שטייניץ ל"בלומברג": "העלאת המסים לא תצמצם הגירעון"

שר האוצר בריאיון במטה "בלומברג" בניו-יורק: "על הממשלה לבצע קיצוצים של כ-14 מיליארד שקל - גם אם הגירעון יהיה אפס, או הכנסות המדינה יעלו באופן דרמטי, זה לא יעזור"

העלאת מסים לא תסייע בצמצום הגירעון הממשלתי של ישראל, ולפיכך הממשלה תמצא דרכים לבצע קיצוצים בהיקף של 14 מיליארד שקל (3.7 מיליארד דולר), כך אמר שר האוצר יובל שטייניץ, בריאיון ל"בלומברג" השבוע.

"מיסוי נוסף לא יעזור", אמר שטייניץ. "גם אם הגירעון יהיה אפס, או הכנסות המדינה יעלו באופן דרמטי, זה לא יעזור". לפי הערכות בנק ישראל, צפוי הגירעון הממשלתי להגיע ב-2013 לרמה של 4% תוצר - פי שתיים מיעד הממשלתי. הדברים של שטייניץ, נציין, באים בניגוד לרוב ההערכות של כלכלנים ומומחי מס שסבורים כי המסים החדשים יבואו גם יבואו מיד לאחר סיום הבחירות בינואר 2013.

שטייניץ מבקר בימים אלה בארה"ב, ביקור במהלכו קיים פגישות עם הצמרת הכלכלית של משרד החוץ האמריקני, בראשות תת שרת-החוץ לענייני כלכלה ואנרגיה, רוברט הורמאטס, והכלכלנית הראשית של המשרד, היידי קרבו-רדיקר; עם המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן; וכן עם שר האוצר, טימותי גייתנר; לייל בריינארד, תת השר שעוסקת בעניינים בינלאומיים; וסגן השר, ניל וולין. בכל הפגישות השתתפו גם השגריר אורן והציר הכלכלי של ישראל בארה"ב, אלי גרונר.

עוד ציין שטייניץ כי הממשלה לא מתכננת הנפקות אג"ח קרובות במטרה לגייס הון. "אנו בודקים כל הזמן את השוק, אבל שום דבר עדיין לא הוחלט", אמר שטייניץ, שצופה כי הכלכלה הישראלית תצמח בכ-3.5% השנה (2013), צמיחה אשר תואץ להערכתו לכ-3.8% לאור תחילת ההפקות ממצבורי הגז הישראליים.

בשנת 2012 האטה הצמיחה בישראל לרמה של 3.3%, וזאת לעומר צמיחה בשיעור של 4.6% ב-2011 ו-5% ב-2010.

שטייניץ אמר דברים דומים בריאיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל, בדצמבר 2012: "אם ננהג באחריות כלכלית ותהיה מנהיגות חזקה בשנים הקרובות בראשות ממשלת נתניהו, כנראה שלא נצטרך להטיל מסים חדשים באופן משמעותי ב-2013", אמר.

"יש צורך לקצץ 14 מיליארד שקל מהתקציב וזו משימה קשה, אבל אני עושה את זה כבר 4 שנים, ובכל מקרה מדובר בקיצוץ התוספת. יש עוד הרבה עבודה, אבל אנחנו עשינו צעדים בכיוון ב-4 השנים האחרונות לשיפור המצב הכלכלי של המדינה ושל האזרחים", אמר דאז.