רייטינג שנתי: 50% מהתוכניות הנצפות - תוכניות ריאליטי

הטלוויזיה ממשיכה לרכז את מרבית תשומת-הלב: היא מובילה בהיקף החשיפה על פני אמצעי מדיה אחרים, וממוצע הצפייה היומי עלה גם השנה ■ ממוצע הפריים של קשת, הזכיינית המובילה, עומד על 26.8% רייטינג

יותר ישראלים נחשפים ביום לטלוויזיה ולעיתונים המודפסים מאשר לאינטרנט. כך עולה מהשוואת נתוני החשיפה של אמצעי המדיה השונים. על-פי נתוני הוועדה למדרוג, שהופקו על-ידי קנטאר מדיה, מדי יום נחשפים 70.3% מהישראלים (יהודים בוגרים בעלי טלוויזיה) לטלוויזיה. זאת לעומת 65.7% מהישראלים שדיווחו כי גלשו לפחות פעם מדי יום במהלך 2012.

בהשוואה לנתוני סקר ה-TGI (קנטאר מדיה מחקרי טי.גי.אי), שפורסמו במחצית הראשונה של 2012, החשיפה לעיתונות המודפסת ביום חול ממוצע עומדת על 66.6%. יש להניח כי בחצי השנה שעברה מאז, שיעור החשיפה לא השתנה מהותית. על-פי אותו סקר, לרדיו הארצי נחשפים 62.8% מדי יום, ולרדיו האזורי 36.3%.

היום, ערב סיומה של שנת 2012, פרסמה הוועדה הישראלית למדרוג את נתוני הרייטינג השנתיים. לידי "גלובס" הגיעו גם נתוני סקר ארצי נרחב, הכולל 3,000 איש, על בסיסו מגייסת המועצה את משקי הבית החברים בפאנל. הסקר שופך אור על הרגלי הצפייה הישראליים.

על-פי הנתונים, לכ-60% מאוכלוסיית בעלי הטלוויזיה יש אמצעי לצפייה נדחית, מתוכם כ-25% מנויים על שירות VOD. נתון אחר של הסקר מראה כי כ-9% מקרב הנבדקים צופים בטלוויזיה באמצעות הטלפון הסלולרי. בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2012 עמד הנתון על 7%. חרף הגידול, נראה כי הצפייה בטלוויזיה באמצעות הטלפון הסלולרי לא מפחיתה את היקף שעות הצפייה במכשיר הטלוויזיה.

זמן הצפייה הממוצע לפרט בשנה זו עומד על 233 דקות - זמן הצפייה הגבוה ביותר מאז ראשית המדידה, לפני 14 שנה. זאת לעומת 232 דקות בשנה שעברה ו-226 דקות לפני שנתיים.

נתח הצפייה בערוצי הברודקאסט בשנת 2012 עמד על 57.5% מסך הצפייה של משקי הבית היהודים בשעות הפריים-טיים. ד"ר יפעת בן חי-שגב, מנכ"לית הוועדה למדרוג, שהתייחסה לנתונים, ציינה כי הגידול בזמן הצפייה בטלוויזיה משקף את עוצמתו של המדיום הטלוויזיוני שמעמדו נותר בלתי מעורער למרות התפתחות מדיומים מתחרים. לדבריה, "התחזקות הטלוויזיה היא אבסולוטית. היא אינה מתרחשת על חשבון מדיומים אחרים. גופי הטלוויזיה כבר מזמן אינם רק גופי שידור, כי אם גופי תוכן שאחראים על ייצור תוכן פופולארי המשודר בפלטפורמות מגוונות".

10 התכניות הנצפות
 10 התכניות הנצפות

הריאליטי עדיין שולט

מנתוני הוועדה עולה כי בשנת 2012 הנשים הישראליות צפו בטלוויזיה הרבה יותר מאשר גברים - 254 דקות בממוצע (נתח צפייה של 58%) לעומת 227 דקות בהתאמה. בן חי שגב מצאה, כי הבדלי המגדר מתחילים מגיל הילדות. בנות בגילאי 4-17 צופות בטלוויזיה בשיעור משמעותי יותר מאשר בנים בגילאים אלו (182 לעומת 166 דקות בהתאמה). עיקר ההבדל בשיעורי הצפייה בין בנים לבנות מתבטא בצפייה בערוצי הברודקאסט ולא בערוצי ילדים.

בני 65 בישראל, צופים 359 דקות יומיות בממוצע בטלוויזיה. בתל אביב צופים בטלוויזיה יותר מבכל מקום אחר בארץ - 284 דקות בממוצע. הצפון, הוא חבל הארץ בו הצפייה הנמוכה ביותר רק 214 דקות בממוצע.

חודש ינואר האחרון היה הנצפה ביותר במהלך השנה עם 250 דקות צפייה ממוצעות ביום לצופה. בחודש זה שודרו לראשונה בו זמנית על המשך, ענקיות הרייטינג "האח הגדול", The Voice ו"הישרדות".

ד"ר בן חי שגב, ציינה כי התמהיל הז'אנרי מכיל השנה פחות ריאליטי ויותר חדשות, תחקיר ודוקו. לדבריה, לשיעורי הצפייה בחדשות בארץ אין אח ורע בעולם. "הישראלים מחוברים בטבורם לחדשות ואקטואליה כחלק משגרת יומיום קיומית. הבדל נוסף בינינו ובין העולם המערבי, נוגע לכך ששם ז'אנר הריאליטי מפנה מקומו לז'אנר הסדרות, בשעה שאצלנו הוא עדיין דומיננטי".

מחצית מבין 10 התוכניות הנצפות ביותר השנה הן תוכניות ריאליטי. ממוצע הצפייה של עונה זו של "האח הגדול" עמד על 41% צפייה. עונה זו של "מאסטר שף" עומדת על 36.9% צפייה ואילו העונה השנייה של The Voice גוברת על העונה הראשונה, לפי שעה, ועומדת על 36.9% צפייה. שתי העונות משולבות בתוכניות הנצפות השנה.

בעשירייה הבכירה, יש שתי נציגויות ל"ארץ נהדרת" - שחולקה על-ידי קשת לשתי עונות בשנה החולפת (למעשה עכשיו משודרת העונה השלישית השנה). השידור המיוחד של "ארץ נהדרת" בזמן מבצע עמוד ענן הוא המשדר הנצפה ביותר השנה עם 36.7% צפייה. לשם השוואה בטקס יום הזיכרון צפו בערוץ 2 30%.

התוכנית "הפרלמנט" סוגרת את העשירייה עם 28.9% רייטינג.

ממוצע שידורי מהדורת הלילה המוקדמת של חדשות 2 במהלך מבצע עמוד ענן עמד על 29.8% צפייה. אין אף דרמה בין עשרה התוכניות הנצפות.

לדברי בן חי שגב, "אחת הסיבות שאנחנו רואים פה פחות דרמות, היא היעדר אופק כלכלי ואופק רגולטורי עבור גופי השידור בארץ. יצירת סדרות המבוססות על המשכיות של כמה וכמה עונות, מצריכה אויר לנשימה. המציאות בארץ אינה מאפשרת את הביטחון הזה ולכן הריאליטי הוא פתרון טוב".

קשת מובילה את הזכייניות

טקס פתיחת האולימפיאדה ששודר בערוץ 1 בחודש יולי 2012 זכה לרייטינג נאה של 19.9% בקרב משקי בית יהודיים. משחק היורו הנצפה ביותר היה המשחק בין ספרד ואיטליה ששודר בערוץ 10. הוא זכה לרייטינג של 27.1% בקרב משקי בית יהודיים, ו-25.7% בקרב מ.ב בכלל האוכלוסייה.

קשת, היא הזכיינית המובילה גם השנה. היא מחזיקה ב-6 מבין 10 התוכניות הנצפות השנה, וב-6 מהמשדרים הנצפים השנה. ממוצע הפריים שלה (21:00-23:00) לשנה זו, עלה בשתי נקודות ל-26.8% צפייה, והוא הגבוה שלה אי פעם. למרות חודשי קיץ חלשים ביום, גם רשת התחזקה השנה ב-1.1 נקודות, ל-19.6% צפייה בממוצע הפריים טיים. זאת בזכות חודשי צפייה חזקים בראשית השנה ובסופה הכוללים את The Voice, "המירוץ למיליון", "דייט בחשיכה", ו"כלבוטק".

ערוץ 10, למרות הקשיים הקיומיים, שמר על יציבות וגמר את השנה עם ממוצע פריים של 9%, השני הגבוה בתולדותיו.

10 התכניות הנצפות
 10 התכניות הנצפות