ארגון שחקני הכדורסל עותר לבג"ץ בעניין השחקנים הזרים

בארגון דורשים ממשרד הפנים להפסיק את חלוקת היתרי העבודה המתחשבת לשחקנים הזרים, ומבקשים לקבוע קריטריונים נוקשים להעסקתם

שבוע אחרי שבית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי ספורטאים אמריקאים פטורים ממס עד הכנסה של 12 אלף דולר בחודש, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובספורט", מחריף ארגון שחקני הכדורסל בישראל את המאבק נגד שילוב של שחקנים זרים בליגות הכדורסל הישראליות.

הארגון, בשיתוף עם הסתדרות המעו"ף, יעתור לבג"ץ כנגד משרד הפנים עקב "מדיניותו המקלה במתן אישורים לשחקנים זרים המגיעים לשחק בישראל".

"יד קלה על ההיתרים"

בהסתדרות טוענים כי "לפי המצב החוקי במדינת ישראל, הנשען על חוק עובדים זרים וחוק הכניסה לישראל, לא ניתן לייבא עובדים זרים ללא כל הגבלה. על מנת לייבא עובד זר לארץ - ושחקן זר הוא עובד זר לכל דבר ועניין - יש לקבל היתר ממשרד הפנים. לפי תכלית החקיקה הנ"ל יש לתת את ההיתר רק כאשר אין היצע של עובדים מקומיים בתחום, כמו בחקלאות או בבניין, או כאשר מדובר במומחה בתחום שלא קיים במדינה".

נכון להיום רשאית קבוצה בליגת העל בכדורסל להעסיק עד 8 זרים במהלך עונת משחקים, "דבר שגרם לפגיעה קשה בציבור העובדים הישראלי בענף הכדורסל המקצועני", זאת בהשוואה לשני שחקנים זרים בלבד רק לפני 15 שנה.

במסגרת ההליך המשפטי הפורמלי, הוציאה היום (ג') ההסתדרות, באמצעות היועץ המשפטי יחיאל שמיר, פנייה מוקדמת לשר הפנים ולשר התמ"ת. את הפנייה הוביל יו"ר ארגון שחקני הכדורסל, ניר אלון.

בפנייתה, טוענת הסתדרות כי "לממונה על יחידת הסמך לעובדים זרים שיקול-דעת אם להעניק את ההיתר, לאחר קבלת המלצה של ועדה מקצועית מייעצת, לפיה הנתין הזר הוא בעל מומחיות או כישורים מיוחדים... בפועל, למיטב הידיעה, ולמרבה הצער, ידו של הממונה קלה על מתן ההיתרים, והיתרים להעסקת ספורטאים זרים ניתנים ללא כל בדיקה קונקרטית".

במסגרת סקירה מקיפה מציג ארגון השחקנים את נתוני הפעילות של כדורסלנים זרים בליגת העל העונה, מהם עולה כי "שחקנים זרים משתתפים רוב המשחק ונהנים כמעט מ-160 דקות משחק מתוך 200, דהיינו 80% מדקות המשחק ניתנים לעובדים הזרים, והשוק הישראלי נאבק על השתתפות ב-20% בלבד".

"לפיכך, אנו דורשים כי כבוד השר יורה על הפסקת מתן היתרים לעובדים זרים בתחום הכדורסל המקצועני, וזאת עד לקביעת נהלים מפורטים, אשר יבטיחו שהיתרים לכדורסלנים זרים יינתנו רק במקרים בהם ברור כי הבאתם לארץ לא תפגע בשחקני הכדורסל הישראלים ורק למועמדים בעלי כישורים ייחודיים ומוכחים אשר אינם בנמצא בארץ".

מי הוא זר "מומחה"?

בין היתר מציעים בהסתדרות מספר קריטריונים לפיהם יוגדר שחקן זר כ"מומחה", שיאפשר לו לקבל רישיון עבודה: כך למשל, יותנה האישור כפי הנהוג במדינות מערביות כגון בליגה הראשונה בכדורגל באנגליה - רק שחקנים זרים הנמנים על סגל הנבחרת הלאומית במדינה הזרה ובעלי מספר מינימלי של הופעות באותה נבחרת לאומית זרה, רשאים לקבל היתר עבודה. בהסתדרות מציעים כקריטריון "מומחה" שחקן ששיחק במפעל אירופי בכיר - יורוליג או יורוקאפ, או לחילופין שחקן שיחזיק בסטטיסטיקות משחק במשך מספר שנים בליגה ידועה (דוגמת ה-NBA), שיוכיחו כי הוא אכן בעל יכולות משמעותיות בתחומו.

כמו כן, דורשים בהסתדרות כי הבאת "מומחה" אמורה להציג תמונה ברורה לפיה ככזה מדובר בעובד בעל עלות שכר גבוהה משמעותית מעובד ישראלי, דבר שלא בא לידי ביטוי היום בשל סוגיות המס ממנה נהנים השחקנים הזרים.

מדובר על הפעם השנייה שבה ההסתדרות פונה לבג"ץ בנושא העסקת כדורסלנים זרים. הפעם הקודמת היתה ב-2002, כשאז עסקה הפנייה אך ורק בנושא הקלות המיסוי להם זוכים הזרים.