בקופ"ח מאוחדת נדהמו מהקפאת ההליכים של האחים עובדיה

"הם שכנעו אותנו שהחברה יציבה וחזקה, ופתאום רואים בור של 85 מיליון שקל" ■ ביהמ"ש האריך את צו הקפאת ההליכים לחברת הניקיון עד יום חמישי הקרוב

סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז, השופט אילן שילה, האריך היום (ב') את צו הקפאת ההליכים שניתן בסוף השבוע לחברת הניקיון האחים עובדיה, עד ליום חמישי הקרוב. בנוסף, הוציא השופט צו שמורה לחברת החשמל ולכל ארגון אחר שמעסיק בחצריו עובדי ניקיון של האחים עובדיה, להעביר לחברה את התשלומים בגין החודשים נובמבר ודצמבר, לצורך תשלום משכורות.

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט נחשפה התמונה המורכבת של ענף הניקיון בישראל, שמאופיין בתחרות עזה שמביאה לעתים קרובות למכרזי הפסד - כאלה שפוגעים בדרך כלל בעובדים. הנאמנות שמונו להליך, רו"ח עליזה שרון ועו"ד קרן רייכבך סגל, טענו כי מבדיקה ראשונית שביצעו עולה כי חלק מחוזי ההתקשרות של האחים עובדיה הם למעשה גירעוניים. בעוד אלה טוענות כן, הזדעק עו"ד אייל בליזובסקי המייצג את רשות שדות התעופה, שבחצרה מועסקים כ-600 מתוך 2,900 עובדי האחים עובדיה. "מתוך המחזור של החברה כנראה שכ-50 אחוז בא מרשות שדות התעופה, מה שמעמיד בצל גדול את הטענה של הנאמנות על חוזים גירעוניים", הבהיר. "כשאומרים שני דברים לבית המשפט: שהחוזים גרעונים, והחוזים הם הנכס העיקרי של החברה, אז מה התוחלת?", שאל. בליזובסקי הסכים להעביר כספים לחברה לטובת תשלום משכורות, אך סירב לוותר לחברה על הערבויות שהפקידה והוסיף כי חלק מהחוזים עם האחים עובדיה רגישים מבחינה ביטחונית ועל כן אין מנוס מכך שרשות שדות התעופה תיערך לקראת מכרזים חדשים. המשמעות במקרה של מכרז חדש: לפחות חלק מעובדי הניקיון יפוטרו ובמקום יועסקו חדשים על ידי קבלן אחר, ובכל מקרה גם אלה שייקלטו יאבדו את רצף העסקתם.

עו"ד מומי דהן, שמייצג את קופת חולים מאוחדת שבחצרותיה מועסקים כ-500 עובדי ניקיון של האחים עובדיה, חשף תמונה מורכבת עוד יותר. ,כשראינו את הבקשה להקפאת הליכים היינו בהלם", סיפר דהן. לדבריו, רק לפני חודש וחצי מאוחדת פסלה השתתפות במכרז מצד האחים עובדיה, לאחר שבדיקה שביצעה ועדת המכרזים העלתה חשש לאיתנותה הפיננסית. חברת האחים עובדיה, מסתבר, פנתה לבית המשפט בדרישה לבטל את פסילתה, ואף הציגה חוות דעת מומחית שלפיה החברה איתנה מבחינה פיננסית. "ועדת המכרזים המשיכה את ההליכים, האחים עובדיה ישבו בפנינו בראיונות, שאלנו שאלות והם הסבירו לנו כמה החברה יציבה וחזקה ומשלמת את כל התשלומים השוטפים לעובדים, ופתאום אנו רואים בור של 85 מיליון שקל". עו"ד דהן ציין כי באתרים מסוימים של הקופה כבר בימים אלה נכנס קבלן חדש, ומרבית העובדים שהועסקו קודם על ידי האחים עובדיה יועסקו מחדש.

לחברת האחים עובדיה חובות בסך כ-86 מיליון שקל, בהם כ-36 מיליון שקל חובות לעובדים, 22 מיליון שקל לרשות המסים, 14 מיליון שקל לבנק הפועלים, 7 מיליון שקל למוסד לביטוח לאומי, 6.3 מיליון שקל לבנק דיסקונט ו-1.3 מיליון שקל לבנק מזרחי טפחות. במסגרת הנימוקים להארכת צו הקפאת ההליכים כתב השופט: "המדובר בחברה המעסיקה כ-2900 עובדים, ודומה שעניין זה הוא בראש מעיינם של הנאמנות ואף בראש מעייניו של בית משפט זה".