סעודיה, מאחורייך

לא עוד מדינות הנפט, אלא יעדי הסחר לכלכלה האמריקאית

מאז כהונתו של ריצ'ארד ניקסון כל נשיא אמריקני הצית את החלום בקרב האזרחים והבטיח שעצמאות שוק האנרגיה של ארה"ב כבר מעבר לפינה. בפועל, עד היום ארה"ב נסמכת על ייבוא של נפט ממדינות שונות, והרבה גבות מורמות כאשר מועלית האפשרות שבעוד שנים מספר ארה"ב תספק לעצמה את כל צורכי האנרגיה שלה.

לפני שבועות מספר חשפה ופרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית - ללא באזז תקשורתי - את אחת מהסקירות השנתיות המשמעותיות ביותר שלה. הדוח כולל בתוכו פתרון משמעותי לחלק גדול מהבעיות הקיימות בכלכלה הגדולה בעולם, ביניהן: חובות גדולים, ירידה בקצב הצמיחה ועלייה באבטלה. החדשות הטובות מבחינת ארה"ב הן, שהיא צפויה בתוך כשני עשורים וקצת להפוך ליצואנית אנרגיה.

ארה"ב היא צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם. היא צורכת שליש מצריכת האנרגיה העולמית. השנה, 2012, ארה"ב כבר מספקת לעצמה 83% מצורכי האנרגיה שלה, כך שהשינוי המיוחל נראה אפשרי. מבט עמוק יותר לתוך המספרים מגלה כי כיום ארה"ב מייצרת 1.5 מיליון חביות נפט ליום יותר מהייצור בשנת 2008, ומייבאת מיליון חביות נפט פחות ליום. בהתחשב בעובדה שבשנים אלה חוותה כלכלתה את אחד המשברים הפיננסיים והכלכליים החמורים שהיו לה מעולם, אז התמורות הללו ראויות לציון לשבח.

ניתן להבחין בשינוי היום - עם ירידה בייבוא הנפט של ארה"ב, שתורם לצמצום התלות במקורות אנרגיה ובשיפור בנתוני החשבון השוטף שלה. בנוסף לפעולתה בתחום תוצרי אנרגיה ארה"ב תוכל בעתיד הרחוק יותר גם לייצא חומרי-גלם כגז וכנפט, כאשר יעד היצוא הצפוי יהיה למדינות אסיה. שינוי כלכלי נוסף הוא החלטתן של חברות מובילות להעתקת מפעליהן מאירופה ומפזורות תבל לארה"ב, דבר שישפיע בעתיד על המשק האמריקאי בעקבות הקמת מפעלי תעשיה עתירי הון אלו.

אחת הדוגמאות לכך היא החלטת ענק האנרגיה הדרום-אפריקאי Sasol , להקים שני מפעלי ענק בלואיזיאנה לתעשיית הגז (המרת גז לסולר) והפטרוכימיה, בעלות של 20 מיליארד דולר. מדובר במהלך מהפכני שיספק 7,000 מקומות עבודה חדשים. לאור ההשפעה העצומה הצפויה כבר בעתיד הקרוב על המשק האמריקאי, נתוני המאקרו צפויים לעבור מתיחת-פנים ממשית. זאת, בעקבות זמינות והוזלת עלויות האנרגיה, הגידול בביקוש לעובדים, והתמורות ביצוא ובמאזן התשלומים. הפיכתה הצפויה של ארה"ב למעצמת אנרגיה נובעת משלוש סיבות עיקריות: יעילות אנרגטית, גילוי מאגרי נפט וגז, ושימוש במוצרי אנרגיה מתחדשת.

על-פי דו"ח ה-IEA כבר בשנת 2020 תהפוך ארה"ב ליצרנית האנרגיה הגדולה בעולם, ותביא בכך לסיום תור הזהב של סעודיה ומדינות ערב בשליטה על שוק הנפט העולמי. יש לכך השלכות גיאופוליטיות מרחיקות-לכת שצפויות לחזק את מעמדה של ארה"ב שהלך ונשחק בשנים האחרונות.

השפעה על מפת האינטרסים הלאומית

הנסיקה בהיקף מאגרי האנרגיה האמריקאית מ-21 מיליארד חביות נפט ל-160 מיליארד תהפוך את ארה"ב ליצואנית האנרגיה הגדולה בתבל, ותסייע לצמצום החוב הלאומי העצום של ארה"ב לעולם. למעמד זה של ארה"ב תהיה גם השפעה על מפת האינטרסים הלאומית שלה. וכבר היום החל הממשל האמריקאי להפנות יותר תשומת-לב לעבר אסיה ופחות למדינות המפרץ, דבר שמסמן את מוקדי החשיבות האסטרטגית של ארה"ב.

לא עוד מדינות הנפט, אלא יעדי הסחר לכלכלה האמריקאית. עד שנת 2035 צפויה צריכת הנפט בעולם לגדול בכ-33%, לא מצד המדינות המפותחות והמבוססות, אלא דווקא מכיוונם של השווקים המתעוררים, דבר התומך בביסוס הקשר בין ארה"ב למדינות אסיה, בין היתר לצורך שמירת ערוצי שיווק פתוחים ומאובטחים לתוצרי האנרגיה האמריקאית.

מדיניותו הסוציאליסטית של הנשיא האמריקאי, ברק אובמה, תרמה לגידול מרשים בהיקף החוב הלאומי, שצפוי למצוא מזור ניכר בעקבות גילוי מאגרי האנרגיה בארה"ב. זמינות מקורות האנרגיה תורמת למעבר מפעלים עתירי אנרגיה, כתעשיות הפטרוכימיות, לתוך המשק האמריקאי, מהלך שיתרום לחוסנו של המשק בשל עלייה בביקוש לעובדים מקומיים ושיפור במאזן התשלומים.

גילוי מאגרי האנרגיה צפוי לסייע לארה"ב במימון החוב הלאומי, בקידום עצמאותה הכלכלית, בשעה שהממשל מוביל מהפכה בתפיסת העולם ה"קפיטליסטית" באמצעות שורה של תוכניות סוציאליות מפליגות, ובראשן מטריית ביטוח רפואי לציבור, מימון מסלולי, חינוך, דיור ומגורים במימון פדרלי נדיב.

המעבר לשימוש נרחב בגז הוא פועל יוצא של גילוי מאגרים עצומים של מרבצי פצלי שמן, התומכים בהרחבת השימוש בהם ובשחיקת מחירי הגז הטבעי שירדו בשנתיים האחרונות. רבות נאמר ונכתב על "האימפריה השוקעת - ארה"ב". מומחים כלכליים ואחרים הסבירו כיצד ולמה היא תרד מחשיבותה. והנה, לאור היקף מאגרי האנרגיה צפוי מעמדה העליון של ארה"ב להישמר לעוד שנים רבות.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת פריקו, המתמחה בניהול סיכונים והשקעות