הרשתות הכי נחשקות בקניונים: קסטרו, זארה, צומת ספרים, גרג ואלדו

כך עולה מסקר שנערך בקרב 40 מנהלי קניונים ומרכזי מסחר ■ ה"נחשקות" הזאת שווה כסף ומעניקה יתרון תחרותי לאותן רשתות, שזוכות לעדיפות בכניסה לקניון, ללוקיישן מועדף ולעיתים גם לדמי שכירות נמוכים ולמימון בניית החנויות

קטגוריה כללית

צומת ספרים מובילה

צומת ספרים היא הרשת הנחשקת ביותר בקטגוריית "כללי". הרשת זוכה אמנם לתמיכה של 11 מתוך 40 המשתתפים בלבד (27.5%), אבל הדבר נובע גם מכך שמדובר בקטגוריה מאוד מפוזרת.

כרשת השנייה הנחשקת בקטגוריה זו נבחרה רשת הספרים סטימצקי, בה בחרו 17.5% מהמשתתפים. כך, יחד עם צומת ספרים, הצליחו רשתות הספרים לגבור על כל רשתות הדרגסטור, טיפוח, מתנות, כלי בית, תכשיטים ועוד, וגרפו יחד תמיכה של 45% מהמשתתפים בסקר.

עד לפני שנים אחדות, הנוכחות של צומת ספרים בקניונים הייתה מצומצמת, והיא פעלה בעיקר בפאוור סנטרים. התחרות הקשה בענף הספרים ומלחמות המחירים בין צומת ספרים לסטימצקי העירו את הענף ואת המכירות - וגם את הקניונים ששואפים לקחת חלק בעוגה שגדלה.

בית-קפה

קפה גרג: קפיצת מדרגה אדירה ב-3 שנים

בחירת מנכ"לי הקניונים ברשת קפה גרג כרשת בתי-הקפה הנחשקת בישראל, מעידה על כברת הדרך וקפיצת המדרגה האדירה שרשת זו עשתה ב-3 השנים האחרונות.

19 מתוך 40 המשתתפים (47.5%) בחרו בה כרשת הנחשקת, וקפה גרג הצליחה לעבור את שתי רשתות הקפה הגדולות: ארומה וקפה קפה.

גרג הוקמה ב-1994 כאספרסו בר מקומי על-ידי בחור אמריקאי בשם גרג במרכז הכרמל שבחיפה. בשנת 2000 עברה הבעלות על הסניף לידי יאיר מלכה וגלעד אלמוג, ובשנת 2008 הצטרף לשותפות ניר אדרי. הרשת מונה כיום 88 סניפים בפריסה ארצית, מרביתם מופעלים על-ידי זכיינים.

הרשת מאופיינת בתפריט רחב הכולל גם ארוחות מלאות, ובימים אלה היא משיקה מועדון לקוחות של הרשת, שבמסגרתו תמורת דמי חבר של 25 שקל בשנה, יוענקו 10% הנחה ועוד שורת הטבות.

אופנה ישראלית

קסטרו: תשובה ישראלית לאופנה הבינלאומית

רשת האופנה קסטרו נבחרה על-ידי 28 מבין 40 המשתתפים בסקר (70%) כרשת האופנה הישראלית הנחשקת ביותר. לנחשקות של קסטרו יש משמעות כספית, וכבר היום היא זוכה לשכר דירה מועדף בקניונים וגם למימון פתיחת חנויות בפאוור-סנטרים ובקניונים פחות מרכזיים, שרואים בה עוגן.

המימון הזה איפשר לקסטרו להרחיב משמעותית את הפריסה גם לפריפריה, מתוך תפיסה שהדבר יקל עליה את התחרות מול המותגים הבינלאומיים, כאשר היא תביא לצרכנים את חוויית הקנייה קרוב לבית.

קסטרו הוא מותג אופנה מוקפד ומושקע, שהחדירה המואצת של המותגים הבינלאומיים לישראל רק חידדה אותו. בשנה החולפת מתחה קסטרו את המותג לביגוד מחויט לגברים תחת הקולקציה "בלאק" להלבשה תחתונה, והוא כולל היום גם תיקים ובישום ממותג קסטרו.

גבי רוטר, מנכ"ל ומבעלי רשת קסטרו, אומר ל"גלובס" כי "אנחנו בונים את המותג כתשובה הישראלית לכל המותגים הבינלאומיים שמגיעים לארץ, וכאחד שיוביל את שוק האופנה הישראלית. התפקיד הוא להמציא כל הזמן את הגלגל מחדש, ולשם כך אנחנו כל הזמן מחדשים, מרחיבים ומעשירים את הקולקציה".

רשת קסטרו מונה היום 116 חנויות, ש-48 מתוכן הן חנויות משולבות לגברים ולנשים. הצרכן הישראלי מוציא על המותג כ-780 מיליון שקל בשנה (כולל מע"מ).

אופנה בינלאומית

זארה: הקניונים מכניסים בשבילה את היד לכיס

רשת האופנה זארה הצליחה לבסס את מעמדה כמותג הבינלאומי המוביל בישראל, שזוכה לרמת נחשקות גבוהה במיוחד בקניונים. 27 מתוך 40 המשתתפים (67.5%) בחרו בזארה כמותג האופנה הבינלאומי הנחשק.

כשמדובר בזארה, הנחשקות הזו שווה הרבה כסף. זארה פותחת חנויות באופן סלקטיבי, והקניונים מכניסים את היד לכיס על מנת להביא את המותג אליהם.

כפי שנחשף ב"גלובס", קניון עיר ימים שילם לקבוצת זארה 12 מיליון שקל על מנת שזו תיכנס לקניון - חלק עיקרי מהסכום שולם עבור המותג זארה. הדבר מעניק לזארה יתרון תחרותי משמעותי.

את התחזקותה של זארה ניתן לראות היטב גם ברמת התמחור ברשת. מכירות סוף העונה, ששיקפו בעבר מחירים זולים במיוחד, הלכו ונעלמו, והיום גם בסוף העונה ההנחות מאוד מוגבלות, ורמת המחירים גבוהה יחסית.

קבוצת זארה ישראל נמצאת בבעלות ג'ואי שוובל וחנן אליטוב, שרכשו לפני שנים אחדות את חלקה של אפריקה ישראל בקבוצה. החברה אינה חושפת נתונים, אך לפי הערכות, המותג זוכה לשיעורי רווחיות גבוהים בענף, והצרכן הישראלי מוציא בחנויות המותג כ-700 מיליון שקל בשנה (כולל מע"מ).

הנעלה

אלדו: מקבל עדיפות בדמי השכירות

רשת אלדו של סם נזרי היא רשת ההנעלה הנחשקת בעיני 23 מתוך 40 המשתתפים (57.5%). הסניף הראשון בארץ נפתח במארס 1995, וכיום מונה הרשת 60 סניפים, כולם בבעלות נזרי, המשמש כזכיין של החברה הבינלאומית.

"הענף היה מאוד מפוזר בארץ. היו המון חנויות הנעלה פרטיות וגם לא מעט רשתות הנעלה שנעלמו. היום הענף קשה יותר, ואם שחקן אינו מקצועי - הוא לא יכול להצליח בו", אומר נזרי.

לדבריו, "בקטגוריית הנעליים לגברים אנחנו שולטים בשוק, ואילו בנשים אין לנו מתחרה משמעותי, וכל שחקן לוקח קצת - כמו ניין ווסט, סטיב מאדן, נעלי גזית וקליגולה. הקניונים לא רק נותנים לי עדיפות, אלא מחפשים אותי ורוצים אותי בכל הקניונים. הגעתי למצב שאם קניון רוצה תמהיל נורמלי בתחום ההנעלה, הוא חייב אותי".

- המותג מקבל עדיפות בדמי השכירות?

"בוודאי".

לדברי נזרי, בשנת 2012 הוציא הצרכן הישראלי 152 מיליון שקל על המותג אלדו (כולל מע"מ).

מתודולוגיה: כך בוצע הסקר

בסקר מיוחד שנערך בקרב 40 מנהלי קניונים ובכירים בענף, הם התבקשו לדרג את הרשתות הנחשקות ביותר בקניון ב-5 קטגוריות: אופנה ישראלית, אופנה בינלאומית, רשת קפה, רשת הנעלה ורשת נוספת שאינה נכללת בקטגוריות אלה כמו למשל ספרים, מתנות, כלי בית, אופנת בית, צעצועים ועוד.

בדירוג השתתפו מנכ"ל עופר השקעות, אבי לוי; מנכ"ל מליסרון, משה רוזנבלום; מנכ"ל ביג מרכזי קניות, איתן בר-זאב; מנכ"ל קניוני עזריאלי, פאר נדיר; מנכ"ל גזית ישראל, רונן אשכנזי; מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן; המשנה למנכ"ל גזית ישראל, ירון אשל; מבעלי דיזינגוף סנטר, אדם אדרי ואלון פילץ; יו"ר ועידת הקניונים ומנכ"ל קניון גן העיר, דדי ריזל; סמנכ"ל ביג מרכזי קניות, חי גאליס; סמנכ"ל נכסים בשיכון ובינוי, אלירן דן; ומנכ"ל פרומול, עופר שחטר.

כמו כן, לקחו חלק בדירוג מנכ"לי הקניונים הבאים: מנכ"ל קניון מלחה, גדעון אברמי; מנכ"ל קניון רמת-אביב וקניון סביונים, אורי אבל; מנכ"ל קניון עזריאלי תל-אביב, אופיר אורן; מנכ"ל הקריון, דודו שגיא; מנכ"ל הקניון הגדול בפתח-תקווה, ניר ברקן; מנכ"ל קניון מול הים, ישראל בטיטו; מנכ"לית קניון איילון, רינה טל; מנכ"ל G כפר-סבא, ערן אמציה; מנכ"ל קניון רחובות, יהודה אורן; מנכ"ל קניון הזהב, גיל גזית; מנכ"ל קניון גבעתיים, שמיל בין; מנכ"ל קניון קריית אונו, אבינועם אלבו; מנכ"ל הגרנד קניון, ישראל סביון; מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, איתי קפלן; מנכ"ל שרונה, זיו שחורי; מנכ"ל קניון מודיעין, יורם פיק; מנכ"ל קניון חולון, משה דרוקר; מנכ"ל קניון הנגב, מוטי מזרחי; מנכ"ל קניון רננים, דוד בן-משה; מנכ"ל קניון ערים, דניאל קנטור; מנכ"ל קניון עיר ימים, בני חליף; מנכ"לית הסינמול, עדי קרום; מנכ"ל קניון באר-שבע, אבי שטרית; מנכ"ל פארק הקרח, חיים כהן אכד; מנכ"ל פיג פאשן נצרת, גולן איפרגן; מנכ"ל קניון עזריאלי עכו, ניצן אריאל; ומנכ"ל קניון עזריאלי קריית אתא, בני מויאל.