ירושלים: סניף "שערי רווחה" של שופרסל יחריף את התחרות

הסניף, שיופעל ע"י זכיין חרדי, ייפתח מחדש בשכונת רוממה בסמוך לסניפים של זול ובגדול, אושר עד ורמי לוי, ויחריף את התחרות בין הרשתות באזור

השכונות רוממה וגבעת שאול בירושלים צפויות להפוך בקרוב לזירת קרב חדשה בין רשתות השיווק. ל"גלובס" נודע, כי בעוד ימים אחדים ייחנך מחדש סניף "יש" בשכונת רוממה בירושלים, אך הפעם הוא ייפתח תחת השם "שערי רווחה" ויהיה לסניף הראשון ששופרסל תפעיל בזכיינות.

זכיין הסניף הוא ישראל ניימן, קמעונאי חרדי ותיק בשוק, שהפעיל עד לפני כחצי שנה סופרמרקט תחת השם "שערי עזרה", לא רחוק מסניף "יש", ונאלץ לסגור אותו בשל פינוי הנכס. "שערי עזרה" היה ידוע ברמת מחירים נמוכה, במיוחד במוצרים יבשים, והחזיק קהל לקוחות נאמן.

הסניף החדש, המשתרע על 2,700 מ"ר, יפעל במרחק של כ-100 מטר בלבד מסניף רשת "זול ובגדול" שגודלו 1,500 מ"ר, וסמוך לשני סניפים קטנים נוספים של הרשת, שכולם פונים לאוכלוסייה החרדית, וכן לא רחוק מסניפים של הרשתות רמי לוי שיווק השקמה ואושר עד הפועלים בשכונת גבעת שאול.

יצוין כי הסניף המדובר היה בעבר חלק מרשת "אלף", ששופרסל החזיקה בה בשותפות עם אברום-משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לניאדו, עד ששופרסל רכשה את חלקם ברשת. לימים הם הפכו למתחרים של שופרסל כשפתחו את רשת אושר עד.

מאז פתיחת סניפי אושר עד ורמי לוי בגבעת שאול בירושלים, התחרות התחרות באזור הלכה והחריפה, והשוק חווה ירידות מחיר. הנפגע העיקרי מהתחרות היה סניף "יש" ברוממה, שחווה ירידה משמעותית במכירות והפך להפסדי.

"אין ספק שהסל יירד"

מבחינת שופרסל, הסניף ברוממה הוא תפוח אדמה לוהט שהיא הצליחה לגלגל הלאה. שופרסל חתומה בחוזה שכירות בנכס ל-10 שנים, ודמי השכירות החודשיים עומדים על יותר מ-500 אלף שקל לחודש ומחייבים פדיון גבוה במיוחד על מנת לייצר פעילות רווחית. בין שופרסל לזכיין יש מודל התחשבנות מורכב, שברשת אומרים שהוא יאפשר לזכיין להרוויח.

ההתחלה, בכל מקרה, צפויה להיות לא פשוטה. אבי יוחנן, בעל רשת "זול ובגדול", אמר ל"גלובס" כי "לאורך השנים מלחמה עשתה לנו רק טוב. היא רק מעוררת ויוצרת תחרות. כל מוצר שהסניף החדש יוזיל, אנחנו נגיב. לא נשאיר שום מוצר שיהיה זול מאתנו, גם לא עופות. זה יעורר עוד פעם את האזור ויביא גלים של לקוחות שרוצים לקנות מבצעים. באשקלון מכרנו במשך חצי שנה ירקות ב-49 אגורות, ואם יהיה צורך נעשה את זה גם בירושלים. זה אזור שאנחנו די שולטים בו ולא נשתוק".

לדבריו, "אין לי ספק שהסל יירד, אבל הוא ירד לחודש עד 3 חודשים".

לעומתו, רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, מבקש לשדר עסקים כרגיל. "אני לא רואה שהוא יוכל לסחוף את המחירים כלפי מטה כי הוא היה קיים קודם", הוא אומר.

כך או כך, בקרב הרשתות הפרטיות בטוחים כי שופרסל היא זאת שתצא נשכרת מהמהלך, הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

לדברי אחד הקמעונאים, "ראשית, שופרסל תרוויח מהקניות של הסניף באמצעות בונוסים. שנית, שופרסל תהיה חשופה לראשונה לתנאים המסחריים שמקבלות הרשתות הפרטיות, באמצעות 'שערי רווחה'. לא תמיד המחירים של השוק הפרטי דומים למחירים של הרשתות הגדולות, והמידע ייתן לשופרסל יתרון ביחסים שלה מול הספקים".