גילה: "אנו שוקלים להכריז על קבוצת מזון כקבוצת ריכוז"

הממונה על ההגבלים העסקיים: "חוק המזון, שנוסח בעקבות המלצות ועדת קדמי, צפוי להביא בשורה אמיתית לציבור הצרכנים בישראל"

רשות ההגבלים העסקיים מקיימת בדיקה מתקדמת, לקראת הכרזה על קבוצה מתחום המזון כקבוצת ריכוז - כך אמר היום (ד') הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, בכנס שערכה הרשות בתל-אביב.

גילה הדגיש את התחומים המרכזיים שבהם פועלת הרשות וישפיעו בעתיד על כיס הצרכנים: הגז הטבעי, חברות האשראי ותחום המזון.

"בשורה אמיתית"

ביחס ליוזמות החקיקה שירחיבו את יכולה של הרשות להיאבק בריכוזיות בשווקים מסוימים, אמר גילה כי "יוזמה ברוכה וחיונית של הממשלה היא זו של חוק המזון, שנוסח בעקבות החלטת הממשלה שאימצה את המלצות ועדת קדמי. החוק הזה הוא צפוי להביא בשורה אמיתית לציבור הצרכנים בישראל.

"החוק המוצע נותן לנו כלים חדשים לטפל בבעיות התחרותיות בשוק המזון. הוא מאפשר לנו למנוע מרשת שיווק שהיא חזקה באזור מסוים לפתוח סניף חדש באותו אזור, כדי לעשות מקום שם לרשתות קטנות מתחרות, שלא פועלות שם. חוק המזון יאפשר לנו גם למנוע מספקים גדולים להוציא מהמדף ספקים קטנים, ולמנוע מספקים גדולים לשדל רשתות לא להתחרות זו בזו".

לדבריו, "יש לנו ברשות ההגבלים כמה מועמדים בולטים להכרזה על קבוצות ריכוז. אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים בבדיקה. אחת הקבוצות המרכזיות שנבדקות היא מתחום המזון".

שר התמ"ת, שלום שמחון, אמר בכנס כי "בשנת 2013 נציין חצי יובל לחקיקת חוק ההגבלים. השינוי המשמעותי והמהותי ביותר במסגרת הצעת החוק המקורית היה בנושא אישור מיזוגים, שמקבל בשנה האחרונה משנה תוקף במסגרת עבודת הרשות. נותר תיקון אחד, בתחום מהותי לכלל הציבור ולשכבות החלשות בפרט, שעדיין זקוק לדחיפה האחרונה שלנו חברי הכנסת - תחום המזון. אני מקווה שחוק המזון יחוקק בהקדם, על מנת להגדיל את התחרות בשוק המזון".

עלייה בעצירת מיזוגים

במקביל פירסמה רשות ההגבלים את סיכום פעילותה בשנת 2012, שממנו עולה כי חל גידול משמעותי בעצירת מיזוגי חברות. מהנתונים עולה כי ב-2012 הוגשו לרשות ההגבלים העסקיים 131 בקשות להתמזג, מתוכן 4 בקשות לא יצאו לפועל כתוצאה מהתנגדות (כ-3.1%), וב-4 מקרים נוספים הבקשות נמשכו לפני הכרעה בעקבות עמדה מקדמית של הרשות כי המיזוג לא יאושר. בנוסף, 6 בקשות למיזוגים (כ-4.6%) אושרו בכפוף לתנאים מגבילים, והיתר (כ-92.4%) אושרו ללא תנאים.

ברשות ההגבלים אומרים כי "מדובר בעלייה חדה במספר המיזוגים שהעלו חששות גדולים מדי לפגיעה בתחרות או בציבור ולעלייה בריכוזיות של השווקים, ונעצרו על-ידי רשות ההגבלים".

ממוצע ההתנגדויות למיזוגים ב-8 השנים שקדמו ל-2012 עמד על 0.6% לשנה.