האם שגיא ושטיינמץ יאבדו את רישיונות פלאג'יק?

זאת על רקע האכזבה מתוצאות קידוח "ישי" ■ שגיא ושטיינמץ מחזיקים ברוב הזכויות ב-5 רישיונות פלאג'יק ■ השניים השקיעו, לפי הערכות, 100 מיליון דולר מהונם בקידוח "ישי", ועלולים כעת לשקול מחדש את המשך ההשקעות בתחום

על רקע האכזבה מתוצאות קידוח "ישי", הממונה על הנפט במשרד האנרגיה שוקל לדרוש מטדי שגיא, בני שטיינמץ והזדמנות ישראלית להשיב למדינה את מרבית רישיונות חיפושי הנפט והגז שבהם הם מחזיקים. שטיינמץ ושגיא שולטים כל אחד ב-42.5% מהזכויות בחמישה רישיונות חיפושים המכונים "רישיונות פלאג'יק", שמשתרעים על שטח כולל של כ-2 מיליון דונם. שותפות חיפושי הנפט והגז הזדמנות ישראלית מחזיקה בנתח של 10% מהזכויות ברישיונות.

ל"גלובס" נודע, כי השותפים עדיין לא הגישו לממונה על הנפט תוכניות עבודה לביצוע קידוחים - לפחות בשלושה מבין חמשת הרישיונות. כמו כן, לא הוצג עדיין לממונה הסכם עם אסדת קידוח לביצוע הקידוח הבא, שהיה אמור להיערך בשטח רישיון "יועד", הסמוך למאגר "לוויתן".

ממצאים ראשוניים מהקידוח ב"ישי" שפורסמו בסוף השבוע שעבר מחזקים את חשיפת "גלובס", שלפיה כמויות הגז בשטח הרישיון נמוכות משמעותית מהכמויות שהעריכו באומדנים המוקדמים. שגיא ושטיינמץ השקיעו, לפי הערכות, 100 מיליון דולר מהונם בקידוח "ישי".

בשוק חיפושי הנפט והגז העריכו כי הממצאים המאכזבים עשויים לגרום להם לשקול מחדש את המשך השקעותיהם בחיפושי נפט וגז. הערכה זו מתחזקת לאור פיטורי חלק ניכר מעובדי חברת ג'נסיס, שריכזה את פעילותו של שגיא בתחום החיפושים במימי ישראל. רבים מעובדי החברה קיבלו בימים האחרונים הודעות על הפסקת עבודתם.

צמצום מתוכנן

מג'נסיס נמסר בתגובה: "קבוצת ג'נסיס אנרגיה מחזיקה בזכויות בשבעה רישיונות לחיפושי נפט וגז. עם סיום הקידוח ברשיון 'ישי' והירידה המשמעותית בהיקף הפעילות עד לביצוע הקידוח הבא ברישיונות, צומצם כוח האדם בקבוצה לפי המתוכנן. הצוות המקצועי הממשיך בעבודתו בקבוצה פועל ויפעל לקידום תוכנית העבודה ברישיונות השונים, לרבות בקשר להערכת ופיתוח מבנה 'אפרודיטה', שלקבוצה (כמו גם לשותפיה האחרים ברישיונות פלאגי'ק) חלק בו, פיתוח רישיונות פלאגיק האחרים שבהם מצוי, בין היתר, חלק ממבנה לויתן, פיתוח פרוספקט 'עוז' ועוד".

ממשרד האנרגיה נמסר: "כל בעלי הזכויות מכוח חוק הנפט נדרשים לעמידה בתוכניות העבודה ובתנאים האחרים המפורטים ברישיונות שהוענקו או מכוחם".