פישר בקו לוחמני: "מעדיף העלאת מסים וקיצוץ בגרעון"

נגיד בנק ישראל נשא נאום בכנס שערכה חטיבת המחקר של בנק ישראל ועסק בנושאים הפיסקליים ■ "אם יהיה הכרח לשנות את כלל ההוצאה ולהגדיל אותו, דבר שאיננו רצוי, אני מעדיף שזה יעשה תוך עלייה במסים וקיצוץ משמעותי של הגירעון"

אחרי שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר התריע בפני הסכנה שמיתון יזניק את הגירעון ל-7%, הוא ממשיך את הקו הלוחמני וחושף לציבור את המלצותיו לגבי המדיניות הפיסקאלית. "לא מרגיש בנוח עם גירעון של 4%. הגירעון בשנה הבא יהיה 3.5% והייתי מעדיף שיהיה סביב3%; אסור לשנות את כלל ההוצאה". את הדברים אמר הנגיד בכנס השנתי של חטיבת המחקר של בנק ישראל שעסק בנושאים במדיניות פיסקלית.

לדברי הנגיד, "על פי הערכה זו של בנק ישראל, הגירעון בשנה הבאה יעמוד כנראה על 3.5%, ויגיע לרמה של 2% רק בשנת 2020. אם הייתי צריך לבחור, הייתי מעדיף שהממשלה תעמוד ביעד הגירעון וגם בכלל ההוצאה. ואולם, אם יהיה הכרח לשנות את כלל ההוצאה ולהגדיל אותו, דבר שאיננו רצוי, אני מעדיף שזה יעשה תוך עלייה במסים וקיצוץ משמעותי של הגירעון, רצוי אף אל מעט מתחת ל-3%."

נזכיר כי שר האוצר אמר הבוקר כי העלאת מסים איננה הכרחית בשנה הבאה. "אם ננהג באחריות כלכלית ותהיה מנהיגות חזקה בשנים הקרובות בראשות ממשלת נתניהו, כנראה שלא נצטרך להטיל מסים חדשים באופן משמעותי ב-2013", דברי יובל שטייניץ בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל. (לסיפור המלא)

עוד אמר הנגיד כי "אנחנו בגירעון של כ-4% במצב של תעסוקה כמעט מלאה. אני מרגיש מאוד לא נוח עם גירעון כזה במצב הנוכחי, היות ובמידה והמשק ייכנס למיתון, תרחיש שאנו חייבים לקחת בחשבון, הגירעון יגדל ויהיה קשה יותר לטפל בו".