסוימים. יותר מכך, יהיה בזה משום אפליה.