נעילה חיובית בבורסה ברקע הסרת איום המצוק הפיסקלי

בבורסות אירופה נרשמות עליות חדות; מגמה חיובית מובהקת בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ■ בית הנבחרים האמריקאי אישר את ההבנות שהושגו בין הבית הלבן ונציגי הרפובליקנים

יום המסחר בבורסה באחד העם (ד') ננעל במגמה חיובית בהמשך ישיר ליום האתמול ברקע עליות שערים חדות בבורסות אירופה ובחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. הבוקר (שעון ישראל) הושג האישור הסופי של בית הנבחרים האמריקאי להבנות שהושגו בין הבית הלבן ונציגי הרפובליקנים.

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון: "הבורסה פתחה את השנה ברגל ימין כתוצאה ישירה של התפוגגות הפחד ועליית התיאבון לנכסי סיכון. החשיפה הישירה של הציבור הישראלי לשוק המניות לא גבוהה והוא מוטה חזק לאחזקה בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני. זו הסיבה שבגללה גופים רבים מעריכים שהשנה הנוכחית יגדיל הציבור את הרכיב המנייתי. מאידך, בצד המפסיד של שוק ההון ביומיים האחרונים מצויים מחזיקי האג"ח הממשלתיות הארוכות שחלקם שכחו כי ניתן להפסיד כסף והרבה בתרחיש עליית תשואות".

עוד מוסיף פגוט: "למרות הירידות באפיק, מוקדם מדי להספיד את האפיק הממשלתי הארוך בגלל הסביבה האינפלציוניות הנמוכה והיעדר האלטרנטיבות בסביבת הריבית הנוכחית. במידה והאופטימיות הקוסמית תימשך בשבועות הקרובים ועימה שיפור מתמשך בנתונים הכלכליים - הרי האפיק הממשלתי הארוך עלול להמשיך לסבול מהתפוגגות ציפיות הפחתת ריבית במשק מחד ומזחילת תשואות החוב הממשלתיות בארה"ב כלפי מעלה מאידך".

לאחר התפתלויות ומאבקים עקרים של הימין הרפובליקני, אישר הבוקר בית-הנבחרים של ארה"ב הצעת חוק שתמנע את נפילתה של ארה"ב מהצוק הפיננסי. ההצעה התקבלה ברוב של 257 צירים (כמעט כל הדמוקרטים ורפובליקנים מתונים) לעומת 167 (רפובליקנים ימניים). קודם לכן אושרה ההצעה ברוב גדול בסנאט. הנשיא ברק אובמה יחתום על החוק היום.

בנאום קצר בבית הלבן, לאחר שהצעת החוק עברה את משוכת בית-הנבחרים, אמר הנשיא, כי הוא מוכן לעבוד יחד עם הרפובליקנים ובמחווה כלפיהם הכריז שיש הוצאות בלתי נחוצות במנגנון הממשלתי. הוא רמז שיהיה מוכן להסכים להתייעלות בביטוח לאומי ומדיקייר, כדי שתכניות אלה יוכלו לעמוד באתגרי הצטרפותם של בייבי בומרס למעגל הגימלאים. דרישה לקיצוצים בביטוח הלאומי ומדיקייר היא אחת הדרישות המרכזיות של הרפובליקניים, אך מחוקקים דמוקרטיים כבר הבהירו שיתנגדו לכך בתוקף.

אפריקה מקדימה תשלומים

מקצה השיפורים עזר, ו-42% בעלי האג"ח של אפריקה ישראל , הסכימו להצעת הרכש חליפין של האג"ח של החברה. חברת ההשקעות שבשליטת לב לבייב, תחליף 1.5 מיליארד שקל ע"נ של סדרת האג"ח היחידה שנותרה לה, כ"ו. המהלך נעשה במסגרת מאמצי החברה להקטין את היקף ההתחייבויות שלה וביסוס איתנותה הפיננסית ונתמך בקופת המזומנים הגדולה שלה.

מבין המניות הבולטות אתמול בשוק, מניות הבנקים כגון הפועלים ולאומי בלטו לטובה על רקע החדשות הטובות בתחום המאקרו מארה"ב.

מניית כיל רשמה ירידה לאחר שהגיבה באדישות ל"התקפלות" של חברת קנפוטס בפני הסינים, לאחר שירדה אתמול ב-2.8%. קרטל האשלג הקנדי - הכולל את חברת פוטאש, אגריום ומוזאיק - מצמץ ראשון במו"מ עם הלקוח הגדול ביותר שלו (סין) והעניק לו הנחה משמעותית במחיר. החוזה נסגר במחיר שם 400 דולר לטון אשלג, נמוך ב-70 דולר לטון מההסכם הקודם בחודש מארס וב-30 דולר מהציפיות בשוק, כך שמדובר בעסקה שלילית מבחינתה של כיל.

החברה לישראל ירדה. היום דיווחנו כי הצרות של בטר פלייס נמשכות. מנתונים ראשוניים עולה כי בחודש דצמבר מסרה יצרנית המכונית החשמלית שנמנית עם קבוצת החברה לישראל 5 מכוניות חשמליות בלבד. מדובר בנתון החודשי הנמוך ביותר של החברה מאז החלה לשווק את המכוניות בישראל. עוד נודע ל"גלובס", כי לחברה יש מלאי של מאות מכוניות בנמל שחלקן מתקרבות ל-12 חודשים ממועד הייצור, מה שיאלץ את החברה לבצע רישוי עצמי ולספוג הורדת ערך של המכוניות.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]