האדמה לא רעדה בגלל פישר: 1 מכל 10 שוקל לקנות דירה

מדד אמון הצרכנים: 2.3% מתכוונים לקנות דירה חדשה, 4.1% דירה יד שנייה ו-3% מתלבטים ■ הציפיות ל"רעידת אדמה" בשוק הנדל"ן בעקבות ההגבלות החדשות שהטיל בנק ישראל מתבררות יותר כ"אזעקת שווא"

9.4% מהישראלים אינם פוסלים רכישת דירה בתוך חצי שנה בהשוואה ל-7.7% מהם באוקטובר, כך עולה מסקר מדד אמון הצרכנים בשיתוף PwC Israel לחודש דצמבר. את הסקר עורך עבור "גלובס" מכון סמית. הנתון הממוצע לשלושת החודשים האחרונים, מה שאנו מכנים "נתון מגמה", עומד על 9.6% מכלל מהנשאלים.

את קבוצת המשיבים שאינם פוסלים רכישה במהלך ששת החודשים הקרובים אנו מחלקים לשלוש תת-קבוצות: מי שמצהירים שיקנו דירה חדשה (2.3%), מי שמצהירים שיקנו דירה "יד שנייה" (4.1%) - וביחד קבוצת בעלי "כוונות קנייה", וכן מי שטרם קיבלו החלטה סופית בעניין, המתלבטים (כ-3%).

בפרספקטיבה של שנתיים, ניכר שכוונות הקנייה רשמו התאוששות מרשימה מאז השפל של קיץ 2011 ועד לספטמבר 2012. אך מאז ספטמבר ישנה ירידה ובסוף השנה שיעור הכוונות עומד על 5.2% מהמשיבים.

בחינת "נתוני האמת" בשוק - קרי סך עסקאות הנדל"ן, יד ראשונה ויד שנייה - מראה דפוס התפתחות די דומה, אם כי בפיגור (ראו תרשים).

בשוק ציפו ל"רעידת אדמה" בעקבות החלטת בנק ישראל מלפני כחודשיים להטיל הגבלות חדשות על רוכשים של דירה ראשונה ומשפרי דיור ועל משקיעים. ובכן, "רעש" מסוים כן נקלט במדד האמון של אוקטובר בעקבות ההחלטה, ושיעור המתלבטים אם לקנות או לא זינק ל-7.7% מכלל המשיבים, נתון שיא. אך אולי הייתה זו "אזעקת שווא", ומדד אמון הצרכנים מראה ששיעור המתלבטים שב לרמה שמשקפת "עסקים כרגיל" - כ-3% מהמשיבים.

שנת 2012 הסתיימה והיקף המשכנתאות שניתנו בדצמבר היה גדול ב-35%, והריבית הממוצעת עליהן נמוכה ב-26% (בדקנו הלוואות צמודות מדד). כוונות הקנייה, הנתון היחיד שצופה פני עתיד, נמוכות עתה ב-8%.

מדד אמון
 מדד אמון