הסטטיסטיקן הראשי בלמ"ס פוטר היום בהודעת אי-מייל: "לא כך מסיימים יחסי עבודה של 11 שנה"

פרופ' יצחקי הדהים הבוקר את העיתונאים שהגיעו למסע"ת שגרתית בלמ"ס: "ירדתי להיפרד מכם. הממשלה החליטה באי-מייל לא להאריך החוזה שלי" ■ משרד רה"מ: "כהונתו הסתיימה לפני שנה וחצי והוארכה באופן חריג"

"לפני חמש דקות קיבל מנהל מינהל בלמ"ס הודעת אי-מייל לפיה הממשלה החליטה שלא להאריך את החוזה שלי. לכן, החל מחצות, אני כבר לא הסטטיסטיקן הממשלתי. אז ירדתי להיפרד מכם. אם אתם שואלים אותי, זו לא צורה נאותה לסיים יחסי עבודה. הייתי מצפה ליחס אחר. לא כך מסיימים יחסי עבודה של 11 שנה, בעיקר כאשר הלמ"ס השיגה הישגים לא מבוטלים במהלכן". כך אמר היום (ב') פרופ' שלמה יצחקי, הסטטיסטיקן הממשלתי של מדינת ישראל בתום מסיבת העיתונאים המסורתית לרגל השנה האזרחית החדשה בו נחשפו נתוני הצמיחה.

העיתונאים ושאר עובדי הלמ"ס שנכחו במסיבת העיתונאים נותרו המומים ולא ציפו להודעה כזו. העיתונאים שנכחו גם החלו לשאול שאלות כגון האם נבחר סטטיסטיקן ממשלתי חדש אחרי יותר משנה של חיפושים, מי ימונה לממלא מקום עד מינוי הסטטיסטיקן, והאם דבריו של יצחקי השבוע שפורסמו ב"גלובס" נגד הממשלה ופקידי האוצר הם אלו שמסבירים מדוע, לפתע, וללא הודעה מוקדמת, החליט משרד ראש הממשלה הממונה הישיר על הלמ"ס להפסיק בפתאומיות את הארכת כהונתו של יצחקי.

במהלך השנה וחצי אחרונה כיהן יצחקי בתפקידו למרות שהממשלה הייתה צריכה למנות סטטיסטיקן חדש. במהלך תקופה זו, הממשלה הייתה מארכת את כהונתו של יצחקי כל 3 חודשים ל-3 חודשים נוספים. יצחקי, הידוע באמירותיו החריפות, לא הסתיר במהלך התקופה האחרונה כי הארכות הללו ואי מינוי סטטיסטיקן חדש "הורסות את הלמ''ס". יצחקי לא ידע במהלך השנה וחצי האחרונות אם מאריכים את כהונתו או לא. אתמול התכנסה "ועדת החריגים" בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, שם הוחלט על אי המשך כהונתו של יצחקי.

גורמים בממשלה המעורבים בסוגיה מסרו כי "הצגת דבריו של יצחקי אינה מדויקת. הוא ידע כבר אתמול שלא יאריכו לו את הכהונה. הוא לא היה מופתע".

לפני ימים מספר התבטא יצחקי בחריפות נגד הממשלה ופקידי האוצר והאשים אותם ביצירת הריכוזיות במשק. "גלובס" פרסם את דבריו של יצחקי בכנס במכון ון ליר אשר חוללו מהלומה גדולה: "מה שקורה בשוק ההון זה מדהים. הפרטת מערך הפנסיה גרמה לריכוזיות האדירה של שוק ההון- אני קורא לזה "שוד הפנסיה הגדול".

"דמי הניהול הפך למס שעובר מעניים לעשירים. אני הערכתי את המס הזה. זה סדר גודל של 25% מהפרשות לפנסיה שזה כמו לתת שלוש שנים של שכר ממוצע במשק לעשירים: הם לוקחים 2%, בטווח הארוך התשואה לא עולה על 4%, לכן מי שמנהל את הפנסיה לוקח את 50% ממנה ולא נושא בסיכון. אני לא יודע מי עשה את הסידורים הללו אבל כך הצמחנו קבוצות של עשירים של חלקם הם יוצאי האוצר. תבדקו מי מנהלי קרנות הפנסיה - יוצאי האוצר. אני כל הזמן אומר את זה: ההפרטה הטובה ביותר היא זו שכתוצאה ממנה הפקיד בונה לעצמו את מקום העבודה העתידי שלו", דברי יצחקי.

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "כהונתו של פרופ' שלמה יצחקי כסטטיסטיקן הממשלתי הסתיימה עוד לפני שנה וחצי. מאז, הוארכה הכהונה באופן זמני וחריג מספר פעמים עד שייבחר המועמד המחליף. חשוב לציין כי הממשלה פועלת על פי עקרון קציבת כהונה של בעלי תפקידים בכירים במגזר הממשלתי במטרה להבטיח את רענון בעלי התפקידים הבכירים בשירות המדינה. הליך בחירותו של הסטטיסטיקן הממשלתי החדש יושלם בימים הקרובים. בשל כך, לא מצאה ועדת החריגים לנכון צורך להאריך שוב את המינוי בניגוד לעקרון שנקבע".