אנליסטים מנבאים את שנת 2013: ההזדמנות במניות הגז

מרבית בתי ההשקעות הגדולים שסיפקו תחזיות לשנת 2013 מעריכים כי מחצית השנה הקרובה צפויה להיות חלשה, וממליצים להשקיע בתחום חיפושי הגז ■ מאלו השקעות עדיף להתרחק, ומהי התחזית לגובה הריבית במשק בתום השנה הבאה?

אולי זו האווירה השלילית בשווקים או הקושי המתגבר לסמן את העתיד, בכל אופן דבר אחד בטוח: תחזיות בתי ההשקעות הן כבר לא סיבה למסיבה. אם בעבר אלו פורסמו במסגרת אירועי סוף שנה ראוותניים, הרי בשנים האחרונות בתי ההשקעות נוטים לסכם את העבר ולהעריך את הבאות בצניעות יחסית, אם בכלל.

השנה רק שישה בתי השקעות מקומיים סיפקו תחזיות ל-2013, ומחציתם במסגרת מיוחדת (לפני 3 שנים, למשל, היו לא פחות מעשרה). כך, בעוד אקסלנס, אי.בי.אי ואפסילון הציגו את הערכותיהם לשנה הבאה במסיבות עיתונאים, הרי דש, מיטב והראל פיננסים הסתפקו בפרסום תחזיות כתובות.

נראה כי הבעייתיות בניבוי מצב השווקים וניסיון העבר שעומד להם לרועץ עשו את שלהם. ההתפתחויות והשינויים המהירים בשווקים הובילו חלק מהגופים להכיר בקושי לספק למשקיעים תמונה שממנה ניתן לגזור החלטות השקעה.

ששת בתי ההשקעות שכן פרסמו הערכות לשנה הקרובה, סיפקו תחזיות דומות למדי. מעניין לשים לב לשינוי בהיקף ההתייחסות לשוקי חו"ל, הנובע ממצבה העגום של הכלכלה הגלובלית וההשלכות על הזירה המקומית. בשנה שעברה רוב בתי ההשקעות לא סיפקו המלצות ספציפיות לשווקים גלובליים, למרות הגדלת החשיפה בתיקי ההשקעות לשווקים אלה, אך השנה רובם התייחסו גם לנעשה מעבר לים.

עם זאת, יש הסבורים, כי בשנה הקרובה היקף ההשקעה בחו"ל ישתנה: "אנו רואים כסף 'ישראלי' חוזר הביתה, ומגמה זו צפויה להימשך", מעריך יניב חברון, הכלכלן הראשי באקסלנס. לגישה זו שותפים גם באי.בי.אי: "באחרונה נעשה תהליך של יישור קו מבחינת היקף חשיפת המשקיעים לחו"ל, וזה מהלך שאנחנו בהחלט תומכים בו", ציין עידו קוק, המנכ"ל המשותף של בית ההשקעות.

"השוק המקומי אינו יקר"

מה צופים אם כך בתי ההשקעות לשוק המקומי בשנה הקרובה? רוב הגופים מאמינים, כי למרות שהסביבה העסקית ידעה ימים יפים יותר, בהחלט יש כאן הזדמנויות השקעה. בהראל פיננסים סבורים, כי הריביות הריאליות השליליות יובילו את המשקיעים להגדלת הסיכון בתיקי ההשקעות.

"השוק המקומי אינו יקר, גם לאחר העליות בחודשיים האחרונים", מציין אורי רבינוביץ, המשנה למנכ"ל הראל פיננסים ומנהל ההשקעות הראשי. בבית ההשקעות מאמינים, כי המנצחים של 2013 יהיו אפיקי המניות והאג"ח הקונצרניות, שכן הריבית הריאלית השלילית בעולם ובישראל תפעל להסטת כספים להשקעה בנכסים מסוכנים יותר.

גם מיכה גולדברג, מנהל מחלקת הברוקראז' באקסלנס, מביע אופטימיות לגבי שוק המניות המקומי, חרף שיעורי הצמיחה. "שלוש השנים הטובות ביותר למניות היו 1999, 2003 ו-2009. בשנים אלה הצמיחה הייתה נמוכה מהממוצע". עם זאת, בבית ההשקעות מציעים להותיר את הפיזור הגלובלי באפיק המנייתי, "ואילו באג"ח להישאר בהטיה מקומית".

מנגד, במיטב מעריכים כי הצמיחה בשנת 2013, שתהיה "בינונית", תקשה על האפיק המנייתי לבלוט לחיוב. עם זאת, רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי, מציין: "המניות בישראל הן לא יקרות יתר על המידה. להערכתנו, רוב ערפל הקרב כבר התפזר, והוכחה לכך ניתן לראות בעליות במחירי המניות שנרשמו באחרונה". אייכל צופה תשואה חיובית באפיק זה במהלך 2013, אך ממליץ לשמור על זהירות.

בדומה להראל, גם באפסילון מעדיפים חשיפה גבוהה לאג"ח הקונצרניות, למרות הראלי שנרשם באפיק זה. "בהנחה שהריבית במשק תמשיך להיות נמוכה, השקעה באפיק מעניקה יחסי סיכון-סיכוי לא רעים, וזו השקעה ראויה", אומר עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות הנאמנות.

באי.בי.אי מפגינים אופטימיות. לדברי קוק, בבית ההשקעות "מאמינים שבהרבה נכסים בשוק המקומי קיים פוטנציאל גדול". אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר, מדגיש, כי "השוק הישראלי הולך לתפקד טוב יותר משוקי העולם".

מהן המסקנות העולות מתחזיות ששת בתי ההשקעות המרכזיים בשוק לשנת 2013? לפניכם המספרים והנתונים המרכזיים:

4 - זהו מספר בתי ההשקעות (מבין השישה שהעניקו תחזיות כאמור), שהעריכו כי המחצית השנייה של 2013 תהיה טובה יותר מהראשונה. כך למשל, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, מעריך, כי בעוד "המחצית הראשונה של שנת 2013 צפויה להתאפיין בהמשך מגמת ההאטה, בין היתר בהשפעת היעדר תקציב הממשלה, הרי במחצית השנייה המשק צפוי להתחיל להתאושש בהשפעת השיפור בכלכלה העולמית".

גם בהראל מעריכים כי עיקר הפגיעה תהיה במחצית הראשונה של 2013. להערכתם, "רק לאחר שהתמונה תתבהר יותר, וחברות יתחילו לחזור להגדיל השקעות ואולי גם להעסיק עובדים חדשים - גם שוקי המניות יירגעו".

בבית ההשקעות מיטב שותפים לגישה זו, חרף העובדה שלדעתם, מרבית הסיכונים כבר מגולמים בשוק: "אנו לא רואים כיצד החברות סופגות רוח גבית, לפחות בראשית השנה. עיקר החולשה במשק צפוי להיות במחצית הראשונה של השנה, כאשר במחצית השנייה תגבר הצמיחה. לכן, אנו ממליצים לשמור על זהירות באשר לאפיק המנייתי בתקופה הנ"ל".

מנגד, באי.בי.אי סבורים, כי המחצית הראשונה של 2013 צפויה להיות חלשה למדי מבחינת פעילות הסחר בעולם, אך מעריכים כי סביבת צמיחה ואינפלציה מתונות בשנה הקרובה בישראל, יחד עם הצפי להמשך הפחתות ריבית, "מציבים את שוק האג"ח הממשלתי המקומי עם פוטנציאל לרווחי הון, לפחות במחצית הראשונה של השנה".

0.5% - זו הערכת תרומת סקטור הגז לצמיחת המשק ב-2013, לפי אי.בי.אי, תחת ההנחה כי ענף האנרגיה עומד בפני קפיצת מדרגה. בבית ההשקעות מאמינים, כי לאספקת הגז הצפויה ממאגר "תמר" במהלך השנה קרובה, תהיה השפעה חיובית מהותית על ענפי תעשייה עתירי אנרגיה.

"השנים האחרונות היו סוערות מבחינת חברות האנרגיה בשוק המקומי", אומרים באי.בי.אי, וטוענים כי אבן דרך מהותית נוספת ב-2013 תהיה חידוש קידוחי האקספלורציה למטרות נפט: "הצלחה בקידוחים לחיפוש נפט תביא לעליית שווי אדירה, שבשלב זה אינה מקבלת ביטוי בשווי המניות".

גם בבית ההשקעות אפסילון מזהים פוטנציאל רב בפעילות חברות הגז המקומיות לקראת 2013, ומסמנים אותן כסקטור המועדף להשקעה בשנה הבאה. אזולאי אף הגדיר את סקטור הגז במילים "סיפור גדול, שיתחיל ב-2013 ויהיה יותר משמעותי בשנים הבאות", תוך שהוא צופה כי חברות רבות ייהנו מהגדלת רווחים כתוצאה מהשימוש בגז המקומי. לטענתו, "2013 תהיה שנת האנרגיה בארץ ובארה"ב", על רקע ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת למצות מאגרים נרחבים, וההערכות שלפיהן ארה"ב תהפוך למפיקת האנרגיה הגדולה בעולם עד 2020.

גם בהראל פיננסים מעריכים, כי ההשלכות של התחלת הזרמת הגז עשויות להיות דרמטיות מכפי שמעריכים כרגע בשווקים. לפי רבינוביץ, אספקת הגז תקטין את יבוא הדלקים של ישראל, מה שיתמוך בהתחזקות השקל ויקטין את עלויות החשמל לתעשייה המקומית.

44 מיליארד שקל - זהו היקף החוב (בממוצע), שהשוק הקונצרני צפוי לפרוע בשנת 2013, לפי הערכות בתי ההשקעות דש ואי.בי.אי. "בשנה הבאה עשויה לגבור התחרות על כספי המשקיעים מצד שוק ההנפקות הקונצרניות. רמת המזומנים בידי המוסדיים אינה גבוהה, והמשקל של האג"ח הממשלתיות בתיקיהם גבוה יחסית על רקע הגברת הביקוש לאשראי. אלה עלולים לגרום לעליית התשואות", אומרים בדש, שם מאמינים, כי בשנת 2013 השוק הקונצרני ייאלץ למחזר למעלה מ-40 מיליארד שקל.

גם באי.בי.אי משוכנעים, כי בדומה ל-2012, תחום האג"ח הקונצרניות ימשיך לרכז עניין רב גם בשנה הבאה. "סביבת המרווחים הגבוהים ומחנק האשראי המתפתח הובילו חלק מהחברות למציאת אפיקי מימון חלופיים לצורך שירות החוב - מהקצאות פרטיות ועד מימושי נכסים".

בבית ההשקעות סבורים, כי מגמה זו צפויה להימשך, על רקע הצורך בפירעון חוב בהיקף של 48 מיליארד שקל ב-2013. מחישובים שערכו עולה, כי כ-80% מסך תשלומי האג"ח ב-2013 ניתנים למיחזור (60% בנטרול אג"ח הבנקים). "האג"ח נסחרות נכון להיום בתשואות המאפשרות הרחבת סדרה או הנפקת סדרה חדשה על ידי אותו מנפיק".

בבית ההשקעות מדגישים, כי לא מדובר בהערכה לחדלות פירעון של 20% מהשוק הקונצרני, אלא לכך שמתפתח מחנק אשראי, והפתרונות העומדים בפני המגייסות כוללים אפיקי גיוס חדשים.

"דבר אחד בטוח", אומרים באי.בי.אי, "השוק הקונצרני ימשיך לייצר חדשות לבקרים, ויהווה אפיק השקעה משמעותי גם בשנה הבאה".

2% - זהו ממוצע התחזיות של בתי ההשקעות לגובה הריבית במשק בסוף השנה הבאה, לעומת הריבית שעומדת כיום על 1.75%. רוב בתי ההשקעות מעריכים שהריבית במשק תרד בחודשים הקרובים, ותישאר יציבה במהלך המחצית השנייה של 2013.

במיטב צופים, כי ריבית בנק ישראל צפויה לרדת פעם נוספת ואז להיוותר על כנה לאורך רוב השנה. להערכתם, "בשלהי 2013 יחל בנק ישראל מהלך של ריסון מוניטרי קל והריבית תשוב לכדי 2% בסוף השנה". זאת, לאחר הפחתה נוספת של0.25 נקודות אחוז במחצית הראשונה של השנה.

באקסלנס צופים, כי במהלך השנה הריבית במשק תרד ל-1.5% "ואולי אף נמוך מזה". במקביל, הם מונים מספר גורמים שלדעתם תומכים בהמשך הורדת הריבית המקומית, לרבות רכיבי צמיחה חלשים, האטה במשק העולמי, אינפלציה מתחת למרכז היעד ועלייה באבטלה.

בדש מעריכים, כי לקראת סוף שנת 2013 יחל "תהליך נורמליזציה של סביבת הריבית", ומזכירים שהתחלה של עלייה בריבית, אם וכאשר תתרחש, צפויה להוביל לצמצום נוסף במרווחי האג"ח הקונצרניות ולהיטיב עם האפיק.

גם באי.בי.אי מצפים להפחתה נוספת בחודשים הראשונים של 2013, ומסכמים: "מוקדם מדי לדעת אם המשק הישראלי יחווה האטה או מיתון. אין ספק כי הכלכלה הישראלית מגיעה ל-2013 עם תנאי פתיחה פחות טובים מאלה שנרשמו בשנים האחרונות".

איפה צדקנו, איפה טעינו

חלק מהתחזיות שסיפקו בתי ההשקעות בסוף 2011 פגעו במטרה, כמו למשל ההמלצה להתמקד במגזר חיפושי הנפט או באפיק האג"ח הקונצרניות, אך אחרות פספסו, לעתים בגדול.

בדש ברוקראז', למשל, העניקו משקל יתר למניות התקשורת, בנימוק כי "הענף מעניק ניתוק מהתנודות המקרו-כלכליות", וכי "הענף מתומחר במכפילים מכווצים על רווחים מכווצים, כאשר תשואת הדיבידנד מפצה חלקית על הסערה הרגולטורית שהענף חווה". כידוע, הטלטלה בענף זה נמשכה גם השנה, ומדד ת"א תקשורת נחתך ב-34%.

במקביל, בדש המליצו להיזהר ממניות הבנקים, אך מדד ת"א בנקים זינק ב-20%. באי.בי.אי, שהיו שותפים להמלצת "תשואת חסר" על מניות הבנקים, הזהירו גם מפני סקטור הפיננסים. בבית ההשקעות ציינו, כי סקטור זה "מהווה יותר מלכודת מאשר הזדמנות", אולם מניות הפיננסים הוסיפו לערכן 20% בשנה האחרונה.

במגדל שוקי הון טענו לפני כשנה, כשמחיר הזהב היה קרוב לשיא של 2010 (כ-1,900 דולר לאונקיה), שמדובר בסחורה חמה. "מחיר הזהב יפרוץ את רף 2,000 דולר, חד משמעית", פסק אז יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי. מחיר הזהב עומד כעת על כ-1,650 דולר לאונקיה - כ-20% מתחת להערכתו.

אחד הפספוסים הגדולים של בתי ההשקעות היה שיעור הריבית במשק. הריבית החזויה הממוצעת הייתה 2.6%, ובאקסלנס ומיטב צפו כי היא תעמוד בתום 2012 על 3%. חלק מהגופים אף חזו רכבת הרים, שכללה ירידת ריבית במחצית הראשונה "עד רמה אפסית", ועלייה במחצית השנייה או הרבעון האחרון ל-2.5%-3%. הנגיד, סטנלי פישר, הפתיע את השוק גם החודש, כאשר הוריד את הריבית במשק ל-1.75% - הרבה מתחת לתחזיות בתי ההשקעות.

התחזיות וההמלצות
 התחזיות וההמלצות