להגן על הציבור מאילנה דיין

ביהמ"ש צריך לקבוע שאין לפרסם תחקיר לאחר שהוגש אישום

שמעון קופר נאשם ברצח אשתו השלישית ג'ני מור-חיים במטרה להשתלט על כספה (הנאשם מכחיש). הקראת כתב האישום נקבעה ל-21 בחודש זה. אילנה דיין הכינה כתבת תחקיר בתוכנית "עובדה" למחר (ב') - כלומר, כשבוע לפני הקראת כתב האישום. קופר הגיש בימים אלה בקשה לבית המשפט למנוע את השידור בטענה של סוב-יודיצה, כלומר שידור כתבה העלולה להשפיע על בית המשפט.

הקורבן הראשון של שיטה זו היה סרן ר', שהואשם בהריגת ילדה פלסטינית באוקטובר 2004 במוצב גירית ברצועת עזה. ערב משפטו הצבאי שידרה דיין כתבה שממנה עלה כי להאשמות נגד ר' יש בסיס. במשפט עצמו זוכה סרן ר' מכל ההאשמות נגדו. הוא הגיש תביעת דיבה נגד עובדה ודיין.

בית המשפט המחוזי קבע כי הכתבה של דיין "נטתה מן האמת" והביאה לצופים "עובדות ומסקנות שאינן אמת". היא חויבה להתנצל ולשלם לסרן ר' פיצוי גבוה.

דיין ערערה ובפסק הדין בערעור נקבע במפורש כי "בכתבה (של דיין) יש לשון הרע - כמשמעותה בחוק - כלפי סרן ר'". למרות זאת, החליטו שופטי הערעור לקבל את ערעורה של דיין, בנימוק שעומדת לה הגנת "אמת לשעתה".

עולם המשפט הוכה בתדהמה. מאיזה בוידעם שלפו השופטים את ההגנה המוזרה הזאת? גם נשיא העליון אשר גרוניס חשב שפסק דין זה לוקה בבעייתיות יסודית. הוא נענה לבקשת סרן ר' לקיים דיון נוסף - בהרכב של 9 שופטים - שאמור להיערך בשבועות הקרובים.

להגן על האזרח ולא על הערוץ

היה מקום להניח, לקוות, לצפות שדיין תלמד מפרשה זו שיעור יסודי בתורת החוק, ההגינות והמוסר לאמור: מרגע שהוגש כתב אישום צריך העיתונאי, אפילו אם הוא אילנה דיין, לזוז הצידה ולאפשר לשופטים לשקול את האישום כשהם חופשיים מהפרעה והשפעה של התקשורת.

אבל דיין מגיבה לבקשת קופר בטענה השגרתית: "יש לנו ממצאים שחשוב להביאם לידיעת הציבור". אבל הרי עוד מעט יובאו כל עובדות הפרשה למבחן בית המשפט, שלרשותו עומדים כלים יעילים בהרבה משל דיין לגילוי האמת (עדויות בשבועה, למשל). עובדה שבפרשת סרן ר' נקבע בעליון כי בממצאים של דיין היו "עובדות ומסקנות שאינן אמת".

ראוי ורצוי שבית המשפט לא רק יאסור את שידור הכתבה, אלא גם יקבע במפורש כי אין תחקירים לאחר שהוגש כתב אישום, נקודה (אלא אם מדובר באנשי ציבור, שזו אופרה אחרת). מישהו צריך לעצור את דיין ושכמותה, כדי להגן על זכויותיו של האזרח, כל אזרח, למשפט הוגן שאינו משרת אינטרסים כספיים של תוכניות טלוויזיה.

דורנר עדיין רדומה

הייתי מציע גם שמועצת העיתונות תקבע זאת. אבל אני מחכה לסימנים שנשיאת המועצה דליה דורנר תתעורר מתרדמתה רבת-השנים (במיוחד כשמדובר בידידתה אילנה דיין).