גורם בפמליית שטייניץ: הביקור בוושינגטון לתענוג? מגוחך

"שגריר ישראל בוושינגטון צידד בנסיעה" ■ שטייניץ וגייתנר סיכמו על הקמת פורום משותף להערכה תקופתית של השפעת הסנקציות על כלכלת איראן ■ קרא לממשל אובמה להרחיק לכת מעבר לסנקציות וההצהרות נגד איראן

גורם בפמליית שר-האוצר, יובל שטייניץ, שמסיים היום (ג') ביקור עבודה בוושינגטון, הגיב אמש בפליאה על ידיעה ב"גלובס", שלפיה "בליכוד היה מי שהרים גבה (לנוכח נסיעת שר האוצר), בהתחשב בעובדה ששטייניץ... לא יהיה שר אוצר בקדנציה הבאה".

"זה מגוחך, ביקורת לא רצינית", אמר המקור. "אני לא רואה איך אפשר להשמיע דברים כאלה. פגישותיו של שטייניץ בוושינגטון היו חשובות ביותר. לא זכור לי ביקור רב משמעות כל כך של שר אוצר ישראלי בוושינגטון בעת האחרונה". הגורם ציין, ששגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, דחף לקיים את הביקור כדי לקדם בוושינגטון אינטרסים אזוריים של ישראל.

שטייניץ קיים אתמול בוושינגטון שלוש פגישות עבודה נפרדות: עם הצמרת הכלכלית של משרד החוץ האמריקני, בראשות תת שרת-החוץ לענייני כלכלה ואנרגיה, רוברט הורמאטס, והכלכלנית הראשית של המשרד, היידי קרבו-רדיקר; עם המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן; וכן עם שר האוצר, טימותי גייתנר; לייל בריינארד, תת השר שעוסקת בעניינים בינלאומיים; וסגן השר, ניל וולין. בכל הפגישות השתתפו גם השגריר אורן והציר הכלכלי של ישראל בארה"ב, אלי גרונר.

על פי הודעה של שגרירות ישראל בוושינגטון, סוכם בפגישות אלה על הקמת פורום אמריקני-ישראלי קבוע שיבצע הערכה תקופתית של השפעת הסנקציות על כלכלת איראן וידון בדרכים להידוק הלחץ הכלכלי על מדינה זו עד שתסכים להתנער מהתכנית לפיתוח נשק גרעיני.

בהודעה מצויין, ששטייניץ ואורן הבהירו לבני שיחם את עמדת ישראל, שלפיה יש צורך ב"איום צבאי אמין", נוסף על הסנקציות, כדי לשכנע את המשטר באיראן לחדול מתכנית הגרעין. השניים אף הבהירו את "מדיניות ישראל מול הרשות הפלסטינית, לרבות הצעדים הכלכליים שנקטו באחרונה".

ל"גלובס" נודע, שמדובר בהצדקתה של החלטת ישראל לעכב העברות מיסים לרשות הפלסטינית, שנראית בוושינגטון כצעד נקמני של ישראל בתגובה על פניית הרשות לקבל הכרה מהעצרת הכללית של או"ם. כמו כן נדונו נושאים כלכליים ביחסי ישראל - ארה"ב. שטייניץ הודה לגייתנר על הארכת הערבויות האמריקניות לישראל, בסך ארבעה מיליארד דולר, והודה לו על שיתוף הפעולה הפורה בין שתי המדינות במהלך כהונתו.

קודם לכן, בתדרוך לכתבים בושינגטון, חידש שטייניץ את הקמפיין הישראלי הפומבי להידוק הלחץ הגלובלי על איראן, קמפיין שבחודשים האחרונים היה רדום. עיתוי בואו של שטייניץ לבירת ארה"ב, בדיוק ביום שבו הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על מועמדותו של צ'אק הייגל למשרת שר ההגנה, עורר סקרנות רבה וניחושים שישראל עושה מאמץ של הרגע האחרון לטרפד את המינוי של פוליטיקאי שאינו נחשב אוהד של ישראל.

אך בתשובה לשאלה בתדרוך, נזהר שטייניץ מהבעת דעה על מועמדות הייגל. הוא אמר, כי העיתוי מקרי לחלוטין והוסיף: "איננו נוהגים להתערב בהליכים דמוקרטיים בדמוקרטיות אחרות... נקבל ונכבד כל תוצאה שהיא (של תהליך המינוי), כל החלטה שיקבלו הנשיא והקונגרס".

על איראן אמר שטייניץ, כי הגיעה העת לתת לאיראן "אולטימטום ברור מאוד, דדליין ברור מאוד שיהיה משולב באיום צבאי אמין מאוד".

"כמובן, היינו מעדיפים... פיתרון דיפלומטי, אך נראה שסנקציות בלי מו"מ אינן מספיקות. בשלב זה, לאיראנים אין הלך רוח שידחוף אותם לוותר על תכניתם הגרעינית. הם ניצלו את המגעים עד עתה רק כדי להרוויח זמן כדי להעשיר עוד אורניום".

בתשובה על שאלה האם חלון ההזדמנויות למו"מ עם איראן הולך ונסגר, אמר שטייניץ: "זה לא כאילו הדאלאי למה רץ לנשיאות באיראן. התכנית הגרעינית היתה שם זמן רב לפני אחמדיניג'אד. לא משנה מי יהיה נשיא איראן; מה שקובע הוא נחישות ההחלטה והמסירות (לפיתוח הנשק הגרעיני) של המנהיגים הדתיים, של עלי חאמייני (המנהיג הרוחני העליון באיראן".

שטייניץ מתוכנן להמריא היום (ג') חזרה לישראל מניו-יורק.