קנס של 120 אלף שקל לרשת הום סנטר בגין הטעיית צרכנים

ביהמ"ש: אין מדובר בטכניקת מכירה מטעה בזדון, אלא באי-הקפדה על נהלים או על פעולות שיש לנקוט בהתאם לחוק כדי למנוע את הטעויות

רשת הום סנטר ומנהלה, שהורשעו בהטעיית צרכנים, ישלמו קנס בסך 120 אלף שקל - כך פסק שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, אברהם היימן, בעקבות שורה של מקרים שהתגלו במהלך ביקורות משרד התמ"ת.

כך, למשל, עולה מכתב האישום כי בסניף הום סנטר בבת-ים שונה שילוט המחיר על-ידי מנהל הסניף, וכתוצאה מכך נגרמה תקלה במבצע הוזלה של אחד המוצרים לרעת הצרכנים, שנדרשו לשלם מחיר מלא.

במקרה אחר נערכה ביקורת בהום סנטר בפתח-תקווה, ונמצא שלט עם מבצע הוזלה לגבי מוצר שהוצע במחיר מוזל, כשבקופה נדרשה המבקרת לשלם מחיר גבוה יותר, ולא ניתנה ההנחה כמובטח.

השופט היימן קבע כי אין מדובר בטכניקת מכירה מטעה בזדון, אלא באי-הקפדה על נהלים או על פעולות שיש לנקוט בהתאם לחוק כדי למנוע את הטעויות.

בית המשפט קיבל את טיעוני הרשת כי הפיקה לקחים ושינתה את נוהליה בעניין שלטי מבצע, וקבע כי תכלית החקיקה היא הגנה על הצרכן, ומדובר בעיקרון שחייב להוביל את בית המשפט לשרש תופעות הפוגעות בצרכנים. הצרכנים, ציין בית המשפט, לרוב אינם מקפידים לערוך מחקרי מחירים והשוואות מחירים, ולפיכך חובה על בית המשפט להגן עליהם.

כאמור, בית המשפט הרשיע את חברת הום סנטר ומנהלה בהטעיית צרכנים בעניין מחיר המוצר וגזר עליהם קנס פלילי של 120 אלף שקל וחתימה על התחייבות להימנע מעבירה זו למשך שנתיים.

לדברי עו"ד טלי קינן, התובעת מטעם משרד התמ"ת, "חשובה מאוד מטרתו המוצהרת של בית המשפט להגן על הצרכנים במקרים של טעויות במחיר לרעת הצרכן שלא נגרמות בזדון, אך נובעות מאי-נקיטה בכל האמצעים הדרושים כדי למנוע את אותן טעויות מצד בעלי העסקים".

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס, מבקשת להדגיש כי עם שינוי חוק הגנת הצרכן להגברת האכיפה-עיצומים כספיים, תוחמר הענישה בעבירות מסוג זה מיד עם גילוי ההפרות על-ידי הממונה על הרשות, ללא צורך בקיום הליכים משפטיים.

"טעויות בתום-לב"

מהום סנטר נמסר בתגובה: "חברת הום סנטר מקפידה על נוהלים אחידים ובקרה בנושא שילוט ותמחור של מוצרים במבצע. טעויות מן הסוג הזה נעשות בתום-לב, ועל כך אנו מצרים. אנו בודקים את נהלינו בכל עת ועושים את המיטב למען שביעות-רצונם של לקוחותינו, בתקווה שמקרים מסוג זה לא יישנו בעתיד".