סלי הצריכה הזולים בארץ יפורסמו באתר המועצה לצרכנות

המועצה השיקה סיירת צרכנים שתשווה מחירים ותדווח על הפרת חוקים צרכניים

כ-60 סיירים יחלו השבוע בסיורים בנקודות מכירה שונות בכל הארץ וידווחו על מחירי המוצרים באותם בתי עסק. זאת במסגרת פרויקט ס.מ.ל - סיירת המועצה לצרכנות, שעליה הכריזו היום (ב') המועצה ושר התמ"ת שלום שמחון.

10 סלי הצריכה הזולים ביותר בישראל על-פי בדיקת הפעילים יפורסמו מדי שבוע באתר האינטרנט של המועצה לצרכנות. השוואת המחירים תעלה לאתר בחודש הבא.

עוד נועדו הסיירים לאתר התנהלות הפוגעת בזכויות הצרכנים (הצגת מחירים, מוצרים בפיקוח, דרכי פרסום לא תקינות ומכירות ומבצעים מיוחדים הנערכים שלא על-פי הכללים) ולקדם את הטיפול במקרים כאלה, מפנייה לבתי העסק ועד נקיטת הליכים פליליים.

עם זאת, לא מדובר במשרה מלאה: הסיירים יעבדו כ-6 שעות שבועיות בלבד. הם מגיעים מפלחי אוכלוסייה וגיל מגוונים ומאזורים גיאוגרפיים נרחבים, ויסיירו בנקודות המכירה אזור פעילותם בימים קבועים.

האם על רקע השימוש הגובר ברשתות החברתיות ובאפליקציות ייעודיות מדובר במהלך עדכני - או בהצתה מאוחרת? במועצה ובמשרד התמ"ת מאמינים כי הפרויקט מתבקש ומשתלב ברוח הצרכנית הקיימת, וכי הוא יציע לצרכנים פלטפורמת השוואה שאינה קיימת עדיין.

שליש מהצרכנים לא משווים מחירים

לרגל המאורע, הציגה מנכ"ל מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, ד"ר רינה דגני, נתונים עדכניים על הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי, בעקבות ממצאי סקר של גיאוקרטוגרפיה שנערך עבור המועצה.

הסקר ניסה למפות את החלטות הקנייה של הצרכן הישראלי בכל הנוגע לרכישת מוצרי מזון, ומצא בין השאר כי המחיר, כצפוי, הוא המרכיב המשפיע ביותר על החלטת הקנייה - 64% מהנשאלים ציינו אותו כחשוב. לאחריו ממוקם הערך הבריאותי של המוצר, ובהמשך טעם, הרגל ושם היצרן או המותג - שצוין כחשוב על-ידי 22% מהאוכלוסייה.

החנות שבה מתבצעות הקניות תיבחר על-פי המחירים, המרחק מהבית, מגוון המוצרים, הניקיון במקום והשירות.

31% מהצרכנים כלל לא טורחים כיום להשוות את מחירי המזון. אלה שעושים זאת נעזרים במכרים או בני משפחה (44%), בפרסומות ופרסומים בתקשורת (38%) ובאתרי השוואת מחירים (32%).

מהסקר עולה כי יש תחושת חוסר אונים וחוסר ידע, לצד אמונה שאין באמת הבדל בין המחירים. במועצה מזהים באמצעות הסקר נכונות להשתמש באתר המועצה לצורך השוואה שוטפת, וכן להימנע מלצרוך במקום שפורסם ככזה שלא שומר על זכויות בצרכנים.

השוואת מחירים
 השוואת מחירים