למה אמסלם

הוא זן חדש, חושב ואמיץ, אך פה צריך ביבי או סלב כדי להיחשב

היום (ג') קראתי שחיים אמסלם עבר את אחוז החסימה, והוא מקבל בסקרים שני מנדטים, לראשונה זה זמן רב. הבשורה הזאת הרגיזה וקוממה אותי. אמסלם צריך להיות במצב שבו שני מנדטים הם הישג עבורו? אני חושב שאם היינו רציניים בבחירותינו, אז אמסלם צריך היה לקבל הרבה הרבה יותר מזה. יש כאן התייחסות כלפיו שגובלת בעוול ענייני ומוסרי. אתה מדבר עם אנשים, והם אומרים עד כמה הם מעריכים את אמסלם, אבל כשזה מגיע להצבעה, אפילו בסקרים, הוא לא נחשב למועמד שאפשר להטיל את הפתק שלו לקלפי. הוא לא "מפלגה" במובן המקובל של המילה.

הוא לא פוליטיקאי מן הסוג המוכר. הוא זן חדש, מקורי, אדם חושב, בעל אומץ לב נדיר בפוליטיקה, איש מרכז מבחינה מדינית, אבל כל זה לא מספיק לציבור הבוחרים שלנו. אצלם, אם זה לא ביבי-ביבי, או מפלגת העבודה, או סתם סלבריטאי, אז הוא לא נחשב.

מתוך לב העולם החרדי

יש לנו בעיה של חרדים שאינם עובדים ואינם לומדים מקצועות ליבה. אמסלם מתנגד בצורה נחרצת למה שקרוי חברת הלומדים, זו שבמסגרתה נדרשים גברים חרדים לא לעבוד לפרנסתם, אלא ללמוד תורה. כשם שהוא מתנגד בנחרצות לחרדים המשתמטים משירות צבאי.

אמסלם מטיף לעמדות אלה, לא מתוך ליבה של החברה החילונית, אלא מתוך לב ליבה של החברה החרדית, מתוך השורות האידיאולוגיות הקשיחות של תנועת ש"ס. כדבר הזה לא נשמע, לא בחברה החרדית וגם לא בחילונית. אם צריך לבחור מתוך כל המועמדים את האדם שיפעל בצורה הטובה ביותר בנושאי החרדים - אמסלם הוא האיש. שאר המועמדים, המדברים גבוהה גבוהה בנושאים אלה, ישכחו מהם ברגע שתיווצר עבורם אפשרות של הצטרפות לממשלה.

היה לו מה להפסיד

אני מאמין הרבה יותר ביושרו ובעיקר בחוסן עמידתו של אמסלם בנושאים אלה. אמונתי זו ניזונה, בין השאר, מכך שאמסלם התחיל להשמיע את עמדותיו הרבה לפני הבחירות, עוד בהיותו ח"כ מטעם ש"ס, כאשר היה לו הרבה מאוד להפסיד. אמנם הרב עובדיה יוסף ואנשיו הכתירו את אמסלם כבוגד, ובצדק - הוא באמת "בגד" בערכים שש"ס דוגלת בהם לטובת ערכים שקולים ומוסריים הרבה יותר.

אני מציע לכולם להביט מסביב ולראות מה קורה בימין - בוקה ומבולקה, כולם רבים שם עם כולם; ואותו הדבר בדיוק בגוש השמאל, קוראים האחד לשני שקרנים. בלגן אחד גדול. במצב כזה למה לא לחשוב קצת מחוץ לקופסה? למה לא להתייחס למועמד שלא רק מדבר על שינוי, אלא גם יצר אותו בנחישות, למרות הסיכונים החברתיים והציבוריים שעמדותיו יצרו עבורו? אמסלם העז וקרא תיגר על העולם הישן. למה לא להפוך אותו לאופציה רצינית ולגיטימית לאנשים שבאמת רוצים שינוי בחברה הישראלית, בין חילונים ובין דתיים?