האם בקרוב נשווה מחירים באינטרנט בין רשתות המזון?

רגע לפני שהצעת חוק בנושא תופסת תאוצה, קוראים ארגוני הצרכנים לרשתות לפרסם ביוזמתן באינטרנט מחירים מעודכנים

אם תיענה פנייתם של ארגוני הצרכנים למנכ"לי רשתות המזון - ייהנו הצרכנים הישראלים כבר בחודשים הקרובים מאפשרות להשוות באינטרנט מחירים בין כל רשתות המזון. בכך למעשה קוראים הארגונים לרשתות לא לחכות להצעת חוק שתחייב אותן להקים מאגר מידע משותף, אלא לחשוף ביוזמתן ובתדירות של כל שעתיים את המחירים המעודכנים בכל הסניפים.

את הפנייה הוביל היום ארגון אמון הציבור, שאיגד שורה של ארגונים - ישראל יקרה לנו, צרכנות נבונה, התאחדות הסטודנטים כן לזקן, הסתדרות הגמלאים ועוד - ושיגר מכתב למנכ"לי הרשתות הגדולות והבינוניות. באמון הציבור, חלקם הגדול הביעו נכונות להרים את הכפפה.

הדברים באים על רקע ההצעות של ועדת קדמי שתורגמו לתזכיר חוק, שיחייב את הרשתות לעשות כן, ועל רקע הצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), לפיה יוקם מאגר מידע אינטרנטי שאליו יצטרכו הרשתות להעביר עדכוני מחירים. ההצעה כבר יצאה לדרך, ולפי ההערכות תזכה לתמיכה ותיכנס לתוקף בכנסת הבאה - בעיקר משום שעלויות האופרציה של הקמת מאגר כזה תיפול על הרשתות ועידוד התחרות הוא מהלך שהכנסת מנסה לדחוף בכל מאודה.

בפנייה מצוין כי ראוי שהרשתות לא ימתינו לסיום החקיקה בנושא, לאור תמיכת הממשלה במסקנות ועדת המזון. פרסום מפורט של המחירים בכל מרכול בארץ יביא להגברת התחרות ולהורדת יוקר המחיה מבלי שתידרש הקצאה תקציבית ממשלתי. יוזמי המכתב התחייבו בפני הרשתות כי ימליצו לציבור לרכוש ברשתות שיצטרפו".

באנגליה המודל כבר עובד בהצלחה

באמון הציבור מציעים ללמוד מהתחרות שבענף הסלולר ומציעים ליישם את העניין עצמאית, בלי להתנהל בכפייה ותחת קנסות כפי שהחוק קובע. הרעיון הוא שהמחירים יפורסמו באתרי הרשתות ויעברו לפיכך לאתרי השוואת מחירים כמו מיי-סופמרקט, הסופר, פרייסז ועוד.

מבחינה טכנולוגית, העברת המחירים תתבצע מקופת הרשתות למאגר שתנהל הרשת בעצמה.

באנגליה, מדגישים באמון הציבור, הנושא הזה כבר מיושם בהצלחה. מחירי הרשתות מפורסמים וולונטרית באתר השוואת המחירים מייסופרמרקט, כולל מוצרים לא מבורקדים, כלומר ירקות ופירות במשקל. באוסטרליה תהליך כזה נמצא בעיצומו.

מהלך כזה יעודד כמובן תחרות אולם לפי ההערכות לא תחת טירוף מערכות כפי שקורה בעת פתיחת רשתות במתחמים מסוימים והתלהטות האש לתקופה קצובה. תחרות אחרת שהשקיפות תעודד היא של מוצרים של יצרנים קטנים מול יצרניות מובילות בקטגוריות.

מהמצוי לרצוי
 מהמצוי לרצוי