בג"ץ: עו"ד גיל נדל יעיין במסמכים אף שאינו מצייג צד בעתירה

זאת במסגרת עתירה של תעשייני טקסטיל נגד שר האוצר ושר התמ"ת, בדרישה לבטל את הסרת המכס על יבוא מוצרי טקסטיל והלבשה

בית המשפט העליון הורה לאפשר לעורך דין המייצג חברות העוסקות ביבוא מוצרי טקסטיל והלבשה לעיין במסמכים המצויים בתיק בית המשפט, במסגרת עתירה של טיב תשלובת טקסטיל והתאחדות המלאכה והתעשייה בישראל נגד שר האוצר ושר התמ"ת.

לטענת עו"ד גיל נדל, תוצאות ההליך שבעניינו מתבקש העיון צפויות להשפיע על החברות שהוא מייצג, והעיון נועד לאפשר ללקוחותיו לבחון אם להצטרף כמשיבים לעתירה.

השופט חנן מלצר דחה את עמדתן של החברות העותרות שלא לאפשר לעורך הדין לעיין במסמכי העתירה, אף שזו מתנהלת בבג"ץ בדלתיים פתוחות, וחל עליה עקרון פומביות הדיון.

עו"ד נדל, בעל משרד העוסק בדיני יבוא ויצוא, סחר בינלאומי ומסים עקיפים, אינו מייצג צד בתיק המתנהל בבית המשפט. בקשתו לעיון במסמכים שונים בו נבעה מהצהרתו כי הינו מייצג קבוצה של יבואני מוצרי הלבשה שהם בעלי עניין בעתירה, ובכוונתו להעביר אליהם את כתבי הטענות על מנת שישקלו להצטרף לעתירה כמשיבים ולהביע את דעתם.

מדובר בעתירה שבה קבוצת יצרני הלבשה עתרה כנגד החלטת שר האוצר לבטל את המכס בשיעור 12% שהוטל על מוצרי הלבשה, החל מ-1 בינואר 2013. הקבוצה טענה כי ביטול המכס אינו מידתי ויפגע בה בצורה קשה.

כאמור, העותרים התנגדו לבקשת עו"ד נדל לדיון בתיק, באמצעות עו"ד אביגדור דורות. לטענתם, מאחר שהפונה לא פירט את שמות יבואני מוצרי ההלבשה שהוא מייצג, אין לאפשר את העיון בתיק. המדינה הודיעה כי אינה מתנגדת לבקשת העיון.

השופט מלצר קיבל את בקשת העיון וקבע כי נקודת המוצא היא שיש לאפשר לכל אדם, גם אם איננו צד בתיק, לעיין בו, והחריג הוא מניעת העיון בתיק.

לדברי מלצר, מאחר שהעותרים לא הוכיחו כי ייפגעו כתוצאה מהעיון, הרי שאין צורך לדון בזיקתו המדויקת של עו"ד נדל לתיק זה, ולכן הוא קיבל את בקשת העיון בתיק. (בג"ץ 8621/12).