מחר: דיון בעליון בהחלטת ועדת הבחירות לפסול את חנין זועבי

הדיון ייערך בפני הרכב של 9 שופטים ■ מדובר בהליך נדיר שהתקיים עד היום רק פעמיים בישראל ■ היועמ"ש מתנגד לפסילתה של זועבי מלרוץ בבחירות

הרכב של 9 שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיא אשר גרוניס, ידון מחר (ה') בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותה של ח"כ חנין זועבי מרשימת בל"ד בבחירות הקרובות.

מדובר בהליך נדיר, שהתקיים עד היום רק פעמיים בישראל, שבמסגרתו נדרש בית המשפט העליון לאשר החלטה של ועדת הבחירות לפסול מועמדות של רשימה או מתמודד מסוים מהתמודדות בבחירות.

בפעמיים הקודמות, בשנת 2003, הפך העליון את החלטת הוועדה לפסול את מועמדותם של עזמי בשארה וח"כ אחמד טיבי מלרוץ לכנסת.

לקראת הדיון מחר שב והודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על התנגדותו לפסילתה של זועבי מלרוץ בבחירות. נייר עמדה דומה, שהעביר היועמ"ש לוועדת הבחירות לפני שזו קיבלה את החלטתה בשבוע שעבר, זכה להתעלמות כאשר הוועדה הצביעה בעד פסילתה של זועבי, ברוב של 19 חברי כנסת נגד תשעה.

לדברי וינשטיין, "אין למנוע מזועבי מלהתמודד בבחירות, על אף שמדובר בעניינה בהצטברות של ראיות משמעותיות ומטרידות במיוחד, המתקרבות לגבול האסור", ואולם לטענתו, "לא הצטברה מסה קריטית של ראיות, שרק היא יכולה למנוע התמודדות של מועמד בבחירות לכנסת".

הבקשה לפסול את זועבי הוגשה לוועדת הבחירות בנימוק כי "זועבי שוללת במעשיה את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ותומכת במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". זאת, לאור תמיכתה של זועבי במשט הימי של פעילי הטרור הטורקים בספינה ה"מרמרה" ששטה לעבר חופי עזה במאי 2010.

חוק יסוד: הכנסת וחוק הבחירות קובעים כי החלטה של ועדת הבחירות המרכזית בדבר מניעת השתתפותו של מועמד מלהתמודד בבחירות אינה סופית, כל עוד לא הובאה לאישור בית המשפט העליון, שידון בעניין בהרכב של 9 שופטים.

ההליך בבית המשפט העליון איננו מתקיים כתוצאה מערעור או פנייה של המועמד, אלא הוא מתקיים אוטומטית מכוח החוק; זאת, להבדיל ממצב הפוך, שבו ועדת הבחירות נמנעת מפסילת מועמד או רשימה, ועל החלטה זו ניתן לערער לבית המשפט העליון.

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, קבע בזמנו כי בדיונים מסוג זה "שופטי העליון אינם רשאים לשקול שיקולים אישיים או פוליטיים".

הליך זה, של אישור החלטת ועדת הבחירות, איננו דומה להליך ערעור, שכן על השופטים לשקול לא אם החלטת הערכאה הקודמת סבירה ומחייבת התערבות, אלא לדון בנושא מחדש, ולקבל החלטה עצמאית.

ח"כ זועבי הודיעה כי תיתן הצהרה פומבית לאחר הדיון בעליון מחר. החלטת השופטים תינתן לכל המאוחר עד יום ראשון הקרוב. (א"ב 9255/12).

"ריח של אפליה וסתימת פיות"

עו"ד נדאל עות'מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, מסר בתגובה: "בפני בג"ץ לא תעמוד מחר רק סוגיית התמודדותה לכנסת של ח"כ חנין זועבי, אלא שאלת הרצון של המדינה לפעול באמת ובתמים להפסקת אפלייתו של הציבור הערבי ורדיפת מנהיגיו הפוליטיים, וכמו כן המשך דחיקתם של האזרחים הערבים והוצאתם ממרחבי ההשפעה וקבלת ההחלטות בארץ.

"פסילת התמודדותה של ח"כ זועבי, בשעה שגזענים דוגמת מיכל בן-ארי, ברוך מרזל ואיתמר בן-גביר מורשים להתמודד, תהווה החלטה שנודף ממנה ריח של אפליה וסתימת פיות. כולי תקווה שבג"ץ יקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ויהפוך את ההחלטה הגזענית של ועדת הבחירות המרכזית".

ארגונים פמיניסטיים חתמו על עצומה

בתוך כך, ערב הדיון בבג"ץ בנוגע לפסילתה של ח"כ חנין זועבי מלרוץ לכנסת, מתייצבים ארגונים חברתיים ופמיניסטיים לצד זועבי ומביעים התנגדות לפסילתה: 24 ארגונים חתמו על עצומת תמיכה בחברת הכנסת, שבה הם מבקשים לעצור את פסילת חברת הכנסת זועבי וקוראים לבית המשפט העליון להימנע מפסילתה.

"החלטה זו (של פסילת זועבי) נבעה משיקולים פוליטיים זרים שמטרתם להשתיק את קולה של חברת כנסת זועבי, אך בשל היותה אשה ערביה שפעלה במסגרת המנדט שניתן לה על-ידי ציבור בוחריה", כותבים הארגונים בעצומת התמיכה.

הארגונים מזכירים את העובדה כי ח"כ זועבי דורגה בדוח שדולת הנשים ראשונה בהגשת הצעות לסדר היום בנושאי מגדר ונשים, ושנייה בהגשת שאילתות בתחום זה. עוד הם מציינים כי ח"כ זועבי ספגה התקפות רבות במהלך כהונתה על רקע היותה אשה ערביה ורווקה.

הארגונים מסבירים עוד כי "רוב פעילותה הפרלמנטארית של ח"כ זועבי התמקד בעניינים הנוגעים לשוויון מגדרי ושיפור מצב החינוך, הבריאות והתעסוקה למען השגת צדק חברתי. ח"כ זועבי שמה בראש מעייניה את קידום מעמדן של הנשים הערביות והיהודיות במרחב הפרטי, החברתי והציבורי כגון המאבק באלימות נגד נשים, הדרישות לייצוג הולם במרחב הציבורי, הוספת מקומות עבודה ומאבק באבטלה".

עצומה זו מצטרפת להודעה של כ-20 משפטנים בכירים, אשר קראו למנוע את פסילתה של זועבי שפורסמה בשבוע שעבר. המשפטנים הביעו התנגדות נחרצת לפסילתה של זועבי והסבירו כי "הזכות להיבחר הינה חירות בסיסית במדינה דמוקרטית. הבקשות לפסול את המפלגות הערביות ואת חברת הכנסת חנין זועבי הן אקט מסוכן, שהוא ביטוי מובהק לעריצות הרוב ומנוגד לערכים הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר".

בין החותמים על העצומה: פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' דוד קרצמר, עו"ד יהודית קרפ, פרופ' אייל בנבנישתי ופרופ' אייל גרוס.